זיהום אוויר: עיכוב התפתחותי?

(0)
לדרג

זיהום אוויר גבוה במפרץ חיפה עלול לגרום למשקל יילוד נמוך ועיכוב התפתחותי. פרופ' ברחנא: זהו נדבך נוסף שמוכיח קשר בין זיהום אוויר לפגיעה בבריאות הציבור

מאת: מערכת zap doctors

ממצא מדאיג: נמצא קשר ישיר בין זיהום אוויר גבוה למשקל לידה נמוך והיקף ראש קטן ביילודים. כך עולה מממצא שפורסם אמש (א') בחדשות ערוץ 2 לפיו תינוקות שנולדים באזורים הסובלים מזיהום אוויר גבוה במפרץ חיפה נמצאו עם משקל נמוך יותר, וכתוצאה מכך גם עם היקף ראש נמוך בכ-30-20 אחוזים. זאת בהשוואה לאזורים סמוכים מזוהמים פחות.

מדברי פרופ' מיכה ברחנא לאתר zap doctors עולה כי ממצא זה מהווה נדבך נוסף לידע המצטבר אודות הקשר בין זיהום אוויר לתחלואה. "החידוש הוא שנמצא קשר ישיר בין זיהום אוויר למשקל יילוד נמוך", אומר פרופ' ברחנא מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

"זה הגיוני שאם משקל הלידה נמוך גם היקף הראש נמוך יותר. המשמעות היא שבילדים עם משקל לידה נמוך עלול להיגרם עיכוב התפתחותי; יש מחקרים המצביעים על קשר בין משקל לידה נמוך להישגים נמוכים. בדומה לזיהום אוויר, גם עישון בזמן הריון גורם למשקל לידה נמוך. ברמה העקרונית זוהי הוכחה נוספת לכך שלזיהום אוויר יש השפעה ביולוגית והוא פוגע בבריאות התושבים - בין השאר גורם להתקפי אסתמה ובעיות נשימה, מחלות לב, סרטן ועכשיו נמצאה פגיעה נוספת: עיכוב התפתחותי. כל המחקרים מצביעים על נזקים בריאותיים שנגרמים כתוצאה מזיהום אוויר".

לדברי פרופ' ברחנא, קשה להוכיח קשר ישיר בין זיהום אוויר לתחלואה בסרטן משום שסרטן מתבטא כעבור 20-10 שנה ובמהלך זמן זה עוברים על אנשים שינויים נוספים כגון: מעבר עבודה ודירה ולכן קשה לבודד את זיהום האוויר כנתון משפיע בלעדי. לעומת זאת, הריון זו תקופה של 9 חודשים וקל יותר להוכיח את האפקט הישיר של זיהום אוויר על יילודים; כפי שאובך גורם להתקפי אסתמה, כך זיהום אוויר גורם למשקל לידה נמוך.

המחקר בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת חיפה עבור איגוד ערים חיפה וממצאיו המלאים יפורסמו בחודש מרץ 2016. ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים חיפה, מציין כי יש להתאזר בסבלנות עד לפרסום הממצאים המלאים שבוחנים מאפיינים של ערים שונות כמו חיפה, תל אביב וחדרה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי, זימנו את עורכי המחקר בחיפה להצגת ממצאיהם. בפגישה עלה כי הממצאים במחקר אינם סופיים. גורמי המקצוע במשרד הבריאות והגנת הסביבה, העלו הערות מקצועיות רבות ביחס למתודולוגיה הניתוחית במחקר והממצאים שעלו כתוצאה מהם. גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והגנת הסביבה מעריכים מאד את העבודה הרצינית וכמו בכל מחקר מדעי יש שלב של תיקוף המחקר שאותו צריך לבצע כעת. על מנת לחזק את בטחון הציבור במחקר החליטו שרי הבריאות והגנת הסביבה לקחת אחריות מלאה על המחקר והליווי הצמוד שלו".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום