הישגי ניתוח בריאטרי: לטווח רחוק

(0)
לדרג

הישגי ניתוחים לקיצור קיבה, לרבות ירידה במשקל ובמדדי סוכרת סוג 2, נשמרים גם לאחר 5 שנים בקרב מחצית מהמנותחים ובמיוחד לאחר ניתוחי מעקף ושרוול קיבה

מאת: מערכת zap doctors

האם יעילותם של ניתוחים בריאטריים ( ניתוחי קיצור קיבה) בשיפור מדדי סוכרת וירידה במשקל נשמרת גם בטווח הרחוק? מסתבר שכ-50% מהמנותחים בניתוחים אלו שמרו על מדד סוכרת מאוזן, גם לאחר חמש שנים!. כך עולה ממחקר שנערך בשירותי בריאות כללית ובבית חולים השרון, שם ביקשו לעקוב ולהשוות בין מדדי ירידה במשקל ואיזון סוכרת מסוג 2 בקרב 2000 חולים שעברו ניתוחים אלו, לאורך תקופת זמן משמעותית בת 5 שנים מיום הניתוח.

התוצאות כבר בשנתיים הראשונות אך נשמרות ל-5 שנים

עוד עולה מתוצאות המחקר כי הירידה המשמעותית במשקל ובמדד הסוכרת (HbA1c) מתרחשת בשנתיים הראשונות אולם הישגי הניתוח נשמרים ברובם אף לאחר 5 שנים.
בהיבט של סוג הניתוח הרי שניתוח מעקף קיבה הראה את התוצאות הטובות ביותר ולאחריו ניתוח השרוול. יחד עם זאת לאחר 5 שנים שלושת הניתוחים הראו תוצאות דומות.

מחקר מקיף שתוצאותיו מעודדות

1 מכל 7 אנשים בעולם המערבי סובל מהשמנת יתר! ניתוחים בריאטריים שונים הראו תוצאות שונות בירידה במשקל ובמדדי הסוכרת אך מדידת ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוחים אלו אינה שכיחה.

ד"ר דרור דיקר, מנהל פנימית ד' והמרכז הרב תחומי לטיפול בעודף משקל בבית חולים השרון, שהוביל את המחקר: "יתרון המחקר הוא גודלו, מחקר ענק שמקיף 2,000 מטופלים, משווה בין שלושה סוגי ניתוחים, וכל זאת לאורך תקופת זמן משמעותית חמש שנים. ממצאי המחקר שופכים אור על תוצאות הניתוחים לאורך זמן והמסקנות מעודדות: שמירת הישג הפחתת המשקל ואחוז מרשים של המשך ספיגת הסוכרת לאחר חמש שנים. תוצאות אלו מדגישות את התרומה של הניתוחים הללו לבריאותם הכוללת של חולי הסוכרת ויותר מכך את החשיבות העצומה בהמשך המעקב ארוך הטווח לאחר הניתוח בחולים אלו".

שותפים למחקר רופאי שירותי קופת חולים כללית: ד"ר רינה יהלום, מנהלת המחלקה לשירותי אשפוז מאגף הרפואה, פרופ' שלמה וינקר, לשעבר משרד רופא ראשי וד"ר דורון קומנשטר, סטטיסטיקאי משרד רופא ראשי.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר, קיצור, מעקף ושרוול קיבה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום