הדסה: נחנכו חדרי ניתוח מתקדמים

(0)
לדרג

מערך חדרי ניתוח חדישים נחנכו בהדסה עין כרם, בהם חדר היברידי מתקדם. פרופ' רוטשטיין: טיפול רפואי איכותי לכולם. שר הבריאות: "מחזירים עטרה ליושנה"

מאת: מערכת zap doctors

חדרי ניתוח מודרניים ומן המתקדמים בישראל הושקו אתמול (א') בהדסה עין כרם באירוע חגיגי בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן , ראש העיר ירושלים ניר ברקת, נשיאת ארגון נשות הדסה הגב' אלן הרשקין, מנכ"ל הדסה הנכנס, פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות, רבני העיר ירושלים ובכירים במערכת הבריאות. חדרי הניתוח החדישים מציבים את המרכז הרפואי הדסה בחזית הטכנולוגיה עם בתי החולים המובילים בעולם ויאפשרו לצוות המוביל של בית החולים לבצע ניתוחים מורכבים בתנאים אופטימליים.
תהליך הבנייה החל משלב התכנון המוקדם ארך כשמונה שנים וחדרי הניתוח נבנו בעזרת ארגון נשות הדסה העולמי שעמל הן על גיוס הכספים והן על התכנון המתקדם.

שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, אמר בטקס כי "בהדסה 'מחזירים עטרה ליושנה'. תוכנית ההבראה הקיימת תיושם במלואה וזוהי תקופה חדשה, עם מנכ"ל חדש שתתחיל ברגל ימין". השר סיפר כי ראה מערכות בריאות מצוינות בביקורו האחרון בארה"ב, וכי הבין כי יש לחדש ציוד רפואי בארץ ויפעל להעניק את האפשרות לטיפול רפואי לכל שכבות האוכלוסייה: "כירושלמי אני מבין את חשיבותה של הדסה לעיר, אני מאמין שהדסה תגיע לגדולה. חנוכת חדרי הניתוח החדשים מבטאת את המשך ההתקדמות של הדסה ועמידתה בקדמת הרפואה הישראלית".

חדרי ניתוח מהמתקדמים בארץ (צילום: דוברות הדסה)
חדרי ניתוח מהמתקדמים בארץ (צילום: דוברות הדסה)

מרב הביטחון: חדרי ניתוח מתחת לפני האדמה

בהדסה גאים וטוענים כי הדור החדש של חדרי הניתוח "מצויד בחוד החנית של הטכנולוגיה הרפואית העתידנית בעולם". החדרים ממוקמים בעומק האדמה ונבנו בכפוף לדרישות מיוחדות של פיקוד העורף. הם בנויים להתמודד עם כל האיומים המוכרים וערוכים לפעול כרגיל בכל מצב חירום עתידי. הציוד המתקדם, הנמצא בכל אחד מהחדרים כולל מערכות הדמיה הממוקמות בתוך חדר הניתוח וכן תשתית אופטית ותאורה מיוחדת. בתהליך התכנון נלקחו בחשבון מאות פרטי מידע שנאספו מהצוותים המקצועיים, נותחו, עובדו וגובשו לתובנות הבאות לידי ביטוי בתכנון ההנדסי המוקפד המאפשר לו מתן טיפול רפואי איכותי לכל הבאים בשעריו.

מיטות ייחודיות לניתוחים במגוון מנחים

כך לדוגמה, חדרי הניתוח, שגודלם הלא שגרתי נע בין 55 מ''ר ל-83 מ''ר, מצוידים במיטות ייחודיות המאפשרות לקבע את המנותח במגוון של מנחים, לרבות מנח עמידה, דבר המאפשר לצוות הרפואי מנעד רחב יותר של אפשרויות לביצוע הניתוח. כך גם תכנון התאורה, קיבוע המכשירים מהתקרה באופן שמשאיר את רצפת חדר הניתוח פנויה והבחירה הלא שגרתית בשימוש בקירות נירוסטה מהפכניים המונעים כיסי אוויר לטובת שמירה גבוהה במיוחד של סטריליות, הם רק מקצת הדוגמות למחשבה שהושקעה בפרטי הפרויקט.

החדר ההיברידי: חדר ניתוח פורץ דרך

חדר הניתוח המיוחד ביותר הוא "החדר ההיברידי". מדובר בחדר ניתוח פורץ דרך המשתרע על פני 83 מ''ר ומצויד במכונת שיקוף רנטגן מיוחדת. החדר מיועד לניתוחים מורכבים, לרבות ניתוחי טראומה מצילי חיים ומאפשר למספר צוותים מתחומים שונים לבצע פעולות כירורגיות במקביל.

לדברי פרופ' עופר גפרית, כירורג בכיר במרכז הרפואי הדסה, "כשיש פציעה משולבת קיימת תמיד ההתלבטות האם לבצע שיקוף של כלי הדם ולברר איפה יש פגיעה בכלי דם או מיד לנתח. החדר ההיברידי מאפשר לצוות הרפואי לבצע שיקוף רנטגן במקום, לקבל תמונת CT ולבצע מיד פתיחה והתערבות מבלי להעביר את החולה ממקום למקום".

מארגון נשות הדסה נמסר: "אנו גאים שהענקנו לציבור בישראל מערך חדרי ניתוח ממוגן מהמתקדמים בעולם".

לדברי פרופ' זאב רוטשטיין, המנכ"ל הנכנס של הדסה, "יש מידה רבה של סמליות בחנוכת מערך חדרי הניתוח החדשים היום. הדסה החדשה פונה לציבור בפתיחות, בצניעות ועממיות כבית חולים של הציבור, הפתוח והמאיר פנים לכל, וביחד עם זה שומר על איכות רפואית וטכנולוגיה מתקדמת המאפשרים לו מתן טיפול רפואי איכותי לכל הבאים בשעריו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום