השתלת שיניים: הדור החדש

(0)
לדרג

הפתרון הטוב ביותר לשיניים חסרות הוא השתלות שיניים, הנחשבות יעילות, עמידות וקלות לביצוע - בזכות טכנולוגיות מתקדמות וחומרים איכותיים

מאת: ~~ד"ר יואב לייסר~~

השתלת שיניים היא הליך רפואי הנותן מענה למצב בו יש שיניים חסרות, כחלק משיקום הפה ושחזור שיניים חסרות. אנשים מאבדים שיניים בשל סיבות מגוונות - עששת, מחלות פריודנטליות (מחלות חניכיים) וחבלות. הטכניקות הקיימות כיום להשתלת שיניים מאפשרות למלא את חללי השיניים החסרות בשתלים דנטליים וכתרי חרסינה, אשר משתלבים בפה ויוצרים מראה של שיניים טבעיות וחיוך מלא.

מהם שתלים דנטליים?

שתלים הם התקנים מטיטניום, אשר ממש מזכירים "דיבל" או בורג - והם מוברגים לעצם הלסת. סביב השתלים, בחלוף תקופת מעבר, נבנית עצם - וכך השתלים, אשר למעשה מחליפים את שורשי השיניים, נשארים קבועים בלסת ומחזיקים את השיניים שמולבשות עליהן. השיניים הן למעשה כתרי חרסינה המולבשים על השתלים הדנטליים.

כיצד מבוצעת השתלת שיניים?

השתלת שיניים כוללת מספר שלבים:

ראשית: בדיקה רגילה על ידי מומחה לכירורגיית פה ולסתות בצירוף צילום פנורמי שמאפשר לנו לאתר את כל הבעיות שקיימות בפה ולהתאים תכנית טיפול מקיפה ואיכותית.

שנית: ביצוע בדיקת סי.טי של השיניים המאפשרת שיקוף הפה ואזורי ההשתלה בתלת מימד.

שלישית: עקירה ו/או ביצוע ההשתלה; הליך ההשתלה עצמו אורך בממוצע שעה וחצי עד שעתיים ללסת שלמה (רבע שעה לשתל בודד). הוא יכול להיעשות בהרדמה מקומית או תחת טשטוש עמוק (למשל במקרים בהם המטופל סובל מחרדה דנטלית) ואז ישנו רופא מרדים המלווה את כל מהלך הטיפול. בעקבות הטשטוש המטופל איננו חש ואיננו זוכר דבר מהנעשה בעת הטיפול. יחד עם זאת, במהלך הטיפול, המטופל מבין הוראות ומשתף פעולה עם הסובבים. לאחר הטיפול, אם הכל עובר בשלום, השתלים נקלטים בפיו של המטופל ומשמשים אותנו כבסיס להלבשת כתרי החרסינה הנראים כשיניים טבעיות.

אילו קשיים עלולים להתעורר בקשר לטיפול ההשתלה?

על כל הקשיים ניתן להתגבר ורובם נדירים. בכל מקרה, לא משנה איזה קושי מתעורר, אם פונים למומחה הנכון, ובמקרה של השתלות, מדובר במומחה לכירורגיית פה ולסת, הוא ימצא את הפתרון המיטבי. לרוב מתעורר צורך בפתרונות במקרים של מחסור בעצם לסת. וכן במקרים של אחרי טיפול ההשתלה שאז ישנו דימום, זיהום או מצב בו השתלים לא נקלטים.

אז מה עושים, במקרה שאין מספיק עצם להשתלה?

השתלים הדנטליים מוברגים לעצם הלסת - וחייבת להיות מספיק עצם כדי להחזיק את השתלים, על מנת שישרדו. אם אין מספיק עצם, למשל עקב אוסטיאופורוזיס, ספיגת עצם וכדומה, אז חייבים למצוא פתרון. במקרים אלה, הפתרון יכול להיות הרמת סינוסים או השתלת עצם לצורך עיבוי הרכס מחוסר השיניים או הגבהתו.

מהי הרמת סינוס?

זהו הליך שיכול להתבצע רק בלסת העליונה - והוא מיושם כאשר חסרה עצם לסת. הסינוסים הם חללים הממוקמים מעל עצם הלסת העליונה ומעל לשורשי השיניים, משני צדי האף. החללים הללו, המלאים באופן רגיל באוויר, ממולאים בחלקם התחתון במסגרת ניתוח הרמת סינוס בחומר עצם.

חומר זה מאפשר לעצם לבנות את עצמה סביב השתל - וכך לגדול; והשתלים מתחזקים ומתקבעים בעצם, באופן שמאפשר את הצלחת התהליך והישרדות השתלים. חשוב לציין כי מומלץ לבצע הליך זה של ניתוח להרמת סינוס, על ידי מומחה בכירורגיית פה ולסת, שהוא בעל הידע הכלים והמיומנויות הנדרשים. זאת על מנת להגיע לתוצאות מיטביות ולמנוע סיבוכים.

מהי השתלת עצם - וכיצד היא שונה מהרמת סינוס?

השתלת עצם מתבצעת בלסת תחתונה ולעתים בלסת עליונה (כשאין אפשרות לבצע הרמת סינוס). להבדיל מהרמת סינוס, שם ממולא חלל הסינוס בחומר דמוי עצם, בהשתלת עצם, מושתלת עצם של ממש, הנלקחת מהמטופל במקרים מסוימים או על ידי שימוש בעצם שנקנית שמקורה באדם.

ניתן לקחת עצם ממספר מקומות בגוף. בחלק מהמקרים, לקיחת העצם והשתלה שלה יכולה להתבצע במרפאת השיניים; ולעתים נדרש שההליך יושלם בחדר ניתוח בבית החולים. לאחר השתלת העצם, מחכים כי העצם תיקלט - ורק אז מבצעים את ההשתלה. גם את הפעולה הזו, של השתלת עצם, מומלץ שיבצע מומחה בכירורגיית פה ולסת.

ומה קורה כאשר גוף המטופל דוחה את השתלים לאחר ההשתלה?

כאשר חולפת תקופת ההחלמה שלאחר השתלת שיניים והמטופל מרגיש כאב באזור ההשתלה, וניכרת שם נפיחות ו/או הפרשה מוגלתית; וכן במקרים בהם השתל זז, נייד ואיננו "יושב" קבוע, יש לחשוד כי הגוף דוחה את השתל.

במקרים אלה, הרופא יבצע בדיקות - ואם יסיק כי כך הם פני הדברים, השתלים יוצאו, המטופל יקבל טיפול מתאים ויחכו שהאזור יחלים. לאחר שיחלפו כל תסמיני דחיית השתל, יתחילו מחדש בהשתלה. במרבית המקרים בפעם השנייה השתלים נקלטים.

מה אורך חייהם של השתלים? כמה זמן הם יחזיקו מעמד?

זו שאלה שאין עליה תשובה, משום שהשתלים בהם נעשה שימוש כיום הם כה יעילים ואיכותיים, עד שלא ניתן להשוות אותם לשתלים בהם נעשה שימוש בעבר. יש מעקב ומחקרים רק לגבי שתלים ישנים; וניתן לראות כי הם שורדים בין עשר לחמש עשרה שנה. השתלים החדשים בוודאות ישרדו הרבה יותר זמן, אבל אי אפשר לנקוב מספר, עד שלא יושלם המעקב אחריהם. כנראה שאת התשובות נדע בעוד עשרים שנה.

לסיכום: השתלת שיניים היא פתרון מושלם לשיניים חסרות וקיימות כיום שיטות המאפשרות את ביצועה באופן יעיל, המניב תוצאות מצוינות. לעתים דורשת ההשתלה הכנה מוקדמת, בדמות ניתוחים - כגון: הרמת סינוס ו/או השתלת עצם ואת ההליכים האלה חשוב לבצע אצל מומחה בכירורגיית פה ולסת.

ד"ר יואב לייסר הוא רופא שיניים מומחה לכירורגיית פה ולסתות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ביום אחד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום