כאב אורתופדי: נסה טיפול בלייזר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יושבים שעות מול המחשב? נפצעתם במהלך ריצה? פרט לטיפולים שמרניים תרופות וניתוח מומלץ להיעזר בבי קיור לייזר - מכשיר שהוכח כמפחית כאב ומטפל במקור הבעיה

טיפול כירופרקטיקה
077-2311242 (מספר מקשר)

כאבי גב וכאבי מפרקים כרוניים הם בעיות אורתופדיות שכיחות ביותר, אשר פעמים רבות נגרמות על רקע עומס ושחיקה בעבודה ובחיים, התנהלות יומיומית מזיקה או אימוני ספורט, שהנזק בהם עולה על התועלת. איך מונעים בעיות אורתופדיות נפוצות אלה - ואיך מטפלים בהן במידה שהתרחשו? על כך, במאמר שלפניכם.

מהן הבעיות האורתופדיות השכיחות?

קיים מגוון רחב ביותר של בעיות אורתופדיות, הנגרמות בשל שלל גורמים. ישנן מחלות ראומטיות, מחלות מערכתיות, פגיעות במערכת השריר והשלד, מחלות נוירולוגיות, חבלות, תאונות ותהליכי שחיקה טבעיים. אלה גוררים כאבי גב, כאבי מפרקים, לרבות כאבי ברך, כתף, מרפק, קרסול, שורש כף היד ועוד; כאבי שרירים ופרקים מסוג זה יובילו לקשיים תפקודיים מגוונים. התנהלות שגויה בחיי היום יום או במסגרת אימוני ספורט גם היא עלולה לגרום לבעיות כאלה.

ממה נובעים כאבי גב?

כאבי גב מהווים בעיה אורתופדית שכיחה ביותר, המופיעה על רקע שינויים ניווניים בחוליות, מחלות ומצבים שונים בעמוד השדרה, חבלות ותאונות, תהליכי שחיקה, מחלת דיסק, לרבות פריצה ובלט וכן פגיעה בגידים, רצועות או שרירים.

אנשים רבים מתלוננים על כאבי גב בדרגות כאלה ואחרות. כאבים אלה עשויים להיות חד פעמיים ולהופיע לתקופה מסוימת, בעוד במקרים אחרים, מדובר בכאבים כרוניים.

פעמים רבות, כאבי גב נגרמים על רקע אורח חיים משובש. כך, למשל, אנשים המרימים משקל כבד פעם אחר פעם; או אנשים המנהלים אורח חיים "יושבני" ולא עושים פעילות גופנית, יושבים שעות רבות בעבודה או בצורה שאיננה נכונה ומזיקה לגב. ואפרופו פעילות גופנית, גם מי שעושה פעילות כזו איננו חסין מכאבי גב, אלא דווקא בדיוק להפך: הרבה מאד מהתלונות על כאבי גב מופיעות על רקע אימוני ספורט.

אימוני ספורט יכולים לגרום לכאבי גב?! האם הם לא דבר מבורך ורצוי?

התשובות לשתי השאלות היא "כן" מוחלט - ואין כאן כל סתירה. פעילות גופנית היא דבר חיובי וחיוני מאין כמותו לשמירה על הבריאות; שיפור הכושר הגופני הוא מטרה שיש לשאוף להשיגה והיא תנאי חשוב לבריאות טובה; אולם כדי ליהנות מתרומת הפעילות הגופנית לבריאות, יש לעשות אותה בצורה נכונה. לא מעט אנשים עושים אימוני ספורט ללא הדרכה מתאימה; הם שואפים לשפר את כושרם הגופני - ומבלי להיות מודעים לכך, הם גורמים לעצמם יותר נזק מתועלת.

צריך להתאמן בצורה מבוקרת, הדרגתית ונכונה - ולא להתאמן לבד או מול סרטוני הדרכה ברשת. בעת האימון, יש צורך לקחת בחשבון את העומס הרצוי, את אופן העבודה הנדרש, את המנחים והתנוחות הנכונות ולשמור על איזון. הדרך לעשות זאת היא גיבוש תכנית אימונים מאוזנת, בעזרתו של איש מקצוע הלוקח בחשבון מכלול רחב של נתונים. אימון לא נכון ופעילות ספורטיבית מאומצת המיושמת באופן מזיק, עלולים לגרום לכאבי גב ומפרקים, כאבי שרירים, חבלות, היחלשות, פגיעה או התעייפות של גידים ורצועות.

ממה נובעים כאבי מפרקים?

מפרקים הם נקודות חיבור בין שתי עצמות או יותר - והם המאפשרים את תנועות הגוף. בגופנו מספר מפרקים ותלונות לגביהם מאד נפוצות. כאבי מפרקים יכולים להיגרם משלל סיבות - ובהן: מחלות ראומטיות, מחלות זיהומיות במפרקים, מחלות ניווניות, חבלות וכן התנהלות יומיומית שגויה, אימוני ספורט לא מבוקרים וכדומה.

בין התלונות השכיחות לגבי כאבי מפרקים: כאבי ברכיים, קרסול, ירך, כתף, מרפק, שורש כף היד, תסמונות פרקיות שונות ועוד.

כיצד ניתן להתמודד עם כאבי גב וכאבי מפרקים?

הטיפול בכאבים אורתופדיים כרוניים או חריפים (מופיעים לתקופה קצרה בעוצמה גבוהה וחולפים כעבור זמן) הוא רב מערכתי ומשלב בין כמה דיסציפלינות ושיטות טיפול.

השלב הראשון של הטיפול מתחיל תמיד באבחנה. בעזרת תשאול, בדיקה פיסית ושימוש באמצעי דימות המאתרים את שורש הבעיה ואת הגורמים לכאב.

בשלב השני מתאימים טיפול שלרוב יכלול אמצעי אחד ויותר מהאמצעים הבאים, בהתאם למאפייני המטופל ולמאפיינים השונים של מצבו: טיפול שמרני (פיסיקלי או תרופתי) ו/או טיפול כירורגי.

הטיפול השמרני כולל שינוי באורח החיים וטיפול בכאב.

רבים מהכאבים נובעים מסביבת העבודה. כשאדם נמצא בתנוחה לקויה שעות רבות במשך היום, המחיר שנגבה מגופו הוא גבוה. כיום, בישראל, ישנו חוק הקובע כי יינתן לכל עובד הדורש זאת ייעוץ ארגונומי, הכולל התאמה של סביבת העבודה שלו לדרישות הגוף ולסטנדרטים ראויים.

הכוונה ממש לסידור הכיסא, המקלדת, המסך והעכבר בצורה נכונה, שתמנע היווצרות עומס לא רצוי על איברי הגוף השונים. כמו כן, יש לקבל הדרכה בדבר הפסקות בפעילות: מי שיושב 8-10 שעות מול מחשב, חייב לקחת הפסקות יזומות ולעשות התעמלות מתונה מתאימה. המוסד הארצי לבטיחות וגיהות מקיים קורסים בנושא ומומלץ לכל המעבידים והעובדים ללמוד את הנושא - וכך למנוע פגיעות בריאותיות שבהחלט ניתנות למניעה, אך למרות זאת הן נפוצות - וחבל.

במקביל, נבנית למטופל תכנית טיפולים הכוללת מגוון רב של טכניקות טיפול מנואליות (של מגע יד) - ובהן: פיזיותרפיה, אוסטאופתיה, כירופרקטיקה - כולם טיפולים ידניים, המשולבים עם אמצעים טכנולוגיים. הכוונה היא לשלל טיפולים המתבססים על אמצעים אלקטרוניים, כגון: אולטרסאונד, גלי הלם, גלי רדיו, גירוי חשמלי וקרני לייזר. את השימוש בלייזר, ניתן להשלים גם באופן עצמאי, בעזרת מכשיר טיפולי ביתי: מכשיר הבי קיור לייזר.

בי קיור לייזר (צילום: אריקה כרמל)
בי קיור לייזר (צילום: אריקה כרמל)

מהו הבי קיור לייזר?

זהו מכשיר לטיפול ביתי, אשר יעיל במיוחד לטיפול בפגיעות חבלתיות קלות בגידים וברצועות ובדלקות. השימוש בו מסייע בעיקר לאנשים הסובלים מדלקות מקומיות, כאלה שנחבלו או חוו פגיעה בגידים, ברצועות ובשרירים, עקב עומס יתר או אימון ספורט עם עומס יתר. בחלק מתכניות הטיפולים, משולבות גם רצועות תמיכה אלסטיות.

טיפול שמרני אפשרי נוסף הוא ההידרותרפיה: טיפול במגע במים - והפעלה מבוקרת של הגוף. המים מקלים על המשקל ועל התנועה ומאפשרים טיפול יעיל בבעיות בעמוד שדרה עליון ותחתון וכן בבעיות מפרקים.

כל הטיפולים הללו יעילים במגוון מצבים. יש להבין כי פעמים רבות כאבים ופגיעות תפקודיות נובעים מחוסר איזון במערכת השרירים והשלד; וחלק מהשיקום הוא השבת האיזון הנדרש.

מה בנוגע לטיפול תרופתי?

טיפול תרופתי משולב במקרים המתאימים, כחלק מטיפולים השמרניים הנ"ל. פעמים רבות, כאשר אדם סובל מכאבים עזים, הוא לא יכול לקבל כל טיפול - ולכן ניתנות תרופות המסייעות להתמודדות עם הכאב ובמידת הצורך גם להרגעת דלקות; לעיתים, רק בחלוף הכאב החריף, ניתן להתחיל ביישום תכנית טיפולים מובנית ומותאמת.

במקרים קיצוניים, בהם הטיפול השמרני והתרופתי אינם מסייעים, יופנו חלק מהמטופלים לטיפול כירורגי.

ד"ר נמרוד לירם הוא מומחה לכירופרקטיקה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום