כאבי מפרקים: יש מה לעשות

(0)
לדרג

מדוע מפרקי הגוף שלנו, מהקטנים ועד לגדולים, רגישים כל כך לכאבים? מדוע הכאבים נגרמים? כיצד ניתן להקל על הכאב? האם באמת יש למזג האוויר יד בעניין?

מאת: ד"ר ירון ברקוביץ'

יש סיבות רבות הגורמות לכאבי מפרקים. כמובן שקיימות מחלות הפוגעות במפרקים; אחת מהמחלות השכיחות ביותר היא אוסטאוארטריטיס. במחלה זו, נפגע הסחוס המפרקי מסיבה שאיננה ידועה.

ישנן מחלות של רקמת החיבור, כגון מחלת הזאבת או דלקת מפרקים שגרונית, אשר גורמות למחלות כרוניות במפרק. ישנן מחלות רקע נוספות, שפוגעות במפרקים - כתוצר לוואי של המחלה - כגון מחלות מעיים (קרוהן, לדוגמא), אשר עלולות לגרום גם לכאב במפרקים. אך הסיבה השכיחה ביותר לכאבי מפרקים גדולים היא פגיעות מסוג "שימוש יתר". פגיעות אלה נגרמות לאחר פעילות גופנית מאומצת או כל פעילות פיזית שהגוף איננו מורגל אליה.

מהם התלונות והסימנים האופייניים לכאבים במפרקים?

הכאבים לרוב לפי הבעיה הבסיסית בפציעות הכאבים חדים וממוקדים בעוד שבמחלות מפרקיות הכאבים עמומים כמו כן תתכן הגבלה בתנועה, חום סביב המפרק הכואב ונפיחות. לעתים, יתווספו לכאבים במפרקים גם עייפות, חולשה ותופעות לוואי נוספות.

מדוע המפרקים שלנו בגוף כל כך רגישים?

המפרקים שלנו בגוף מחולקים, לרוב, למפרקים קטנים (כפות הידיים, לדוגמא); למפרקים גדולים (כמו מפרק הברך, הירך או הכתף) וכן עמוד השדרה ולמפרקים מדומים (בין עצמות האגן) אשר בהם לא מתבצעת תנועה. מכיוון שהגוף נמצא בתנועה ברוב שעות היום, המפרקים - שהם החיבורים בין העצמות ומאפשרים את התנועה, רגישים לפגיעה - באופן טבעי.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בתופעת כאבי מפרקים, באופן שכיח?

אנשים שנמצאים תחת עבודה פיזית או תחת פעילות ספורטיבית עלולים לסבול יותר מאחרים מפגיעות מסוג "שימוש יתר", אשר שכיחות בעיקר בגיל הבגרות, בעשור השלישי עד החמישי. כמו כן, מי שסובל ממחלת האוסטאוארטריטיס, אשר מופיעה מהעשור החמישי, כאשר מדובר במחלה המתקדמת באיטיות לאורך שנים, נמצא בסיכון יתר ללקות בתופעה.

מדוע, בעצם, כואב לנו במפרק? מה בדיוק קורה שם, שמפריע לתנועה?

לרוב, בפגיעות מסוג "שימוש יתר", מדובר במתיחה או גירוי של רצועה או גיד מפרקי, ללא פרק זמן מספיק להתאוששות. כך, כחלק מתהליך הריפוי הטבעי של הגוף, נוצר תהליך דלקתי, אשר משחרר פקטורים שונים, שבין השאר גורמים לכאב, לנפיחות ולחום מקומי.

במחלת האוסטאוארטריטיס, נפגע הסחוס המפרקי. הגוף מנסה "לתקן" את תהליך ההרס על ידי יצירת תהליך דלקתי, במנגנון הדומה לפגיעת "שימוש יתר", אולם מכיוון שרקמת הסחוס היא רקמה שלא ניתנת לתיקון או ליצירת סחוס חדש, לאורך זמן, נגרם תהליך דלקתי כרוני. בנוסף, הרס הסחוס גורם לעיוות בציר הביו-מכני של המפרק ולפגיעה בתפקוד המפרק - דבר המוביל לירידה בטווח התנועה של המפרק, לקשיון ולעתים אף לעיוות במבנה המפרק.

איזה מפרקים בגוף הם המועדים ביותר לכאבים?

המפרקים אשר נפגעים בשכיחות הגבוהה ביותר הם חוליות עמוד השדרה, הברכיים והירכיים. כמובן שקיימת חשיבות מכרעת לגורם לפגיעה, מכיוון שקיימות מחלות שפוגעות באופן ספציפי במפרקים קטנים.

כיצד לחילופי העונות יש השפעה על המפרקים בגוף?

נכון לנקודת זמן זו, לא ברור לעולם הרפואה כיצד מנגנון חילופי העונות משפיע על הכאבים, למרות שחלק מהחולים מתלוננים על החמרה בעונת החורף הקרה. יחד עם זאת, קיימים טיפולים בהם מקררים את המפרק - וקירור זה גורם לירידה בכאבים.

מכיוון שלא ברור מהו מנגנון השפעת הטמפרטורה על כאבי המפרקים, כל חולה באופן ספציפי יכול לבדוק את השפעת החום והקור על המפרק הכואב שלו, ולטפל בעצמו בהתאם.
לדוגמא: לאחר חבלה סיבובית לברך או לקרסול, קיימת המלצה לקרר את האזור על ידי קומפרסים קרים, בעוד שבזמן שיש כאבי גב, מרבית החולים מרגישים הקלה דווקא כשהם מחממים את האזור.

מתי כאב במפרק נחשב כאב כרוני?

בדרך כלל, דלקת במפרק נמשכת למשך כמה שבועות - ולאחר קבלת טיפול מתאים ומנוחה, הדלקת חולפת. לעומת זאת, מחלות ניווניות של המפרק הן לרוב כרוניות - ואינן חולפות מעצמן. הטיפול נועד להקטין את עוצמת הכאב שלהן. ניתן לומר, בהערכה גסה, כי כאב שאינו עובר משך חודשיים - שלושה; או "בא והולך", לסירוגין, משך תקופה זו (חודשיים - שלושה), נחשב כאב כרוני אשר דורש התייחסות מתאימה.

זיהום תוך מפרקי הוא בדרך כלל אירוע סוער ומסכן אשר מצריך טיפול מהיר ואגרסיבי; לעומתן, מחלות אחרות יכולות להחזיר את כאבי המפרקים אחת לתקופה ולהופיע לסירוגין כתלות בפעילות לדוגמא.

כיצד מאבחנים את הבעיה במפרק, הגורמת לכאב?

האבחנה מתבססת בעיקר על בדיקה גופנית, תסמינים נלווים ובדיקות עזר, כגון בדיקות דם, אשר יעידו על תהליך דלקתי בגוף, בדיקות הדמיה כגון צילום רנטגן המעידים על שחיקה של הסחוס; וכן דיקור מתוך המפרק - ובדיקתו בתנאי מעבדה, אשר יאבחן אם הכאב נגרם מזיהום, או מכל סיבה אחרת.

קיימים מגוון טיפולים המקלים על כאבי מפרקים (אילוסטרציה shutterstock)
קיימים מגוון טיפולים המקלים על כאבי מפרקים (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מטפלים בכאבי מפרקים?

להקלה מיידית על כאבי מפרקים נקודתיים, ניתן ליטול תרופות אנטי דלקתיות, להזריק תרופות סטרואידיות אל תוך המקום הנגוע, ולמרוח משחות שמקלות על הכאבים. כמו כן, קיימים טיפולים שמרניים רבים כגון פיזיותרפיה, שינוי אורח החיים, ירידה במשקל טיפולים משלימים וכו'.

מתי יש להשתמש במשחה נגד כאבי מפרקים?

קיימות בשוק מספר משחות נוגדות דלקת. כאמור, מחלות רבות גורמות לתהליך דלקתי, הגורם לכאבים מפרקיים. ולכן טיפול נוגד דלקת יכול לשפר את התלונות, אל מול מספר רב של מחלות. טיפול נוגד דלקת יכול להגיע במספר צורות: משחה, כדורים וזריקות.

לצורת הטיפול השונה, יש השפעה שונה ותופעות לוואי שונות. כיום, מקובל יותר להשתמש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים NSAIDS, אשר הוכחו כבעלי תופעות לוואי פחותות במערכת העיכול.

היתרון בשימוש במשחות נוגדי דלקת, כדוגמת וולטרן פורטה, הוא בהשפעה המקומית המקלה, תוך כדי הימנעות מתופעות לוואי מערכתיות, אשר עלולות להיגרם בעקבות שימוש בכדורים דרך הפה או בזריקות. יתרון נוסף של וולטרן פורטה הוא משך השפעתו עד ל-12 שעות ועל כן אפשר למרוח אותו רק פעמיים ביום.

ד"ר ירון ברקוביץ' הוא רופא בכיר בעל התמחות בהחלפת מפרקי הברך והירך, במערך האורתופדי, בית החולים רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום פגיעות ספורט ומפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום