שיא: השתלות איברים ב-433 חולים

(0)
לדרג

שיא כל הזמנים בפעילות המרכז הלאומי להשתלות ב-2015: 433 השתלות מתוכן 174 תרומות כליה מתורמים חיים. תורם של 32% מהמושתלים קודם בזכות כרטיס אדי

מאת: מערכת zap doctors

נתוני שיא על מספר ההשתלות בשנה החולפת: שנת 2015 הייתה שנה פעילה בתחום התרומות וההשתלות לרבות יותר הסכמות לתרום ויותר השתלות בהתאם. על פי נתונים שמפרסם היום (ד') המרכז הלאומי להשתלות, ב-2015 מתוך 129 פניות למשפחות שאצל יקירם נקבע מוות מוחי נשימתי, התקבלו 77 הסכמות לתרומת איבריו שהם 60% הסכמה. 433 חולים זכו בהשתלת איבר, הן מתורמים נפטרים והן תורמים חיים, וזהו שיא כל הזמנים.

מתוך 245 השתלות מתורמים נפטרים 78 חולים קודמו בתור והושתלו בזכות היותם חתומים על כרטיס אדי. ובסה"כ 32% ממושתלי האיברים מנפטר, קודמו בתור להשתלה בזכות חתימתם על כרטיס אדי.
.
גידול במספר תורמי הכליה החיים

עיקר הגידול נבע מהשתלות מתורמי כליה חיים, כאשר מתוך 174 השתלות, 107 היו מתורמים חיים שהם בני משפחה והשאר מתורמים אלטרואיסטיים, התורמים ממניעים של הצלת חיים לאנשים זרים שאינם מכירים. בסה"כ חל ב-2015 גידול של 28% בתרומות מסוג זה.

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות: "שנה מבורכת במיוחד בתחום ההשתלות מתורמים חיים. 174 תורמים, שעברו תהליך ארוך של בדיקות והערכות, שעזבו את סביבתם הטבעית את המשפחה ואת העבודה ונכנסו לחדר ניתוח להוצאת כליה מגופם, שהסכימו לשאת כאבים ואי נוחות והכל עבור מטרה אחת עילאית להציל חיים, לגאול מטופלים מהחיבור למכשיר הדיאליזה, לאפשר להם לשתות כאוות נפשם ולחזור לחיי משפחה וחברה שגרתיים וטובים. תורמים אלה עשו מעשה אצילי ונשגב. הם ראויים להערכה מיוחדת"!

ירידה קלה ברשימת ההמתנה להשתלה

על אף הגידול המרשים במספר התרומות ברשימת הממתינים להשתלה חלה ירידה קלה בלבד: מ-1160 ל-1153 ממתינים.
בוצעו 668 השתלות קרנית אך עדיין ממתינים לתרומת קרנית כ-825 איש.
בוצעו 195 השתלות עצם וגידים ו-67 השתלות מסתמי לב.
42 כוויות קשות טופלו במנות עור שנופקו לבתי החולים.

פרופ' רפי ביאר, יו"ר המרכז הלאומי להשתלות: "60% הסכמה לתרומה מנפטרים הם שיא כל הזמנים וגאווה גדולה לציבור בישראל שמבין את חשיבות תרומות האיברים, ואת הצורך להציל עוד ועוד חולים. אני מבקש להוקיר את המשפחות שבשעתן הקשה ביותר קיבלו החלטה לתרום מאברי יקיריהם שנפטרו ולהעניק חיים חדשים לממתינים להשתלה. את העלייה בפעילות יש לזקוף גם לזכותם של הצוותים ומתאמות ונאמני ההשתלה ואת הצוותים המשתילים בבתי החולים שעושים ימים כלילות במטרה להציל עוד ועוד אנשים".

44,833 חתמו השנה על כרטיס אדי, ובסך הכל רשומים במאגר אדי 859,939 איש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום