זכויות גם ליולדת "לידה שקטה"

(0)
לדרג

10% -20% מהלידות בישראל הן "לידה שקטה" של ולד מת. אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק להכיר בכאבן של יולדות אלו ובזכויותיהן החל מהשבוע ה-22 להריון

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

10%-20% מהלידות בישראל מוגדרות "לידה שקטה במהלכה נולד עובר מת. כך הסתבר אתמול (ד') בדיון במליאת הכנסת כשאישרה בקריאה טרומית ברוב של 35 חברי כנסת, את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הרחבת הזכאות לביטוח אימהות) התשע"ה-2015. את הצעת החוק הובילו חברת הכנסת עליזה לביא יחד עם קבוצת חברי כנסת נוספים ומטרתה לתקן את המצב כיום לפיו אישה היולדת ולד מת בין השבוע ה-22 לשבוע ה-26 להריונה אינה נחשבת כיולדת לעניין החוק על כל המשתמע מכך. כתוצאה מכך נשים אלו אינן מקבלות ימי חופשה להתאוששות, על אף הקושי העצום הכרוך בחוויית הלידה השקטה הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי, ואינן מקבלות תחליף שכר אם הן בוחרות לקחת פרק זמן להתאוששות באופן עצמאי.

הרחבת המושג "לידה" בחוק הביטוח הלאומי

על פי הצעת החוק של עליזה לביא תורחב הגדרת החוק ל"לידה" וגם הולדת עובר מת בין השבועות 22-26 להריון לצורך הזכאות בביטוח הלאומי לזכויות נשים יולדות:

"מוצע להרחיב את ההגדרה "לידה" בסעיף 39 לחוק הביטוח הלאומי כך שתכלול גם לידה שהתרחשה אחרי 22 שבועות של הריון במקום 26 שבועות הקבועים כיום. מטרת ההצעה לאפשר לנשים שעברו "לידה שקטה" אשר יכולה להתרחש כבר מהשבוע ה-22 של ההריון, לקבל את הזכאויות המוקנות מכוח החוק לאישה שילדה".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה1995 קובע זכאויות בשל לידה, לרבות מענק לידה ודמי לידה לאישה שילדה, כדי לסייע לה בתקופת ההתאוששות שלאחר הלידה". כעת, לאחר אישורה בקריאה טרומית במליאה היא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

ח"כ עליזה לביא: "זה נושא מאוד כאוב שלרוב לא מדובר בו, לידות בהם נשים יולדות ולד מת. ההגדרה הבירוקרטית שמדברת על שבוע 26 להריון אינה תואמת את ההגדרה הרפואית שמדברת על שבוע 22. אנחנו מדברים על סדר גודל של 10%-20% מהלידות שהם לידות שקטות. ההתמודדות הפיזית והרגשית היא לא קלה וזה קשה יותר כשאין סיוע וחופשת לידה שבה ניתן לקחת פרק זמן כדי להתאושש".

בואו לדבר על זה בפורום חרדות מהריון ולידה תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום