ניתוח מתיחת בטן: מה חדש?

(2)
לדרג

ניתוח מתיחת בטן נמנה עם הניתוחים הפופולריים ביותר בקרב נשים. כיצד מתבצע הניתוח? אלו חידושים הוא מציע? וגם מי יכול לבצע אותו?

עודפי עור משמעותיים באזור הבטן הגורמים למראה עגום של בטן רפויה הוא לא פעם, נחלתם של מי שהשילו רבות ממשקלם. אחד הפתרונות המוצלחים והפופולריים ביותר לבעיה זו, בעיקר בקרב נשים, הוא הניתוח למתיחת בטן.

מטרת הניתוח למתיחת בטן, היא לעצב את דופן הבטן, פעולה הכוללת הסרת עודפי עור ושומן, ולעתים, הניתוח גם יכלול קירוב של שרירי הבטן (דיאסטזיס), ועיצוב טבור חדש וצעיר.

כיום, בראייה האסתטית המתקדמת, אנו מתייחסים לבטן יחד עם האזורים הסמוכים לה כיחידה אחת, ומנסים לתת למטופלת מענה כולל כמו הרמת ועיצוב אזור הערווה, הדגשת המותן באמצעות תפרים פנימיים, מתיחת הירך הקדמית, ולעתים אף מרימים את הירך הידית והישבן באמצעות גרסה משודרגת של הניתוח, הקרויה מתיחת בטן היקפית.

אילו חידושים נוספים קיימים בתחום מתיחת הבטן?

חידוש משמעותי נוסף הוא שילוב של שאיבות שומן משמעותיות בדופן הבטן ובאזורים סמוכים באותו הניתוח. עוד חידוש הוא שימוש בתפרים המכילים חומר אנטיביוטי למניעת דלקות בעור ושפור ההצטלקות. זאת ועוד, כיום היקפי הניתוח גדולים יותר, מתוך ראיה אסתטית נכונה השואפת לשפר את מראה הגוף ב-360 ולא רק מלפנים. כמו כן, כיום רווח גם השימוש בלייזר לריפוי מהיר של הצלקות.


האם בכל ניתוח מתיחה משלבים שאיבת שומן?

ברוב ניתוחי מתיחת הבטן משלבים שאיבת שומן, כדי לשפר את חיטוב הגוף המעוצב, אם באזור הבטן ואם באזורים סמוכים. לעתים, גם במטופלות רזות ניתן ללטש ולשפר את התוצאות באמצעות שאיבת שומן עדינה, המדגישה את המותן או את שרירי הבטן.

. עודפי עור יכולים להיווצר לאחר ירידה ניכרת במשקל. צילום: שאטרסטוק

מי היא אוכלוסיית היעד של הניתוח למתיחת בטן?

נשים וגברים הסובלים מעודפי עור בדופן הבטן ייהנו מניתוח מתיחת בטן. עודפי עור יכולים להיווצר לאחר ירידה ניכרת במשקל, למשל לאחר ניתוח בריאטרי, אצל אנשים שלאורך השנים היה להם משקל לא יציב וירידות עדינות עם אפקט ה"אקורדיון", נשים לאחר לידות, מטופלים לאחר שאיבות שומן לא מוצלחות בדופן הבטן ואף בקרב מטופלים מבוגרים, אשר מפתחים עודפי עור המופיעים עם הגיל. כל אלו יכולים ליהנות מהסרת העור העודף ומתיחתו ליצירת בטן חטובה.

כיצד מתבצע ניתוח מתיחת בטן?

מתיחת הבטן סטנדרטית נמשכת בין שעה לשעתיים, ומתבצעת בהרדמה כללית. בתחילת הניתוח מבצעים שאיבות שומן עדינות מכל דופן הבטן ובצדי האגן, כדי ליצור עור אחיד ודק לדופן הבטן. בהמשך לשאיבה מבוצע חתך בשיפולי הבטן ודרכו מורם העור מעל השרירים ומופרד הטבור. אם השרירים מרוחקים זה מזה, תופרים אותם. בשלב זה מוזרק חומר הרדמה מקומי, אשר מחזיק מספר ימים ומרדים את האזור, כך שתפירת השרירים אינה כרוכה בכאב משמעותי.

לאחר מכן, צוות הניתוח מכופף את מיטת הניתוח והמנתח מסיר את עודפי העור. החתך הניתוחי נתפר בתפרים נספגים בהם חומר אנטיביוטי למניעת זיהומים. בשלב האחרון מעוצב הטבור, וגם זה בהזמנה אישית: יש המעוניינים בטבור עגול ויש המעדיפים טבור מאורך. החתכים הניתוחים ממוקמים, על פי רוב, מתחת לקו התחתון של הבטן.

האם הניתוח מתבצע עם נקזים או בלעדיהם?

נקזים מושארים באזורים בהם צופים שתהיה כמות גדולה של הפרשה או דימום. מטרת הנקזים להוציא הפרשה אשר עלולה להצטבר ברקמה ולגרום לנפיחות ממושכת. למעשה, לטווח ארוך, נקזים מקצרים את ההחלמה ולא מאריכים אותה. לרוב הם אינם מציקים, אך לעתים גורמים לאי נוחות מקומית. עם זאת יש לזכור שזו נעלמת מיד כשמוצאים את הנקזים, בעוד שאי נוחות עקב בצקות קשות היכולות להיגרם עקב העדר נקזים, משמעותית הרבה יותר ויכולה להיות קשורה בהפרעות ברפוי פצעי ניתוח וצלקות לא נאות. במקרה בו הושארו נקזים בניתוח, המטופל מזומן להסירם תוך מספר ימים, במהלך הביקורות במרפאה. השהייה עם הנקזים היא מינימלית, לזמן הדרוש ולא יותר.

במה כרוכה ההחלמה מניתוח למתיחת בטן?

כיום ישנם לא מעט חידושים בתחום. החידושים כוללים גם מניעת כאב יעילה, כך שניתן לבצע כיום ניתוחים גדולים ללא כאב משמעותי.

בצקות ברקמה בהחלט שכיחות, והן חלק מהחלמה נורמלית של ניתוחים, ואלו חולפות בהדרגה בשבועות עד חודשים שלאחר הניתוח. כמו כן, במרפאה יקבל המטופל הדרכה באשר לטיפול האופטימלי בצלקות, אשר יסייע להחלמה מהירה שלהן. הטיפול בצלקות הנו אינדיבידואלי, ואלו מתבהרות, משתטחות ומטשטשות עם הזמן.


הבטן והאזורים הסמוכים לה כיחידה אחת. צילום: שאטרסטוק

מתי ניתן לחזור לפעילות שגרתית לאחר הניתוח?

בימים הראשונים שלאחר הניתוח צפויה אי נוחות מסוימת, בעיקר בתנועה, עליה ניתן להתגבר באמצעות שימוש בנוגדי כאב. ניתן להתקלח כעבור מספר ימים, לאחר הסרת הבגד האלסטי. חזרה לנהיגה הנה כעבור כשבוע מהניתוח וחזרה לעבודה משרדית כעבור שבוע -שבועיים. לפעילות גופנית מאומצת יש לחזור בהדרגה, החל מחודש לאחר הניתוח.

כיצד ניתן להפחית את עוצמת הכאב בתקופת ההחלמה?

לאחרונה, נעשה שימוש בטיפולים מקדימים בחמצן הפרברי לפני הניתוח, המזרז החלמה ומפחית בצקות לאחר ניתוח. מדובר במתן מספר טיפולים טרם הניתוח בתא הלחץ שבבית החולים אסף הרופא. הטיפולים ניתנים לכל מי שמעוניין לזרז את הריפוי של פצעי הניתוח, ומועיל במיוחד אצל מטופלים לפני ניתוחים אסתטיים אשר מעשנים ומתקשים להפסיק לעשן או כאלו הנמצאים בסיכון גבוה לסבוכים כתוצאה מנוכחות צלקות ישנות בדופן הבטן, חולי סוכרת ועוד.

מה עוד יכול לשפר את תוצאות הניתוח וזמן ההחלמה?

שימוש בחוטים המפחיתים את שיעור הזיהומים ומזרזים את ריפוי פצעי הניתוח, במקביל למניעת כאב יעילה, מזרזים ומקצרים את תהליך ההחלמה הכללי ואת החלמת הצלקת באופן ספציפי. קימה מהירה מהמיטה מפחיתה חום ושעול לאחר ניתוח ומאפשרת חזרה לפעילות רגילה לעתים תוך ימים ספורים. טיפול בלייזר להבהרת הצלקות מזרז את טשטוש הסמנים הנותרים מהניתוח.



ד"ר טלי פרידמן היא מומחית בכירורגיה פלסטית, בעלת תת מומחיות ייחודית בניתוחים לעיצוב הגוף.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום