הפלות: סיכון מוגבר למחלת לב

(0)
לדרג

נשים עם היסטוריה של שתי הפלות או יותר נמצאות בסיכון מוגבר, של עד פי שלושה, למחלת לב וכלי דם של המוח

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

האומנם קיים קשר בין הפלות לבין מחלות לב? מסתבר שכן: ממחקר חדש עולה כי בנשים עם היסטוריה של שתי הפלות או יותר, בין אם ההפלות עוקבות או לא, קיים סיכון מוגבר למחלת לב איסכמית. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Heart.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון האם קיים קשר בין הפלות לבין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בעתיד. הם ערכו מחקר עוקבה ענק שכלל כ-60,000 נשים. המחקר כלל נשים עם לפחות הפלה אחת או לידת חי אחת בין השנים 1950-2010. קבוצות החשיפה כללו נשים עם היסטוריה של הפלות לא-עוקבות, שתי הפלות עוקבות או שלוש הפלות עוקבות ומעלה, ואילו קבוצת הביקורת כללה את כל הנשים שחוו לפחות לידת חי אחת וללא הפלות.

הממצאים העיקריים כללו מחלת כלי דם של הלב, מחלת כלי דם של המוח, וממצא משולב הכולל כל מחלה של מערכת כלי הדם. ניתוח סטטיסטי שימש לסיווג הנשים לאלו עם הפלה אחת, שתי הפלות או שלוש הפלות ומעלה, בין אם האירועים היו עוקבים או לאו.

קשר מובהק בין מחלת לב לבין הפלות

לאחר הוצאת נשים עם יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 1, מחלת כליות ומחלות כלי דם אחרות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-60,000 נשים: 9,419 עם הפלות לא-עוקבות, 940 עם שתי הפלות, 167 עם שלוש הפלות עוקבות ומעלה ו-49,579 נשים ללא הפלות.

מניתוח רב-משתנים עלה קשר מובהק בין מחלת לב לבין היסטוריה של הפלות: במקרה של שתי הפלות העלייה היא של פי 1.75 בסיכון ובמקרה של שלוש הפלות עוקבות ומעלה העלייה היא של פי 3. החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין היסטוריה של שתי הפלות ומעלה, בין אם עוקבות או לאו, ובין סיכון מוגבר למחלת לב.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות לב והריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום