רוב החיילים משמינים בשירות הצבאי

(0)
לדרג

הצבא צועד על קיבתו: מנתונים שהוצגו בכנסת עולה כי 22% מהמתגייסים לצה"ל סובלים מעודף משקל ו-70% מהחיילים משמינים במהלך השירות הצבאי

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (ג') דיון על מצב הסוכרת וההשמנה בישראל. בדיון נחשפו נתונים מדאיגים לפיהם 22% מהמתגייסים לצה"ל סובלים מעודף משקל וכ-70% מהחיילים עולים במשקל במהלך שירותם הצבאי. עוד מסתבר כי חלה עלייה משמעותית במספר חולי הסוכרת מסוג 2 בישראל. בסופו של הדיון הודיע

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, כי הוועדה תרכז את תכניות הגופים השונים למלחמה במגפת הסוכרת וההשמנה ותקדם חקיקה שתסייע בנושאים אלה לרבות סבסוד של לחם מלא במקום לחם לבן.

במהלך הדיון עדכן סגן ראש ענף רפואה בצה"ל, רס"ן ד"ר ליאור יהושע, כי 22% מהמתגייסים לצבא סובלים מעודף משקל, 3% סובלים מהשמנת יתר ו-70% מהחיילים עולים במשקל במהלך שירותם הצבאי.

השמנה מדאיגה בקרב ערבים ובקרב ילדים

סגן מנהל המרכז הרפואי מאיר, פרופ' דן נמט, ציין כי לילד בן 6 שנמצא באחוזוני משקל גבוהים מאוד יש סיכוי של 70% להישאר שמן לשארית חייו. "אני פוגש ילדים בכיתה א' ששוקלים 80 קילו וילדים בכיתה ו' ששוקלים 150 קילו. ההבדל בין ילד שמן לילד רזה הוא 200 קלוריות ביום בלבד וקצת פעילות גופנית. כלומר לאכול טיפה פחות ויותר בריא, זה הכול. מדהים איך העולם המודרני לא מצליח להתגבר על 200 קלוריות ביום"

תופעת ההשמנה נפוצה יותר בקרב האוכלוסייה הערבית כפי שעלה מדבריה של מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות, פרופ' רונית אנדוולט: "מגפת ההשמנה באוכלוסייה הערבית היא פי 2 מאשר באוכלוסייה היהודית. אנחנו מובילים תכנית לאומית להפחתת המלח במזון שאנחנו אוכלים; הצלחנו כבר להוריד 20% מהנתרן במזונות השונים, בלי שאף אחד ידע והרגיש. אחוזי הנתרן בקוטג' ירדו אפילו ב-30%".

סוכרת: מגיפה קשה שממדיה הולכים וגדלים

מסתבר כי בשנת 1990 היו בישראל 280 אלף חולי סוכרת בלבד לעומת 600 אלף חולי הסוכרת כיום ועוד 600 אלף טרום סוכרתיים.

נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, פרופ' איתמר רז: "זאת מגפה קשה שהולכת ומחמירה. סוכרת היא הגורם המרכזי לאשפוז בבתי חולים, לעיוורון, לקטיעת רגליים ולדיאליזה".

מנהלת המחלקה לתזונה במכבי שירותי בריאות, בילי כהן:"המספרים מפחידים. בקופת חולים מכבי בלבד יש 350 אלף איש שנמצאים במצב טרום-סוכרת ו-7% מהם הופכים מדי שנה לחולים במחלה. סימנו לעצמנו כיעד לעצור את ההידרדרות הזאת".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, הכריז בדיון כי המשרד בונה תכנית לאומית למאבק במחלת הסוכרת והבטיח כי "התכנית תתקוף את הסוכרת מכל צדדיה, החל מדרכים למנוע את המחלה ועד הטיפול בחולים הקשים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת והשמנה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום