סוכרת: מה סוג ההפטוגלובין שלך?

(0)
לדרג

רמב"ם: בדיקת דם פשוטה תגלה את סוג ההפטוגלובין של חולה הסוכרת. חיוני לפני נטילת ויטמין E שעלול להוביל לשבץ בבעלי הפטוגלובין מסוג 1-1 או 2-1. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ויטמין E הוא תוסף מזון הנחשב חיוני ומועיל לחלק מחולי הסוכרת בעולם, וידוע כמשפר את מצבם הרפואי אך לחלק מחולי הסוכרת הוא עלול להיות מסוכן ולהגדיל את הסיכון לשבץ מוחי או לבבי. ההסבר המדעי קשור לחלבון דם בשם הפטוגלובין.

ויטמין E: מסוכן רק לבעלי הפטוגלובין מסוג 1-1 או 2-1

לכל אדם סוג הפטוגלובין (2-2, 1-1 או 2-1) הנקבע בגנים שלו. בסדרת מחקרים, שבוצעה על ידי פרופ' אנדרו לוי, מהפקולטה לרפואה בטכניון, בשיתוף קרדיולוגים ואנדוקרינולוגים מרמב"ם, נמצא שאנשים עם סוכרת שיש להם סוג הפטוגלובין 2-2 מועדים יותר לסיבוכי סוכרת ולהתקפי לב אך סיכון יתר זה ניתן למניעה בעזרת טיפול פשוט בוויטמין E. אולם לחולי סוכרת עם שאר סוגי ההפטוגלובין, נטילת ויטמין E מסוכנת שכן היא מגדילה את הסיכון להתקפי לב. סכנה זו הובילה לאיסור גורף לפיו אין לתת ויטמין E לכל מי שיש לו סוכרת.

בדיקת דם פשוטה לגילוי סוג ההפטוגלובין בדם

כאמור, נטילת הוויטמין יכולה לסייע לחלק מחולי הסוכרת, בעוד שלאחרים היא סכנה. בדיקת דם פשוטה יכולה לאבחן את סוג ההפטוגלובין שכל אדם נושא בדמו ובכך לפתור את הסוגיה הבעייתית בקרב חולי הסוכרת. לאחרונה, המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם ברמב"ם, הכניס את בדיקת הדם לשימוש והפך לבית החולים הראשון וככל הידוע, גם היחיד בארץ, שמציע את הבדיקה לאוכלוסיית חולי הסוכרת בארץ.

לדבריה של ד"ר עירית הוכברג, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם ברמב"ם, ההמלצה לביצוע הבדיקה בקרב חולי סוכרת היא חד משמעית: "מצד אחד נטילת הוויטמין יכולה להציל חיים ומצד שני היא עלולה לסכן אותם", אומרת ד"ר הוכברג, "בבדיקת דם פשוטה וחד פעמית, חולה הסוכרת ידע אם מומלץ לו ליטול את הוויטמין, או לא. לא מומלץ לקחת ויטמין E בלי לדעת את סוג ההפטוגלובין האישי".

ד"ר הוכברג וד"ר דיב דאוד, המנהל בפועל של המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם ברמב"ם, צברו ניסיון רב שנים בשימוש בבדיקה זו, והחליטו שישנה חשיבות גדולה להנגיש את הבדיקה לכלל ציבור חולי הסוכרת.

צוות היחידה לאנדוקרינולוגיה ולבדיקות מיוחדות בביה"ח, בראשותה של ד"ר מיכל ארמוני, אשר אחראי על ביצוע וניתוח הבדיקה, מדגיש כי להבדיל מבדיקת "הפטוגלובין" הזמינה בקופות החולים ובבתי החולים, ומודדת את כמות ההפטוגלובין בדם, ברמב"ם מציעים את הבדיקה היחידה שקיימת כיום ומציעה מידע על סוג ההפטוגלובין.

בדיקת הדם ל"סוג הפטוגלובין" מבוצעת במרפאת אנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם שבמרפאות החוץ של רמב"ם. הבדיקה נעשית ללא צום. הבדיקה אינה מכוסה על ידי סל הבריאות ועלותה 300 ¤. לקביעת תור לבדיקת "סוג הפטוגלובין" ניתן ליצור קשר באמצעות: טלפון 04-777-2828; דרך מרכז מידע רמב"ם 1-700-50-51-50; פקס שמספרו: 04-777-7041; או בדוא"ל [email protected]; בפניה במייל יש לציין "סוג הפטוגלובין", שם ותעודת זהות.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום