אמצעי מניעה לצעירות: מדריך מיוחד

(0)
לדרג

סקר עולמי מעלה: 43% מהצעירים מקיימים יחסי מין עם פרטנר חדש ללא אמצעי מניעה. להלן מדריך מיוחד על אמצעי מניעה לצעירים הכולל גם התקן תוך רחמי חדש

מאת: ~~ד"ר אריה לידור~~

סקר עולמי גדול, בו השתתפו 13,986 משתתפים, בגיל 10-30, מ-35 מדינות - ובהן ישראל - מעלה נתונים מדאיגים, אודות מידת הזהירות שבני נוער נוקטים - בנוגע ליחסי מין.

מהן תוצאות הסקר? מה עולה ממנו?

אחוז מדאיג של צעירים (43.8%) קיימו יחסי מין עם פרטנר חדש, ללא אמצעי מניעה.

אצל רוב הצעירים, המקור המועדף להשגת מידע הוא גוגל (אצל 70.2% מהמשיבים) - והוא מקור המידע הראשון.

51% מהנשאלים אינם חושבים שיש צורך באהבה, לשם קיום יחסי מין.

אם כך, לא מפתיע שכמחצית מכלל ההריונות בעולם הם הריונות לא מתוכננים (לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי).

מהם אמצעי המניעה שאינם מצריכים מרשם? ומהם אמצעי המניעה המצריכים מרשם?

קיימים אמצעי מניעה מעטים, שכדי להשיגם אין צורך במרשם או הפניה מרופא, כמו - למשל - קונדום וספוגית. לעומת זאת, רוב אמצעי המניעה מצריכים ביקור אצל הרופא הגינקולוג; ובהמשך, ביקור בבית המרקחת: הגלולות, המדבקה והטבעת הווגינלית. וכמובן, הזריקה התלת-חודשית.

למרות המגוון הגדול של אמצעי המניעה, הצעירים לא נזהרים מספיק - ואינם דואגים להשתמש באמצעי מניעה כלשהו.
מצב עגום זה מביא לתוצאות קשות, מפני שהיעדר השימוש באמצעי מניעה, המסוכן יותר מכל אמצעי מניעה קיים, גורם לביצוע הפלות, שלהן יש מחיר כלכלי, חברתי, נפשי ובריאותי יקר.

מכל אלה, עולה בבירור כי קיים צורך ממשי במניעת ההריון, אשר איננו מתוכנן; מניעה שמשמעה מניעת סבל נפשי וגופני, מניעת סיכונים בריאותיים ומניעת בזבוז משאבים כספיים.

מה בנוגע להתקן תוך רחמי?

בשנים האחרונות, חל שינוי דרמטי ומהיר, בקרב המוסדות והארגונים הרפואיים בעולם, לטובת התקן תוך רחמי, כאמצעי המניעה היעיל והבטוח ביותר - במיוחד עבור נערות וצעירות.

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה יעיל, לטווח ארוך, עשוי נחושת או פלסטיק, הפועל מקומית בתוך הרחם. ההתקן הוא אמצעי מניעה הפיך - ניתן להוציאו בכל זמן, מבלי שקיים סיכון לפוריות. הפוריות איננה נפגעת בעקבות השימוש בו. ההתקן בטוח מאוד, כמעט ללא תופעות לוואי - ומקנה שקט נפשי ותחושת בטחון למשך שנים.

כבר בשנת 2005, פרסם האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה נייר עמדה, בנוגע להתקן תוך רחמי, בו מצוין כי השימוש בהתקן יעיל ובטוח, בכפוף לשיקול דעת הגינקולוג, ללא קשר לגיל האישה ולשאלה האם כבר ילדה בעבר, או לא ילדה.

מסקנות עמדה כאלה פורסמו, במקביל, גם ברוב מדינות העולם; והוסיפו אף הן תוקף משמעותי להמלצות, בעניין השימוש בהתקן תוך רחמי, המיועד לצעירות.

מחקר שבוצע באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, בשנת 2010, בדק תוצאות של עשרות מחקרים קודמים, בנושא שימוש בהתקן תוך רחמי בצעירות - ומצא, מתוך שקלול כלל מסקנות המחקרים, כי התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה ארוך טווח, שמתאים במיוחד לצעירות.

מחקרים רבים נוספים התפרסמו; וניסיון קליני רב הצטבר מאז, וב-2012 יצא האיגוד האמריקאי לגינקולוגיה ומיילדות בעמדה רשמית, תחת הכותרת "אמצעי מניעה למתבגרות" - ובה המליץ להרחיב את הנגישות של נערות להתקן תוך רחמי.

לא רק רופאים גינקולוגים תומכים בשימוש בהתקן תוך רחמי, כאמצעי המועדף: גם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים, פרסם נייר עמדה רשמי ובו המליץ שהתקנים יהיו הבחירה הראשונה של רופאים, עבור נערות וצעירות.

לאחרונה, בשנת 2015, הצטרף גם המוסד הרפואי החשוב בארצות הברית "המרכז הלאומי לבקרת מחלות ולמניעתן" ה-CDC, לתמיכה בשימוש בהתקן התוך רחמי - ופרסם המלצות להרחבת השימוש באמצעי מניעה לטווח רחוק בנערות החל מגיל 15.

הסיבות לכך שרשויות הבריאות פועלות להרחבת השימוש בהתקן, בקרב הצעירות, הן סיבות פשוטות - כך מפרט ארגון Planned Parenthood - ארגון אמריקאי, הפועל למען תכנון משפחה ומניעת הריונות לא מתוכננים; ומפרט מדוע התקן תוך רחמי מתאים במיוחד לצעירות.

יעיל, בטוח ונוח: התקן הוא אמצעי המניעה שנמצא היעיל ביותר, בטוח ונוח-לשימוש בקרב נערות וצעירות - כך לפי האיגוד הגינקולוגי האמריקאי.

מקנה שקט נפשי: השימוש בהתקן מאפשר "חופש" מהתעסקות במניעת הריון למשך 3-5 שנים.

פרטיות: בניגוד לאמצעי מניעה אחרים, כמו קונדום, מדבקה, גלולה, טבעת - ההתקן מוסתר ולא ניתן לגלותו בטעות.

בלי מרשמים ובלי בתי מרקחת: לאחר ההתקנה, אין צורך עוד לזכור להגיע לבית מרקחת ולקנות אותו; כמו כן, אין צורך לזכור להשתמש בו - וזאת בניגוד לרוב אמצעי המניעה האחרים.

זול: לטווח הארוך, ההתקן זול משמעותית, בהשוואה לאמצעי מניעה אחרים.

האם יש חידושים בכל הקשור להתקן תוך רחמי?

כבר לפני שנתיים הושק בארה"ב התקן תוך רחמי חדש, שתכונותיו הופכות אותו למתאים ונוח לצעירות.

ההתקן החדש החל להיות משווק גם בישראל: ג'נס (Janess) - זהו התקן תוך רחמי, המתאים לאורח החיים של צעירות המעוניינות במניעת הריון. להתקן יש תכונות ייחודיות:

מכיל רבע מהמינון ההורמונלי שיש בהתקנים אחרים.
ממדי ההתקן קטנים מאלה של התקנים אחרים.
קוטר המוליך המשמש להתקנתו צר יותר מזה של התקנים אחרים.
משך הפעילות - שלוש שנים.

הג'נס הוא התקן תוך רחמי עשוי פלסטיק, בצורת T, מכיל הורמון לבונורגסטרל, המשתחרר אל חלל הרחם באופן מקומי ומבוקר, מונע הריון ביעילות, במשך שלוש שנים, ניתן להוציאו בכל זמן, אינו פוגע בפוריות ונטול תופעות לוואי. ההתקן איננו מורגש על ידי המשתמשת או על ידי בן זוגה.

ההתקן פועל ברחם באופן מקומי: ההורמון המופרש ממנו מעכב את צמיחת רירית הרחם ובכך הופך אותה לבלתי מתאימה לקליטת הריון, ומעודד התעבות ריר צוואר הרחם, ההופך למחסום לתאי הזרע. ההתקן לא מעכב את הביוץ, אשר ממשיך כסדרו.

התקן ג'נס אושר לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי, ה-EMA האירופי ועל ידי משרד הבריאות בישראל. נמצא בשימוש בארה"ב ואירופה מאז 2014 - ובישראל החל מימים אלה.

ד"ר אריה לידור הוא רופא מומחה במיילדות גינקולוגיה ואנדוקרינולוגיה של הרבייה, רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא" בתל השומר במרפאה האנדוקרינית וביחידת הניטור הטרום לידתי.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום