צליאק: בדיקת שתן לאיתור גלוטן

(5)
לדרג

בדיקת שתן לזיהוי נוכחות חלבון GIP תעיד על צריכת גלוטן בקרב חולי צליאק גם אם מדובר בכמות מזערית. תסייע בהערכת החלמת רירית המעי בחולים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בדיקת שתן תגלה חריגות מדיאטה ללא גלוטן: מסתבר כי נוכחות של חלבון בשם GIP (Gluten Immunogenic Peptide) בשתן של חולי צליאק מעידה על חשיפה לגלוטן בתזונה גם אם מדובר בחשיפה קלה ביותר. כך מדווחים חוקרים מספרד וארצות הברית במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Gut.החוקרים מסבירים כי למרות שהקפדה על דיאטה נטולת גלוטן היא מרכיב חיוני בטיפול בחולי צליאק גם חולים המצהירים על היענות מלאה להנחיה זו עדיין נחשפים באופן לא-מודע לגלוטן בתזונה.

ב-50% מהחולים בצליאק זוהה גלוטן בשתן

לשם הערכת בדיקת GIP בשתן ככלי לניטור ההיענות לדיאטה נטולת גלוטן, החוקרים אספו דגימות שתן מ-76 נבדקים בריאים ו-58 חולים במחלת צליאק שנחשפו להרכבים שונים של גלוטן בתזונה.
צריכה של יחידת גלוטן באדם בריא, שקודם לכן הקפיד על דיאטה נטולת גלוטן, זוהתה בבדיקת GIP בשתן כבר בתוך ארבע שעות ונותרה חיובית עד ליומיים מהבדיקה. הבדיקה הדגימה חוסר הקפדה מלאה על דיאטה נטולת גלוטן ב-50% מהחולים.

GIP בשתן: החלמה לא מלאה של רירית המעי

מהערכת ביופסיות מהתריסריון עלה כי במרבית החולים עם ביופסיה תקינה (89%) לא היו רמות GIP מדידות בשתן. עם זאת, בכל החולים עם רמת GIP מדידה בשתן תועדה החלמה לא-מלאה של רירית המעי.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה לקבוע אם השיטה רגישה, ספציפית ופשוטה דיו בכדי לשמש כאמצעי מקובל לניטור אחר חולים עם מחלת צליאק וכן כאמצעי למחקר בסיסי וקליני, כולל מחקרים לפיתוח תרופות חדשות למחלה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום