סרטן: לא רק בגלל חוסר מזל

(0)
לדרג

הסיכון לפתח ממאירות במהלך החיים מושפע מאוד מגורמים סביבתיים חיצוניים בניגוד למחקר קודם שקבע שסוגים רבים של סרטן הם בשל מזל רע

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

האומנם סרטן מתפתח רק בגלל מזל רע? כנראה שלא מסתבר שהסיכון לפתח ממאירות במהלך החיים מושפע מאוד מגורמים חיצוניים, דוגמת רעלנים בסביבה, אורח חיים וזיהומים. כך על פי מאמר חדש שפורסם בכתב העת Nature בו טוענים חוקרים כי בניגוד למחקר קודם, שעורר רעש תקשורתי רב וקבע כי סוגים רבים של מחלות ממאירות מתפתחות פשוט בשל מזל רע, למעשה במקרים רבים ישנם גורמים נוספים רבים מעבר למזל בלבד. מתוצאות המחקר שלהם עולה כי גורמי סיכון אינטרינזיים (פנימיים) תורמים רק בין 10% ל-30% מהסיכון במהלך החיים לפתח ממאירות.

השפעה דומה של גורמים פנימיים חיצוניים על חלוקת תאי גזע

במסגרת המחקר ניסו החוקרים לזהות את התרומה של גורמים סביבתיים לסיכון למחלות ממאירות:
תחילה, הם הדגימו כי הקורלציה בין חלוקת תאי גזע לבין הסיכון לממאירות אינה מבחינה בין ההשפעות של גורמים פנימיים וחיצוניים. הם בחנו מחדש את הקשר הכמותי בין הסיכון במהלך החיים לממאירות לבין החלוקה של תאי גזע תקינים. במידה שגורם פנימי היה משחק תפקיד מג'ורי, אזי ניתן היה לצפות כי חלוקה דומה של תאי גזע תלווה בסיכון דומה לממאירות במהלך החיים.

גורמים פנימיים משפיעים רק ב-10% ממקרי הסרטן

עם זאת, החוקרים מצאו כי דפוס זה היה נדיר, וקבעו כי גורמים פנימיים, משחקים תפקיד חשוב רק ב-10% מהגידולים הממאירים. לטענתם, נתונים אפידמיולוגיים תומכים בטענה זו, מאחר שאלו מראים כי מהגרים העוברים ממדינה עם היארעות נמוכה של ממאירות למדינות בהן שיעורי היארעות גבוהים של מחלות ממאירות, הם רוכשים בהדרגה את הסיכון המוגבר.

עדויות לתרומה המשמעותית של גורמים חיצוניים להתפתחות סרטן

בנוסף, החוקרים ניתחו את הנתונים ממחקרים שפורסמו לאחרונה בנושא חותמות גנטיות בגידולים ממאירים ומצאו כי מרבית הגידולים, כולל סרטן מעי גס ורקטום, ריאות, שלפוחית שתן ובלוטת תריס, מבטאים מוטציות הנובעות ככל הנראה מגורמים חיצוניים.

בהמשך, הם בחנו נתונים מתכנית Surveillance, Epidemiology, and End Results ומהם (מנתוני ה-SEER) עלה כי עבור גידולים ממאירים רבים, שיעורי ההיארעות והתמותה מצויים במגמת עלייה, עדות לתרומה משמעותית של גורמים חיצוניים.

לסיום, מודלים ששימשו לניתוח התרומה של תהליכים פנימיים להתפתחות ממאירויות מצאו כי דרושות, לכל הפחות, שלוש מוטציות או יותר, להופעת ממאירות כאשר גורמים פנימיים, אינם יכולים לספק הסבר לסיכון הנ"ל. מכאן עולה כי, במרבית המקרים, גורמים אלו אחראיים רק לאחוז קטן מהסיכון להתפתחות הגידול.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום