משקל גוף תקין חשוב מכושר גופני

(0)
לדרג

כושר גופני גבוה מפחית ב-50% את הסיכון לתמותה אך בבעלי משקל תקין בלבד. התועלת הבריאותית שבכושר גופני גבוה מתבטלת באנשים שמנים מאוד

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש יוצא כנגד עיקרון "שמן אך בכושר" וקובע כי אנשים שמנים, פעילים גופנית, מצויים בסיכון מוגבר לתמותה, בהשוואה לגברים שאינם בכושר אך במשקל תקין. המאמר פורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת International Journal of Epidemiology .

המחקר השוודי מבוסס על נתוני מאגר Swedish Military Conscription Registry שכללו למעלה מ-1.3 מיליון גברים בגיל ממוצע של 18 שנים, שהיו מועמדים לגיוס לצבא השוודי בין השנים 1969-1996. הגברים השלימו סדרת בדיקות, כולל הערכת כושר אירובי (רכיבה על אופניים עד שהתעייפו). החוקרים בחנו את שיעורי התמותה מכל-סיבה או עקב סיבות ספציפיות.

כושר גופני גבוה מוריד הסיכון לתמותה ב-51%

בגברים ברמת הכושר הגופני הגבוהה ביותר תועדה ירידה של 51% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו ברמת הכושר הכי נמוכה. ממצאים דומים תוארו בניתוח סטטיסטי להערכת כושר מתוקנן למשקל. הקשר הבולט ביותר עם תמותה זוהה עם התמכרות לנרקוטיקה ולאלכוהול.

התועלת שבכושר הגופני פוחתת מאוד במשקל גבוה

התועלת של כשירות גופנית הייתה קטנה יותר בגברים שמנים, בהשוואה לגברים בעלי משקל תקין. בגברים בעלי משקל תקין בכל רמות כושר אירובי תועד סיכון נמוך יותר לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לגברים שמנים בדרגת הכושר האירובי הטובה ביותר.

התועלת של כושר אירובי פחתה ככל שמשקל הגוף עלה. לאחר תקנון לגיל ושנה, בגברים בעלי משקל תקין במחצית העליונה של הכושר האירובי, תועד סיכון נמוך ב-34% לתמותה, בהשוואה לאלו במחצית התחתונה. התועלת הנ"ל פחתה ל-28% בגברים בעלי עודף משקל ונעלמה כליל בגברים עם דרגות ההשמנה הגבוהות ביותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום