השמנה בין הריונות: סכנה ליילוד

(0)
לדרג

עלייה במשקל האימהי בין הריונות מלווה בסיכון מוגבר של עד 50% ללידת עובר מת או לתמותת יילודים במהלך השנה הראשונה לחיים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

עלייה במשקל האימהי בין הריונות מלווה בסיכון מוגבר ללידת מת או לתמותת יילודים במהלך השנה הראשונה לחיים. העלייה בסיכון היא לינארית ועלייה של 4 יחידות ב-BMI מלווה בסיכון של כ-30% לתמותת היילוד בשנת החיים הראשונה לחייו. גם ירידה דומה במשקל הגוף בנשים בעלות משקל תקין לוותה בעלייה בסיכון לתמותת יילודים. הסיכון אינו רלוונטי לנשים בעלות משקל עודף עוד לפני הריונן הראשון. כך עולה ממאמר שפורסם בכתב העת Lancet במהלך חודש דצמבר ובו מדווחים חוקרים על ממצאי מחקרחדש בנושא.

מחקר מבוסס אוכלוסייה שבחן 456,000 נשים

להערכת הסיכון ללידת מת (תמותת עובר לאחר 28 שבועות הריון ומעלה) ולתמותת יילודים (תמותה במהלך השנה הראשונה לחיים) על-פי השינוי במדד מסת הגוף של האם בין ההריון הראשון להריון השני, החוקרים ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתוני מאגר ובחנו את הנתונים אודות כ-456,000 נשים שילדו את הילד הראשון והשני בין השנים 1992-2012.

מבין המשתתפות במחקר, ב-13.1% נרשמה ירידה של לפחות יחידה אחת במדד מסת הגוף בין ההריונות, ב-45.9% המשקל נותר יציב (שינוי של פחות מנקודה אחת במדד מסת הגוף) וב-41.1% נרשמה עלייה של לפחות יחידה אחת במדד מסת הגוף.

קשר לינארי: הסיכון עולה ככל שעולה מדד ה-BMI

בהשוואה לנשים עם מדד מסת גוף יציב בין ההריונות, הרי שבנשים בהן תועדה עלייה של לפחות ארבע יחידות במדד מסת הגוף נרשמה עלייה של 55% בסיכון ללידת מת ועלייה של כמעט 30% בסיכון לתמותת יילוד. הסיכון ללידת מת עלה באופן לינארי עם עלייה במדד מסת הגוף בין ההריונות. בנשים בהן חלה עלייה גדולה יותר במשקל הגוף (4 יחידות מדד מסת גוף ומעלה) תועדה עלייה של מעל ל-50% בסיכון ללידת מת בהריון השני, בהשוואה לאלו עם מדד מסת הגוף היציבה.

הסיכון בנשים שלפני הריונן הראשון בעלות משקל תקין

הסיכון לתמותת יילוד בהריון השני עלה במקרים בהם האימהות החלו עם משקל בריא במהלך ההריון הראשון (מתחת ל-25 ק"ג למטר בריבוע), אך בהמשך עלו במשקל בין ההריונות. אף על פי שהעלייה בתמותת יילודים עלתה גם כן באופן לינארי עם העלייה במשקל, רק עלייה גדולה במשקל (4 יחידות מדד מסת גוף ומעלה) לוותה בעלייה בסיכון לתמותה לאחר תקופת היילוד.

בנשים במשקל תקין הסיכון גם בירידה דומה במשקל

מנגד, עלייה במשקל בין ההריונות לא השפיעה על הסיכון לתמותת יילודים במקרים בהם הנשים היו בעלות משקל עודף במהלך ההריון הראשון. בנוסף, בנשים בעלות עודף משקל, ירידה במשקל האם בהיקף של למעלה מ-2 יחידות במדד מסת הגוף בין ההריונות הפחיתה את הסיכון לתמותת יילודים; עם זאת, ירידה דומה במשקל הגוף בנשים בעלות משקל תקין לוותה בעלייה בסיכון לתמותת יילודים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
תזונה בהריון
חרדות מהריון ולידה-תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום