פרופ' גרוטו: "עודף תחלואה בחיפה"

(0)
לדרג

הממונה על שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הודה בדיון בכנסת שאכן ידוע על עודף של סרטן, אסתמה ומחלות לב בחיפה. פרופ' פרוטנוב: "נקודות חמות" של זיהום

מאת: מערכת zap doctors

דיון סוער בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת על הזיהום וייתר התחלואה בחיפה: "בניתוח מרחבי של אזור המפרץ נמצאו "נקודות חמות", בהן יש מוקדי תחלואה עם ריכוז חולי סרטן גבוה מהממוצע" כך דיווח הבוקר (ב') פרופ' בוריס פורטנוב, ראש צוות המחקר האפידמיולוגי שחולל סערה באשר לזיהום האוויר במפרץ חיפה והשלכותיו הבריאותיות על התושבים. הדברים נאמרו בדיון רב משתתפים בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם. בדיון השתתפו גם שר הבריאות, יעקב ליצמן, השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, פרופ' איתמר גרוטו הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, ראשי ערים מחיפה ועוד.

פרופ' פורטנוב הבהיר כי יחד עם זאת, "נתוני התחלואה במפרץ חיפה די דומים למטרופולינים אחרים שנבדקו לרבות תל אביב וחדרה", " והוסיף: "יכול להיות שגם בתל אביב ובחדרה יש נקודות חמות. לא בדקנו. איננו יכולים בשלב זה לפרסם דבר על מיקום הנקודות החמות, כי הדו"ח צריך לעבור בדיקה של ועדה מקצועית והיא תחליט אם לפרסם. אנחנו לא מחליטים. מה שמצאנו בינתיים שיש קשר בין הנקודות החמות האלה למצב סביבתי. יש קשר סטטיסטי מובהק בין האזורים עם תחלואה גבוהה יחסית לגורמים סביבתיים".

משרד הבריאות: עודף תחלואה של סרטן, אסתמה ומחלות לב בחיפה

פרופ' איתמר גרוטו, משרד הבריאות הודה כי מהנתונים שיש בידי המשרד אכן יש עודף תחלואה בחיפה וחולל סערה בדיון: "מהנתונים שלנו בערים חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע, מצאנו אזור קר בירושלים (תחלואה נמוכה) בהשוואה לממוצע הארצי. בתל אביב יש יותר תחלואה בשיעור של 8-10% ובחיפה עודף תחלואה של 15%. מדובר בעודף תחלואה של סרטן, אסתמה ומחלות לב. מדובר בדוחות של 3-4 שנים אחרונות. מסוף 2014 המסקנה היא שהממצא לגבי סרטן אינו מקרי. דוח הסרטן האחרון מראה עודף סרטן מובהק בחיפה לאורך שנים".

ח"כ תמר זנדברג: "הייתה בזמנו סערה ומשרד הבריאות חזר בו. אתה אומר שגם היום אתם עומדים מאחורי האמירה שעודף התחלואה אינו מקרי?" פרופ' גרוטו: "אמרנו שיש אי בהירות לגבי סרטן אצל ילדים. לגבי כלל האוכלוסייה יש עודף מובהק בחיפה. ח"כ מיקי רוזנטל: "אתה אחראי. מדוע נבחרו הערים חדרה ותל אביב לשם השוואה לחיפה? למה לא בדקתם עיר ללא תחנת כוח? זו בעיה מתודולוגית". פרופ' גרוטו: "כי רצינו להתמקד בתוספת זיהום האוויר של התעשייה הפטרוכימית שפולטת חומרים מסרטנים. לכן השווינו לחדרה שיש לה תחנת חשמל ולתל אביב שיש בה תעשיה".

שר הבריאות: "לא אהסס לסגור מפעלים למען בריאות האזרחים"

במהלך הדיון נשמעו כמה קריאות ביניים כביקורת כלפי דבריו של שר הבריאות שהתייחס לעצם הדלפת הנתונים לציבור. בתגובה מיהר השר להבהיר כי במשרד מתעסקים בנושא עוד טרם פרסום המחקר וחזר והבהיר את מחויבותו לבריאות התושבים בחיפה.

שר הבריאות, יעקב ליצמן: "השר לאיכות הסביבה אבי גבאי הזמין אותי לסיור בחיפה שלוש פעמים בחצי שנה. ההתעניינות שלנו באזור היא לא מהיום בגלל שהתפרסם המחקר שהוזמן על ידי בז"ן. מישהו הזמין את המחקר הזה ומישהו הדליף. ידוע שהמצב בחיפה לא טוב. אנו יושבים על זה חודשים. אני לא אהסס גם לסגור מפעלים אם צריך. אני מתחייב לא להסתיר שום מידע. לא יהיה מצב סכנה של אזרחים. ודרך אגב, הזיהום בכיכר השבת יותר גרוע, ואין שם כמעט מה לעשות.

ח"כ רויטל סויד: "איך יכול להיות שמשנת 2007 ועדת הפנים דנה, ובסוף אנחנו מתכנסים בגלל הדלפה? כולנו יודעים שיש בעיה. חד משמעית יש תחלואה עודפת במטרופולין חיפה. היום יש אנשים שגרים בנקודות חמות, ועל אף שיודעים, לא חושפים מהם המוקדים החמים. המעט שאפשר לעשות שידעו. איך יכול להיות שמסתירים מהציבור?"

"אנשים מפחדים להתקלח. האדמה מזוהמת"

השר לאיכות הסביבה אבי גבאי, הציג את פועלו של משרדו בעניין וסיפר: "אנחנו מקדמים את תכנית קרקעות הצפון. מטפלים במכלי הדלק בקריית חיים. השכונות שם צמודות למכלים, והדיירים הם מפוני ואדי סאליב עוול על עוול. לא נאשר להגדיל את השימוש. מחליפים למכלים יותר בטוחים והם יורחקו למרחק 800 מטר מהבתים במקום 50 מטר. איך תכנית כזו מרעה את מצב התושבים? הנמל זו החלטה שהתקבלה ואני לא יכול לבטל, אבל השקיעו בסקרי איכות סביבה 35 מיליון דולר. תקצבנו משאיות על גז ולאגד 30 אוטובוסים על גז, דברים שמעולם לא נעשו".

סגן שר הפנים, ירון מזוז: "אני מבין שכל הסיפור התחיל ב-2007. אנשים נפטרים. כל יום אני מסתובב בקריות. אנשים מפחדים להתקלח. כל האדמה נגועה בזיהום. למה איגוד ערים לא שמים את המפתחות? אנשים מבוהלים".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי: "אנחנו רוצים לדעת את האמת. האם הראשים הקטנים חזרו לגודלם הטבעי? הממשלה קידמה תכנית, אבל רק חיפה שותפה. צריך לתקצב עוד רשויות. למה יושבים רק עם עיריית חיפה? יש לנו תכניות משלנו". השר להגנת הסביבה אבי גבאי: "קולגבה שלך בקריית מוצקין מסרב לשים נקודת ניטור. יש מפעלים שבשנה האחרונה לא עמדו במדדים ונסגרו, כמו אלקו שעובר לדרום".

ח"כ דודי אמסלם, יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "ועדת הפנים והגנת הסביבה מקבלת בסיפוק רב את הצהרת שרי הבריאות והגנת הסביבה שהם לוקחים אחריות מלאה על מחקר זיהום האוויר בחיפה, שכן תמוה שעד כה מימן את המחקר גורם כלכלי בעל אינטרסים", לדבריו "לב העניין הוא שהמדינה תיקח אחריות על המחקר כדי לוודא שהממצאים לא יהיו מוטים. מה שנעשה עד היום חסר תקדים. אמנם מדובר בצעדים קטנים, אבל שלא ננקטו בעבר. מכיוון שהמחקר לא הסתיים, ניתן להם להשלים את המחקר ובתחילת כנס הקיץ הוועדה תשמע נתונים מדויקים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום