דליות, ורידים: לא רק בעיה אסתטית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כ-60% מהאוכלוסייה מעל גיל 50, בעיקר נשים, יסבלו מדליות, ורידים בולטים ברגליים, הגורמים לחום מקומי, גרד, נפיחות, כאב ולתחושת כבדות של הרגליים. מה עושים?

רופא כלי דם ,מומחה לכירורגיית כלי דם
077-9977294 (מספר מקשר)

בעיות ורידים הן שם כולל למצב בו הוורידים לאורך הרגליים מתרחבים ומתבלטים - באופן שגורם אי נוחות גדולה. מי שסובל מבעיות ורידים מרגיש לעתים תופעות לא נעימות, שמופיעות ומתגברות לאחר מאמץ, בדרך כלל בשעות הערב, אחרי יום שלם של הפעלת הרגליים, אחרי הליכה ארוכה, עמידה ממושכת וכן בקיץ ובזמן הווסת. התופעות המכבידות כוללות כאבים, חום מקומי, גרד, נפיחות, כבדות ועייפות. מעבר לכך, יש גם פגיעה אסתטית במראה הרגליים: ורידים בולטים ודליות מהווים מפגע אסתטי בעיני רבים. תופעה זו נפוצה מעל גיל חמישים - ושכיחה יותר בקרב נשים.

עצם קיומן של בעיות ורידים ברגליים איננו מהווה איום על בריאות הסובלים מכך כלומר, אין סכנה לחיים או לבריאות הרגליים; אבל מי שסובל מהתופעה ומתסמינים חמורים בהחלט מחפש טיפול מתאים.

מהם הגורמים לבעיות ורידים ברגליים?

ורידים הם כלי דם המחזירים את הדם אל הלב ואל הריאות. הלב הוא משאבה שדוחפת את הדם לכל אורך הגוף, כולל לרגליים. דם זה אמור לחזור אל הלב ו"להשלים סיבוב". הדם מהרגליים אל הלב מובל דרך הוורידים ע"י "משאבת השרירים" בשוקיים למשל בהליכה; ולמעשה, זרימת הדם דרך ורידי הרגליים היא הפוכה ומנוגדת לכוח המשיכה - היא מלמטה למעלה.

באופן טבעי, נוזל אשר זורם לכיוון מעלה נוטה לנזול מטה, לדלוף ו"ליפול". תהליך טבעי זה לא מתרחש בוורידי הרגליים, משום שיש בתוכם שסתומים חד כיווניים הממוקמים לאורכם - בכל עשרה סנטימטרים יש שסתום אשר מונע מהדם לחזור לדלוף כלפי מטה. כאשר שסתומים אלה נפגעים, מתחילות בעיות ורידים. במצב כזה, הדם דולף כלפי מטה - ויש יותר דם בוורידים, שיוצר לחץ מקומי גבוה, גורר את התרחבות הוורידים ולבסוף מביא להתבלטותם וליצירת דליות.

מה פוגע בשסתומים, בעלי התפקיד החשוב כל כך?

השסתומים עלולים להיפגע בשל תורשה והריונות. שחיקתם מואצת על ידי הריונות נוספים. כאשר כבר קיימות בעיות ורידים, הן מוחמרות עקב מאמץ פיזי קשה, הרמת משאות כבדים ועמידה ממושכת, אשר מחמירים את התסמינים. החמרת התסמינים קורית גם בקיץ (הרחבת כלי דם בשל החום), בערב (לאחר יום שלם על הרגליים) וגם בזמן הווסת. התסמינים מוקלים בהליכה ובשכיבה.

איך מתמודדים עם ורידים בולטים ברגליים ועם דליות? מהם הטיפולים האפשריים במצב זה?

במצבים בהם הבעיה איננה חמורה מאוד - והתסמינים אינם פוגעים באופן קריטי באיכות חייו היומיומית של המטופל, ניתן להסתפק בטיפול שמרני. הטיפול השמרני כולל הפעלה של שרירי השוק, שיניעו הטבה של פעילות השסתומים, למשל, על ידי הליכה והנעת רגליים בעת ישיבה ממושכת.

כמו כן, מומלץ שימוש בגרביים אלסטיים, לטיפול בוורידי הרגליים. גרביים אלסטיים הם מעין "גרבי לחץ" - גרבי גומי, המפעילות לחץ על הרגליים. מידת הלחץ משתנה, לאורך חלקי הרגל השונים, באופן שתורם למטרה טיפולית חשובה ביותר: למנוע מהוורידים ברגליים להתרחב ולהתנפח. הגרביים מפעילים לחץ משמעותי על הרגליים, הקרסוליים וכפות הרגליים - ודוחסים במידה רצויה את הוורידים, העורקים והשרירים, באופן שמסייע לדם לנוע ביתר קלות לעבר הלב, מבלי להתרכז בכפות הרגליים. גרביים אלה הם בגדר חובה בטיסות ובנסיעות ארוכות.

מה בנוגע לטיפולים נוספים, מעבר לטיפול השמרני?

מעבר לטיפול השמרני, ישנם מגוון טיפולים רפואיים, אשר נועדו להתמודד עם בעיות של ורידים נפוחים ברגליים. כל הטיפולים מתמקדים בביטול המערכת השטחית של הוורידים. מערכת זו היא מערכת רזרבית של ורידים, שבה ישנם שסתומים לא תקינים. ביטול מערכת זו לא תפגע בהחזרת הדם אל הלב, מאחר והדם מוסט אל המערכת העמוקה, שהיא המערכת הראשית של הרגל. המערכת העמוקה עוברת לכל אורך הרגל (כמו המערכת השטחית הרזרווית), אך היא היחידה שממשיכה אל הלב והריאות. תקינותה בעצם מבטיחה החזר דם תקין אל הלב והריאות.

הפתרונות הפולשניים כוללים שיטות ישנות וחדשניות, שכולן מצויות כיום בשימוש - ולכל שיטה יתרונות וחסרונות.

כך, ישנו הניתוח המסורתי הקיים שנים רבות - מאז שנת 1905 - ניתוח התלישה. זהו ניתוח פתוח, במסגרתו מבוצעת תלישה של חלק מהמערכת הוורידית השטחית וכריתת דליות. היתרונות של הניתוח נעוצים בהיותו יעיל; וחסרונותיו נעוצים בהיות הטיפול ניתוח פולשני (המבוצע בהרדמה כללית או אפידורלית). זהו ניתוח הדורש זמן החלמה ארוך, בן כשבועיים עד שלושה שבועות - והוא אף מותיר ברגליים צלקות.

חסרונות נוספים, הגורמים למטופלים רבים להימנע מביצוע הניתוח: העובדה שלא ניתן לבצעו במקביל בשתי הרגליים; ובנוסף: פתרון הבעיה איננו ודאי - ישנו סיכוי לא קטן להישנות המצב וחזרה של בעיות הוורידים. מדווח על שיעורי חזרה בהיקף כ-50% בחמש שנים. כאשר מדובר באשה, היא צריכה לקחת בחשבון כי הריון יגרום בוודאות לחזרה של הבעיה - ויבטל את הישגי הניתוח.

מה בנוגע לטיפול בחום?

טיפול נוסף בבעיות ורידים ברגליים הוא טיפול בחום. ישנם אמצעים שונים לחימום הוורידים במערכת השטחית - הם נסגרים ומפסיקים לתפקד. ישנם כמה טיפולים בחום ("אבלציה טרמית") - לייזר (endolaser), גלי רדיו (RFA) וקיטור (SVS) - כולם טיפולים חדשניים משנת 2000, שאיכותם ויעילותם מתגברת ומבוצעים בהם שיפורים כל הזמן.

היתרונות של הטיפולים ברורים: מדובר בהליך שמבוצע תחת הרדמה מקומית; מבוצע ללא חתכים - ולכן לא מותיר צלקות; ההליך ניתן, לרוב, לביצוע בשתי הרגליים במקביל; וזמן ההחלמה מההליך מהיר - המטופל יכול לשוב לפעילות רגילה כבר למחרת הניתוח.

חסרונות הליכי חימום הם: הטיפול לא כלול בסל הבריאות ועלותו איננה נמוכה, אם כי ביטוחים פרטיים וביטוחים משלימים של קופות החולים מכסים אותו. חסרון נוסף הוא פגיעה אסתטית אפשרית, אם כי זו פגיעה קצרת טווח בלבד. לאחר הטיפול, הוורידים עשויים להתקשות - ועלולים גם להופיע לאורך הרגליים פסי פיגמנטציה חומים.

תופעה זו נעלמת לאחר מספר חודשים - ואז אפשר ליהנות לא רק מההקלה בתסמינים, המושגת מיד לאחר ביצוע ההליך, אלא גם משיפור אסתטי אשר מגיע בחלוף תקופת מעבר. עוד חשוב לציין כי במקרים בהם המטופל/ת עבר/ה ניתוח קודם, או כאשר השורש הראשי השטחי מפותל מאוד, לא ניתן לבצע לייזר או גלי רדיו - ואז ניתן לבצע קיטור, שמעט יותר מורגש בפעולה עצמה.

טיפולים נוספים הם טיפולים שסוגרים את הוורידים - ומנטרלים אותם, אך לא על ידי חום. טיפולים אלה נכנסים לקטגוריה הטיפולית של סגירה לא-טרמית של הוורידים וכוללים הזרקות של חומרים שונים, היוצרים את האפקט הרצוי. במסגרת טיפולים אלה, קיים גם שימוש במערכת קלאריוויין (Clarivein).

הטיפול כולל הזרקת תרופה המכווצת את הוורידים, תוך שימוש בתיל החורץ את הדופן הפנימית של הווריד. שיטה חדשה נוספת הינה הזרקה של דבק ביולוגי (Venaseal) הסוגר קשרים ויוצר סתימות רצויות בוורידים. טיפול נוסף כולל הזרקת קצף, תחת אולטרסאונד.

היתרונות של טיפולים אלה מגוונים: הטיפולים לרוב ניתנים לביצוע בשתי הרגליים במקביל; וזמן ההחלמה מהם מהיר. החסרונות של הטיפולים: הטיפול, לרוב, אורך מספר פגישות או "תוספות". גם הטיפולים הללו, כמו טיפולי האבלציה הטרמית, אינם כלולים בסל הבריאות, אך מכוסים ע"י חברות הביטוח והביטוחים המושלמים של קופות החולים. גם טיפולים אלה עשויים לגרום פגיעה אסתטית קצרת טווח - התקשות הוורידים והופעת פסי פיגמנטציה חומים. כמו כן, בטיפולי קלאריוויין והזרקת דבק, ייתכן כי יהיה צורך גם בביצוע הזרקת קצף תחת אולטרסאונד.

לסיכום: ורידים בולטים ודליות ברגליים מהווים בעיה רפואית וגם מפגע אסתטי קיימות דרכים מגוונות להתמודד עם הבעיה - ולכל דרך טיפול יתרונות וחסרונות.

פרופ' סמי ניטצקי הוא מומחה למחלות כלי דם.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום העלמת ורידים ברגלים, העלמת נימים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום