צבע שיער: היזהרו מה-PPD

(14)
לדרג

בת 17 נזקקה להשתלת עור לאחר שצבעה שערה. פרופ' אינגבר: לרוב זה בטוח. הרגישות ל-PPD שבצבעי השיער ובקעקועים היא בקרב 5%-7% מהנשים הצובעות שערן

מאת: מערכת zap doctors

כיצד צביעת שיער והחלקתו מסתיימת בכוויה קשה ובהשתלת עור בקרקפת?

נערה בת 17 מאשדוד נזקקה לאחרונה להשתלת עור בקרקפת, לאחר שפעולת חמצון והחלקה כימית, שבצעה במספרה, גרמה לכאורה לכוויה חריפה ופגיעה קשה בעור הקרקפת, עד שנזקקה בדחיפות להשתלת עור, ראשונה בסדרת השתלות העור להן תזדקק גם בעתיד.

פנינו לפרופ' אריה אינגבר, מומחה למחלות עור ומין, להסביר כיצד נגרמת תגובה כה חריפה: "ראשית חשוב להבהיר שאין מקום לבהלה רבתי בעקבות המקרה. העובדה היא שעשרות ואולי מאות מיליוני נשים ברחבי הגלובוס צובעות שיער ולא קורה להן כלום".

ברוב המקרים הרגישות היא של האישה עצמה

תגובה אלרגית חריפה מופיעה על רקע אלרגיה גנטית של האישה כפי שמסביר פרופ' אריה אינגבר: "לרוב הרגישות לחומר מסוים היא של האישה עצמה, על אף היותו מצוי בצבע ברמה תקינה. האישה מפתחת אלרגיה, שבאה לידי ביטוי באודם ובגרד, שברוב המקרים אינם מופיעים על הקרקפת עצמה, אלא דווקא באזורים שמסביב דוגמת המצח, הפנים והצוואר ולעתים רחוקות, גם בקרקפת עצמה. ישנם מקרים נדירים, בהם צבע השיער גורם לתחלואה, כאשר קיימים בו חומרים חזקים אירידנטיים היוצרים גירוי חזק. זה נגרם כאשר מסיבה כלשהי ריכוזם בצבע השיער גדול מהמותר והם הגורמים לנזק הישיר לקרקפת, עד כדי דלקת חריפה בעור ונשירת שיער, אך מקרים אלו נדירים ביותר".

אלרגיה ל-PPD המצוי בצבע השחור ובצבעים נוספים

פרופ' אינגבר מבהיר כי ברוב המקרים בהם מופיעה האלרגיה, האלרגיה היא ל-PPD המצוי בצבע השחור, אך הוא נמצא גם בצבעי שיער בלונדיניים וערמוניים לגווניהם, שנוצרו על ידי ערבוב של כמה צבעים לשם קבלת גוון שיער ייחודי. על פי סטטיסטיקות שונות אלרגיה כזו נפוצה רק בקרב 5%-7% בלבד מהנשים הצובעות את שערן. זה די נדיר ומדובר ברגישות אישית גנטית, ככל הנראה".

תגובה מושהית: על נערות להיזהר גם מכתובות הקעקע

בהקשר זה, בעייתיים במיוחד גם כתובות הקעקע הזמניות (מדבקות) בהן ה-PPD האלרגני מצוי לרוב. למרבה האירוניה, כתובות קעקע אלו חביבות במיוחד על הנערות והצעירות שבחבורה. פרופ' אריה אינגבר: "הנערות בהחלט צריכות להיזהר בכתובות הקעקע הזמניות בהן ה-PPD קיים. מדובר בתגובה מושהית לפיה האלרגיה אינה מופיעה מיד. צריך להיחשף לחומר כמה פעמים ולפעמים רק לאחר כמה חודשים או אפילו שנים יופיע הביטוי של האלרגיה. אם בילדות אלה קיימת נטייה גנטית לאלרגיה לחומר זה, עלולה להופיע להן אלרגיה כנשים מבוגרות - וחבל".

האם ה-PPD מצוי בכל צבעי השיער?

"ישנם צבעים שאינם מכילים PPD. כדאי להתייעץ עם רופא עור באיזה צבע שיער חלופי אפשר להשתמש. בדרך כלל, צבעי השיער, שאינם מכילים את ה-PPD אינם פרמננטיים. חינה "אמיתית" שמכינים בבית בד"כ איננה מכילה PPD. חינה הנמכרת בתמרוקיות יכולה להכיל PPD אלא אם כן צוין במפורש שהיא לא מכילה. חינה אמיתית שמכינים בבית בדרך כלל אינה מכילה PPD. כל הצבעים מכילים את החומר, אלא אם כן מצוין במפורש על האריזה שהצבע אינו מכיל PPD. ישנן נשים שרגישות לחומרים נוספים כמו לחומרי שימור, לחומרים נוגדי חמצון ולבשמים שגם הם קיימים בצבעי שיער אבל זה שכיח הרבה פחות".

מה באשר לחומרי ההחלקה לתמיד?

"בחומרי החלקה יכולים להיות חומרים חזקים אחרים שמיועדים לשבור את הקשרים הכימיים של השיער. מה שחשוב גם בצבעי שיער וגם בחומרי החלקה זה להקפיד להשתמש במוצרים של חברות ידועות בלבד ולא להשתמש בשום פנים ואופן בחומרים עליהם לא מצוין שם היצרן במפורש. כשמגיעים למספרה לא להתבייש לשאול את הספר או הספרית באיזה חומרים משתמשים".

האם ניתן לערוך בדיקת רגישות לפני צביעת השיער?

"אין שום דרך לברר מראש מי רגישה לחומרים בצבעי שיער עד שהאלרגיה פורצת. רק לאחר שמתברר שקיימת רגישות ניתן לבצע טסטים ולגלות למה בדיוק הרגישות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ואסתטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום