מניעת התקפי לב: אורח חיים בריא

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חשבתם שגנטיקה אחראית לרוב התקפי הלב? טעיתם! אימוץ אורח חיים בריא בשילוב בדיקות שגרתיות לחץ דם, סוכר ושומנים בדם - מונעים את רוב התקפי הלב

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-9977120 (מספר מקשר)

מחלת הלב השכיחה ביותר כיום, זו הגורמת להתקף לב ולצורך בצנתורים וניתוח מעקפים, נובעת מטרשת של העורקים הכליליים, המספקים דם לשריר הלב עצמו. הגורמים לטרשת עורקים, ברובם, נובעים מאורח החיים; ומיעוטם נובעים מרקע גנטי.

גורמים אלה הם: עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, סוכרת, חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר וגם מתח נפשי כרוני. כלומר: האמונה הרווחת, לפיה גנטיקה אחראית לרוב מקרי התקף הלב, אינה נכונה. החדשות הטובות הן שעל ידי אימוץ אורח חיים בריא, ניתן למנוע את רוב מקרי התקפי הלב.

איזה מחלות רקע עלולות להגביר את הסיכון ללקות בהתקף לב?

פרט למחלות הנכללות תחת הכותרת גורמי סיכון להתקף לב, כגון: לחץ דם גבוה וסוכרת - נראה כי מחלות דלקתיות כרוניות, כדוגמת המחלות האוטואימוניות הבאות: דלקת פרקים שגרונית, זאבת אדמנתית מערכתית (לופוס) ופסוריאזיס, המערבת גם פרקים, קשורות לסיכון מוגבר לטרשת עורקים ולהתקף לב. חשוב לדעת כי גם הסובלים מדיכאון קליני מצויים בסיכון מוגבר להתקף לב.

האם גברים לוקים בהתקף לב יותר מנשים?

גברים לוקים בהתקף לב בשיעור גבוה יותר ובגיל צעיר, יותר מאשר נשים, מכיוון שנשים מוגנות על ידי המערכת ההורמונלית עד גיל המעבר. לאחר גיל המעבר, יש האצה בהתפתחות הטרשת בקרב נשים - ובגיל 78, לערך, משתוות הנשים לגברים מבחינת שכיחות המחלה הכלילית. למרות זאת, מחלת הלב הכלילית היא אחד הגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה בקרב נשים.

מהם תסמיני התקף הלב אצל גברים?

התסמינים של התקף לב אצל גברים הם לרוב התסמינים הנתפסים כ"קלאסיים": כאב או לחץ בחזה, שיכול להקרין לזרועות, לצוואר או ללסת; הכאב בחזה יכול להיות מלווה בתסמינים נוספים, כמו בחילה, קוצר נשימה וסחרחורת. הכאב בחזה ממוקם לרוב במרכז החזה, אך יכול להיות גם משמאל או מימין בבית החזה - ולעתים אף ברום הבטן. לעתים, תחושת הכאב בחזה דומה לתחושת צרבת.

מהם תסמיני התקף הלב אצל נשים?

אצל נשים, מגוון הסימפטומים האפשריים בזמן התקף לב דומה לסימפטומים שתוארו לגבי גברים, אך אצל נשים, בהרבה מקרים, הסימפטום הדומיננטי הוא לא הכאב "הקלאסי" בחזה, אלא אי נוחות בצוואר, בכתף, בגב העליון או ברום הבטן.

לעתים הסימפטומים הדומיננטיים הם קוצר נשימה, בחילה, סחרחורת או עייפות. בשל עובדה זו, האבחנה של אוטם מתעכבת לעתים אצל אישה הפונה לחדר מיון, בעוד שאצל גבר עם סימפטומים אופייניים, האבחנה תתקבל מהר יותר.

מה חשוב לדעת - כאשר מופיעים תסמינים דומים לתסמינים אלה?

בכל מקרה שבו עולה חשד להתקף לב, יש לפנות בדחיפות לעזרה רפואית - למוקד חירום או למיון. בשום אופן, אין להתעלם מהכאבים בחזה. זה נכון שיש סיבות רבות לכאבי חזה -ולא תמיד מדובר בבעיית לב, אך יש לפנות לרופא, לבירור, בכל מקרה של כאבי חזה.

כיצד ניתן למנוע מראש התקף לב, על ידי אורח חיים בריא?

כל אדם בוגר צריך להימנע מעישון ולסגל לעצמו אורח חיים בריא: תזונה בריאה - למשל התזונה הים תיכונית; לשמור על משקל גוף תקין; ולשמור על כושר גופני: לפחות 30 דקות של פעילות בעצימות בינונית (למשל, הליכה) במהלך חמישה ימים בשבוע לפחות; או לפחות 25 דקות של פעילות בעצימות גבוהה (למשל, ריצה), במהלך שלושה ימים בשבוע לפחות.

בנוסף, לאימוץ אורח חיים בריא, נדרש למדוד לחץ דם פעם בשנה, לבצע בדיקת סוכר בדם בצום, פעם בשלוש שנים וכן בדיקת פרופיל שומנים בדם, פעם בחמש שנים. כמובן שאם אחת הבדיקות חושפת כי קיימת בעיה, יש לטפל בה ביעילות - ואם צריך, גם על ידי תרופות. יש לדעת כי גילוי גורם סיכון איננו מספיק על מנת להוריד סיכון, אלא יש לנטרל את אותו גורם סיכון - אחרת, לא עשינו כלום.

האם גם אנשים בריאים צריכים לחשוש מקיומו של התקף לב עתידי?

אנשים בריאים באמת לא צריכים לחשוש שילקו בהתקף לב, אולם על כל אחד מוטלת האחריות לדאוג לבריאותו. עצם העובדה שמישהו חש בטוב איננה אומרת שהוא בריא. העובדה היא כי כ-50% מהתקפי הלב מופיעים לפתע אצל אנשים שנחשבו "בריאים", עד לאותו הרגע. גורמי סיכון כמו כולסטרול, לחץ דם וסוכרת אינם גורמים לסימפטומים, ברוב המקרים. כלומר: אדם עם גורמי סיכון אלה יחוש בטוב, במשך שנים רבות עד להתקף הלב (או האירוע המוחי). לעתים קרובות, אדם "בריא" הלוקה בהתקף לב מאובחן במהלך אשפוזו כסובל מכולסטרול גבוה ו/או סוכרת ו/או לחץ דם גבוה. כמובן שגורמי סיכון אלה לא הופיעו יחד עם התקף הלב. הם פעלו ברקע שנים רבות קודם לכן, אך אובחנו רק במהלך האשפוז. לו היו מאובחנים עשר שנים קודם לכן ומטופלים ביעילות, סביר כי ניתן היה למנוע את התקף לב.

למידע נוסף אודות הורדת הסיכון להתקף לב - לחץ כאן.

פרופ' דוד רוט הוא מומחה בקרדיולוגיה וברפואה פנימית, במכון לשיקום הלב במרכז הלב במכרז הרפואי שיבא בתל השומר.

  • צור קשר
פרופ׳ דוד רוט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום