ניתוח בריאטרי: סיכון לשברים?

(0)
לדרג

ניתוח בריאטרי מהסוג שמפריע לספיגת חומרי מזון מהקיבה, דוגמת מעקף קיבה, מעלה את הסיכון לשברים בכ-50%. הסיכון אינו קיים בניתוחים להפחתת כמות המזון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

סוגים מסוימים של ניתוחים בריאטריים המיועדים להפחתת משקל הגוף עשויים להוביל לירידה בצפיפות העצם ולעלייה בסיכון לשברים. כך מסתבר ממחקר חדש מטיוואן, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוחים בריאטריים, דוגמת ניתוח מעקף קיבה, אכן סייעו למטופלים שמנים לרדת במשקל על ידי הפחתת כמות הצריכה והספיגה של מזון, אך יחד עם זאת חלה בקרבם גם ירידה בספיגה של חומרי תזונה רבים לאחר ניתוחים אלו. חומרי תזונה שאובדים, לרבות ויטמין D וסידן, יוצרים חוסרים הקשורים בהתפתחות אוסטיאופורוזיס. עוד ייתכן כי יש מנגנונים נוספים המעלים את הסיכון להתפתחותו של שבר.

סיכון לשברים לאחר ניתוח בריאטרי המפריע לספיגה

החוקרים זיהו 2,064 משתתפים לאחר ניתוח בריאטרי בין השנים 2001-2009, והשוו אותם אל מול 5,027 מטופלים שמנים דומים, שלא עברו ניתוח. בסיכומו של דבר, בקבוצת המטופלים לאחר ניתוח בריאטרי נרשמה עלייה של 21% בסיכון לשברים בחמש השנים הבאות. העלייה בסיכון הייתה בולטת יותר בקרב חולים לאחר פרוצדורות להפחתת ספיגה, דוגמת מעקף קיבה. במטופלים אלו תועדה עלייה של 47% בסיכוי לשברים במהלך 12 שנות מעקב, בהשוואה לאלו שלא נותחו.

כאשר החוקרים השוו בין סוגי ניתוחים בריאטריים: ניתוחים המפריעים לספיגה או ניתוחים שמיועדים רק להגבלת הכמות הכוללת שאדם יכול לאכול בבת-אחת, דוגמת ניתוח טבעת קיבה, הם מצאו כי אין עלייה בסיכון לשברים במטופלים לאחר ניתוח הגבלת כמות המזון הכוללת.

תוספי תזונה, פעילות גופנית ושיפור שיווי המשקל

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית ולהביא לנסיגה במחלות כמו סוכרת מסוג 2 ויתר לחץ דם. לפיכך, התועלת עולה על הסיכונים האפשריים במידה שהמטופלים ידעו כיצד למנוע או להפחית את הסיכון לשברים. הדבר הראשון שעל מטופל לאחר ניתוח בריאטרי לעשות הוא לקחת את תוספי התזונה, כולל ויטמין D וסידן. שנית, חשיפה לשמש ופעילות גופנית עשויות לסייע בהגנה מפני הסיכון לאוסטיאופורוזיס. לסיום, יש מקום לתרגילי שיווי משקל למניעת נפילות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים כירורגיה ואסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום