סרטן השד: בדיקות רפואיות מיותרות

(0)
לדרג

איכילוב: בדיקות רפואיות יקרות ומיותרות ל-40% מחולות סרטן השד המאובחנות בשלב מוקדם. פרופ' משה ענבר: בזבוז כספי המערכת ולחץ וחרדה מיותרים למטופלות

מאת: מערכת zap doctors

מטופלות רבות המאובחנות כסובלות מסרטן השד בשלב המוקדם נשלחות לשורה ארוכה של בדיקות מיותרות בעלות כספית גבוהה ובמחיר של לחץ נפשי מיותר למטופלות. כך מסתבר מסקר ישראלי חדש שבוצע על ידי ד"ר לריסה ריבו, רופאה בכירה במכון האונקולוגי באיכילוב, כפי שהוצג היום (ה') בכנס האונקולוגים הארצי. בסקר נמצא כי 40% מהחולות שאובחנו באיכילוב בשנת 2014 בשלב מוקדם של המחלה ושעמדו בהגדרות קשיחות בינלאומיות הממליצות שלא לבצע בדיקות נרחבות, נשלחו בכל זאת לביצוע בדיקות לא מוצדקות בעלות של כרבע מיליון ¤.

בזבוז כספי המערכת, עומס ולחץ נפשי מיותרים

במסגרת המחקר נסקרו 825 תיקי חולות סרטן שד שטופלו במכון האונקולוגי של המרכז הרפואי איכילוב בשנת 2014: 179 מהחולות אובחנו בשלב מוקדם ועמדו בהגדרות קשיחות בינלאומיות הממליצות שלא לבצע בדיקות נרחבות. בסקר נמצא כי 40% מהחולות נשלחו על ידי מי מהרופאים המטפלים (רופאי משפחה, כירורגים, אונקולוגים) לבצע בדיקות שאינן נחוצות. בין הבדיקות המיותרות 39 בדיקות PET-CT, בדיקות סיטי-17, 31 מיפויי עצמות ו-27 בדיקות דם לסמני סרט כשבאף אחת מהחולות לא נמצא ממצא חדש בעקבות הבדיקות הללו. העלות המשוערת של כלל הבדיקות הייתה של כ-250,000 ¤ בקירוב.

לדברי פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב, "אם הנתונים שלנו משקפים את המצב בכל מדינת ישראל, המשמעות היא בזבוז של למעלה מ-4 מיליון ¤ בשנה, עומס מיותר על מכוני ההדמיה וכמובן נזק אפשרי למטופלות רבות. חשוב להבהיר, כי אין גילוי מוקדם של גרורות וכל ניסיון לגילוי משמעו פגיעה באורח החיים של המטופלת וטיפולים מיותרים לאישה שמצבה טוב כשאין צורך בכך".

בשלב המוקדם של סרטן השד הסיכוי לגרורות אפסי

מדי שנה מאובחנות בישראל כ- 4,500 נשים כסובלות מסרטן השד וכמחציתן מאובחנות בשלב מוקדם מאד, בו סיכויי ההחלמה קרובים ל-100%, כך שהסיכוי לגרורות בעת האבחון קרוב לאפס. בהתאם לכך איגודים בינלאומיים מובילים ממליצים בתוקף שלא לבצע בדיקות דוגמת CT, PET-CT או MRI של הגוף לחולות אלו.

ביצוע בדיקות מיותרות כרוך בעלות כלכלית גבוהה למערכת הבריאות. חשוב עוד יותר, ביצוע הבדיקות המיותרות גורם לחרדה ולמתח אצל המטופלות ובמקרים מסוימים יכול אף להזיק ממש. סקרים שנערכו בארה"ב ובריטניה מצאו כי שיעור ביצוע הבדיקות המיותרות עשוי להגיע עד 80% מהמטופלות.

להפסיק את הבדיקות הלא חיוניות למען איכות חיים

לדברי פרופ' ענבר הסקר יורחב לבתי חולים נוספים וייעשה ניסיון לעמוד על שורש הבעיה: האם מקורה בחוסר ידע של רופאים או מלחץ של המטופלות עצמן.
פרופ' משה ענבר: "בסיוע המרכז הלאומי לחקר שירותי הבריאות בכוונתנו להרחיב את הסקר לבתי חולים נוספים וכן לערוך סקר בקרב רופאים המטפלים בחולות סרטן השד בכדי לעמוד על הסיבות האפשריות לתופעה: האם מדובר בחוסר ידע מצד הרופאים? בהעדפת ניסיון אישי על פני הנחיות בינלאומיות? או בלחץ של המטופלות?. אני מקווה שהחולות והמשפחות יפסיקו לבצע בדיקות מיותרות וייהנו מאיכות חיים".

המחקר נערך כחלק מעבודת הגמר של רונה אקס, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת ת"א, בהנחיית ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי איכילוב.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום