ער"ן: מציל כ-800 עולים מהתאבדות

(0)
לדרג

לדברי יו"ר הארגון ניצלים חייהם של 700-800 עולים חדשים מדי שנה בזכות התמיכה הנפשית. מחסור בתקציב ובמוקדנים דוברי שפות למתן מענה ל-18 אלף העולים הפונים

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת דנה אתמול (ד') בנושא תקצובו של מוקד הסיוע ער"ן (עזרה ראשונה נפשית). כ-18 אלף עולים חדשים השרויים במצוקה נפשית פונים מדי שנה למוקד אך השרות, המתקיים מתרומות בלבד, אינו זוכה לסיוע תקציבי ממשרד הקליטה. בדיון התבררה תרומתו הרבה של הארגון במתן סיוע נפשי לאלפי עולים חדשים השרויים במצוקה, חלקם חיילים, לרבות מניעת התאבדויות.

בעקבות הדיון ולאחר סיור במוקד, פנה יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה לראשי ער"ן והורה להם להגיש בקשה מחודשת לתקצוב, והבטיח לפעול לאישורה מול שר הקליטה, זאב אלקין.

הצלת כ-800 עולים מהתאבדות מדי שנה

דוד קורן, מנכ"ל ער"ן, הדגיש בדיון כי מדובר בארגון המציל חיים של כ-700-800 איש מהתאבדות מדי שנה, והמעניק ייעוץ מקצועי למדינות רבות: "מוקדנים מעטים מדי דוברי רוסית, וחסרים כחמש מאות מתנדבים. מי שמתקשר אלינו לא יתאבד, והעולים אינם מתקשרים כי פשוט אינם יודעים על השרות. לא הגשנו בקשות התמיכה למשרד הקליטה כי היה ברור שלא נקבל. חסמים בירוקרטיים מנעו תקציב ממשרד החינוך, אך בעבר תמך משרד הביטחון מספר שנים, בפרסום השרות לחיילים". לדבריו, השנה הקודמת הסתיימה בגרעון תקציבי, והעמותה מנהלת מו"מ מתקדם עם משרד הבריאות.

אל"מ קרן גינת, ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל, הדגישה את ההתאמה התרבותית הנדרשת במענה לעולים, ואת הקשר הרצוף וההדוק משנת 2006 בין הצבא וער"ן, והצלחה בהורדת שיעור החיילים-המתאבדים מדי שנה ב-40%. לדבריה, "טיפול קציני בריאות-הנפש אינו מספיק טוב ולכן חשוב כל-כך הקשר עם ער"ן", אך הודתה כי אין קב"ן דובר רוסית או אמהרית.
פבריס שומברג, מקים ארגון "כבלי נפש", התריע מפני פער בין מדדים שונים לתרופות פסיכיאטריות בין ישראל לארצות אחרות".

מחסור במוקדנים דוברי שפות למתן תמיכה נפשית לעולים

לדברי נגוסה, עולים רבים חווים קשיי קליטה והתאקלמות כך שמצוקות החיים, בעיות עבודה, השירות הצבאי, התבגרות וזוגיות מתעצמות אצלם. בער"ן מתקשים לתת מענה בגלל מחסור בתקציב להכשרת מתנדבים מוקדנים דוברי צרפתית, רוסית ואמהרית והרגישים לתרבותם השונה של העולים.

ח"כ אברהם נגוסה: "הכול בנוי על מתנדבים, אך לצורך הכשרתם המקצועית יש להקצות תקציב. הם מצילים חיים של מאות מדי שנה, חובה על כל משרדי הממשלה להירתם לסייע להם".

ג'וסי ארבל, מנהלת שירותי הקליטה במועצת ארגוני עולים, הבהירה את יכולת השימוש במתנדבים הרבים של המועצה, שהם דוברי שפות רבות כולל צרפתית, ספרדית, איטלקית והונגרית, ואילו אלה אגריסי, מנהל הייעוץ במשרד החינוך עדכנה על קו פתוח לתלמידים והורים, ועל ניסיון של משרדה לגייס דוברי שפות כמתנדבים לער"ן.

משרד הבריאות נושא בעיקר האחריות הממשלתית

שרה כהן, מנהלת שירותי הרווחה במשרד הקליטה השיבה כי גם אחרי 20 שנה בארץ, עולים יעדיפו לדבר בשפת-אמם, אך ע"פ האחריות הממשלתית הכוללת - משרד הבריאות הוא המוביל, המוליך והאחראי לשירותי העזרה, כולל הנפשית, וכן להנגשת מערכת הבריאות לעולים, מבחינה שפה ותרבות. לדבריה, מאז שנת 2004 ער"ן לא הגיש בקשה לתמיכה ממשרד הקליטה, אך המשרד שותף בתכניות הממשלתיות למניעת אבדנות, להנגשת שירותים ממלכתיים לרוסית ואמהרית הפצת חומר ממשלתי בנושאים שונים לעולים ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום חרדה, דיכאון ומשברים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום