טיפול אינטגרטיבי תומך בחולי סרטן

(0)
לדרג

הרפואה הקונבנציונלית מציעה מספר דרכי טיפול בסרטן ולאחרונה גם שילוב רפואה משלימה, תוך שימוש בצמחי מרפא. מחקרים מדעיים מראים תוצאות טובות

מאת: מערכת zap doctors

תחום חדש שצמח בשנים האחרונות מציג את היתרונות הטמונים בשילוב רפואה משלימה, הכוללת צמחי מרפא, לצד הרפואה הקונבנציונלית - מתוך מטרה להעניק טיפול תומך שמשפר את איכות חיי החולים ומעצים את יכולתם להתמודד עם מחלת הסרטן. במאמר זה, נעסוק בשילוב הרפואה המשלימה, בהתמודדות עם מחלת הסרטן.

"מחלת הסרטן היא גורם התמותה מספר 1 בישראל; המגמה בישראל ובעולם זהה: 1 מכל 2-3 אנשים יחלה בסרטן במהלך חייו", מסביר פרופ' משה פרנקל, יו"ר החברה הישראלית לרפואה משלימה ורופא נלווה במכון האונקולוגי בביה"ח מאיר. "אנו רואים התפתחות מרשימה בטיפולים: בעבר היו רק כימותרפיה וניתוחים - וכיום ישנם טיפולים ביולוגיים חדשים, שהובילו למצב בו כ-65% מן החולים יחיו מעל 5 שנים לאחר גילוי המחלה".

האם הטיפולים כוללים תופעות לוואי? מה ניתן לעשות, כדי להתמודד עם תופעות הלוואי?

פרנקל מוסיף: "ההצלחה בטיפולים היא גם בעלת השלכות ותופעות לוואי, כמו חולשה, גלי חום קיצוניים, עצבנות, בחילה, שלשולים ודיכאון. ישנם פתרונות שנועדו לסייע בקשת רחבה ומגוונת, בין אם בטיפולים של הרפואה הקונבנציונלית ובין אם באמצעות הרפואה המשלימה, המספקת פתרונות נוספים לחולים. המחשבה כי יש צורך לייצר קשר וחיבור בין הרפואה המשלימה לבין הרפואה הקונבנציונלית, נוצרה נוכח ההבנה כי חולים רבים מן החולים נעזרים ברפואה משלימה - באמצעים כמו דיקור, רפלקסולוגיה, דמיון מודרך, תוספי תזונה, צמחי מרפא ואמצעים אחרים, כדי לסייע בהתמודדות עם תופעות הלוואי של טיפולי הכימותרפיה. למעשה, ההפרדה בין הדברים יכולה אף להזיק לחולים; ואילו השילוב יכול לייצר מקום המספק לחולה היבטים רבים, הלוקחים בחשבון את צרכיו ורצונותיו".

פרנקל מוסיף עוד: "בכל יום, אני נתקל בחולים רבים, אשר איכות החיים היא בעלת חשיבות מכרעת בטיפול - עבורם. לכן, המטרה היא לא ההפרדה בין סוגי הרפואה השונים, אלא דווקא שילובם יחדיו, יצירת סינרגיה ולקיחת הטוב, הן מתחום הרפואה הקונבנציונלית והן מתחום הרפואה המשלימה, תוך שילובם בצורה מושכלת, לשיפור איכות חיי המטופל - ובני משפחתו".

שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת "ברא צמחים" מוסיף: "נכון להיום, ישנם צמחים רבים, המסייעים בתמיכה בטיפול בסרטן, תוך שהם נמצאו בטוחים.

כ-20 שנה שאני עובד עם חולי סרטן - וישנם שינויים והתפתחויות רבות בתחום; ובמיוחד בשילוב הרפואה הקונבנציונלית עם הרפואה המשלימה. אנו רואים היום יותר ויותר הוכחות מדעיות, לשילוב צמחים בתוך הטיפול בחולי סרטן, כחלק ממערכת טיפולית שלמה. לפני 20-15 שנה עבדתי עם חולי סרטן בנושא החיזוק החיסוני, באמצעות הצמחים. אך המחקרים המדעיים והגיבוי המדעי - מעבר לחומר מן הרפואה המסורתית וניסיוני האישי - כמעט ולא היה קיים. בימים אלה, הפתיחות לנושא גדלה מצד הממסד הרפואי. זאת, במיוחד נוכח ההוכחות המדעיות בתחום".

קוצר מוסיף: "הצמחים הינם בעלי חשיבות רבה - במיוחד בהקשרים של טיפול תמיכתי. לכן, מדובר בנושא שחשוב להמשיך לפתח, תוך התמקדות ביכולת העמידות ובחיזוקה, כדרך לפעולה לשיפור יכולת האדם להתמודד עם מחלת הסרטן".

באיזה מהצמחים, יש גיבוי מחקרי לכך שהצמח אמנם יעיל?

קוצר: "הגיבוי המחקרי נמצא במיוחד בצמחים כמו הכורכום, אשר מכיל בתוכו את החומר הפעיל - הכורכומין. זהו אחד מהחומרים הצמחיים הנחקרים ביותר בעולם. עשרות רבות של מחקרים שונים הוכיחו כי הכורכומין גורם לעיכוב הפעילות של NF-kappaB ולהפחתה בייצורם של חומרים מתווכי דלקת ומחוללי סרטן. בנוסף, האסטרגלוס, שנחקר במיוחד בהקשרים תמיכתיים בחולי סרטן ריאות. פטריית מיטאקי אף היא במרכז מחקרים רבים וכן זרעי הגדילן המצוי, הג'ינג'ר ופטריות הריישי. לרוב, הצריכה היא בתמציות מיוחדות - וריכוזים ספציפיים שנחקרו ונמצאו יעילים בקרב חולי סרטן לשיפור איכות חיים".

"הנטייה לתת צמחים מחזקים הינה במקביל ולעיתים בשילוב תרופות אחרות - ולאחר טיפול כימי. מגמה זו מתעצמת כל הזמן. לכן, תקופה זו מעניינת מאוד מבחינת צמחי מרפא בכלל וטיפול בסרטן בפרט. אנו רואים שהצמחים הופכים לחלק מהממסד הרפואי - וישנם שיתופי פעולה רבים עם מחלקות אונקולוגיות בארץ; ניתן לראות אנשי מחקר עם רעיונות לשיתופי פעולה; ויש התעניינות שהולכת וגוברת בהקשר של שיפור הטיפול התומך בחולי הסרטן".

פרופ' משה פרנקל ושרון קוצר הרצו בכנס השנתי של חברת "ברא צמחים" שהתקיים בסוף דצמבר 2015 ועסק באונקולוגיה וצמחי מרפא, תוך דגש על שילוב הרפואה הקונבנציונלית עם הרפואה המשלימה - לטיפול בחולי סרטן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום