כרמל: EBUS לאבחון סרטן הריאה

(0)
לדרג

המכשיר המתקדם מאפשר ראייה מעבר לדפנות דרכי האוויר לאבחון מהיר של סרטן הריאה וגושים חשודים ללא ניתוח. קורס וסימולציה להיכרות המכשיר. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח לצורך אבחון נגעים סרטניים בריאות? לא עוד! בבית החולים כרמל החיפאי, נכנס לשימוש מכשיר ה-EBUS ככלי מרכזי לאבחון ולדירוג סרטן הריאה. לאחרונה גם הועברה בבית החולים השתלמות בנושא בחדר הסימולציות המתקדם שבבית החולים.

יחידת אולטרסאונד במכשיר חוסכת צורך בניתוח

מכשיר ה EBUS הוא מכשיר ברונכו-סקופ מתקדם וחדשני בתחום הברונכו-סקופיות. בקצהו של המכשיר נמצאת יחידת אולטרא סאונד רגישה המאפשרת ראייה למעבר לדפנות דרכי האוויר והריאות ובכך המכשיר מאפשר לרופא לדגום בלוטות לימפה ונגעים בדרכי האוויר החשודים כסרטן.

יתרונו הגדול של המכשיר הוא שכבר בברונכו-סקופיה פשוטה ניתן כבר להגיע לנגעים שעד כה היה צורך בהליך ניתוחי לרבות הרדמה ועם כל הסיכון והסבל המשתמעים מכך: "השימוש במכשיר חוסך ניתוח לחולה ומאפשר בדיקת נגעי סרטן באיכות ובמהירות", אומר ד"ר יוחאי אדיר, מנהל מכון הריאות של כרמל. בבית החולים גאים בכמות הבדיקות והאבחנות המבוצעות באמצעות המכשיר שכן מעל ל-150 בדיקות מתבצעות במכון הריאות מדי שנה.

קורס ראשון מסוגו להיכרות עם ה-EBUS

לדברי ד"ר יוחאי אדיר, מנהל מכון הריאות בכרמל, ישנו צימאון רב בקרב קהילת הרופאים בישראל להכיר מקרוב וללמוד את השימוש במכשיר ה-EBUS המתקדם: "החלטנו להרים את הכפפה וליזום קורס ראשון מסוגו בישראל שהועבר בביה"ח כרמל, הכולל בתוכו גם עבודה על ערכות סימולציות מחשב מתקדמות"

ד"ר דיויד פלר קאופמן, יו"ר החברה האמריקאית לרפואת ריאות פולשנית ומנהל רפואת ריאות פולשנית בביה"ח ג'ונס הופקינס בבולטימור בארה"ב, ליווה את הקורס מקרוב כמשתתף פעיל. את הקורס הפיקו וניהלו ד"ר יוחאי אדיר מנהל מכון הריאות בכרמל וד"ר אמיר אברמוביץ מנהל יחידת רפואת ריאות פולשנית בכרמל. בקורס השתתפו מעל ל-70 רופאים בכירים וביניהם מנהלי מחלקות ורופאי ריאות בכירים ואחיות מכל בתי החולים בארץ. לאור הצלחת הקורס תיבחן האפשרות לקיומים של קורסים נוספים בעתיד.

מרכז סימולציה מתקדם להכשרה קצרה ואפקטיבית

גולת הכותרת בעבודה ובתרגול במכשיר ה-EBUS היא ההדמיה באמצעות סימולטורים ממוחשבים המדמים עבודה אמתית בחדר ניתוח. במרכז הרפואי "כרמל" פועל כשלוש שנים מרכז סימולציה מהמתקדמים ביותר בעולם. המרכז הייחודי הוקם על רקע הצורך לתרגל את הפעולות ולהגיע להכשרה טובה לפני שניגשים לביצוע ניתוחים או בדיקות פולשניות על מטופלים למען טיפול יעיל ובטיחותי.

יעל הוד, מרכזת ומנחה את מרכז הסימולציה של כרמל מסבירה כי "כשם שלא היינו יכולים לתאר מצב בו הטייס במטוס בו אנו טסים לומד לטוס לראשונה, כך לא היינו רוצים שיבדוק אותנו רופא שמעולם לא נחשף למצב הרפואי שבו אנו נמצאים או שמעולם לא תרגל בדיקה או פרוצדורה שאנו צריכים לעבור או שיתרגל עלינו".

עם התקדמות הטכנולוגיה וקידום פרוצדורות חכמות וזעיר פולשניות, הרופאים ואנשי הצוות הרפואי נדרשים לרמת הכשרה איכותית יותר. מעבר לכך, לעתים חלק מתהליך ההכשרה לוקה בחסר משום שההכשרה נעשית בעיקר בשיטת השוליה, כלומר מתלווים לרופאים בכירים ומנוסים ולומדים על המטופלים עצמם. הלימוד בשיטה זו יוצר תהליך הכשרה שיכול להיות ארוך מאוד אבל לא תמיד אפקטיבי דיו.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום