מתכנן טיול? היזהר מנגיף הזיקה

(0)
לדרג

אזהרה לנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה וליעדים נוספים, מפני הדבקה בנגיף הזיקה על ידי עקיצת יתוש המסוכן במיוחד לנשים הרות. לא דווח על חולים מישראל

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות פרסם לאחרונה אזהרה מתחלואה הנגרמת מנגיף הזיקה והמועברת בדרך כלל, על ידי עקיצת יתושים הנגועים בנגיף במהלך שעות היום. האזהרה רלוונטית במיוחד לנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה, לדרום מזרח אסיה ולאיים באוקינוס השקט ורלוונטית מאוד לנשים בהריון.

דווח גם על העברת הזיהום גם סביב לידה, ביחסי מין ובדרך עירוי דם מזוהם מתורם ללא תסמינים. תקופת הדגירה היא כ-3 עד ל-12 ימים. עד כה לא דווח על חולים ישראלים בנגיף. לזיהום אין טיפול או חיסון ספציפי אלא רק טיפול תומך.

אמצעי הזהירות העיקרי: להימנע מעקיצות יתוש

על פי אזהרת משרד הבריאות יש להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון, מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות ארוכות שרוולים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

חום, פריחה, כאבי פרקים וסיבוכים נוירולוגיים קשים

מחלת נגיף הזיקה מועברת על ידי עקיצת יתושים (מסוגי aegypti - Aedes albopictus Aedes) ובדרך כלל חמישית מהנגועים בנגיף יפתחו מחלה שתסמיניה חום, הקאות, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים. במקרים נדירים, תיתכן הופעה של סיבוכים נוירולוגיים כגון תסמונת דלקת רב-עצבית עולה חריפה, Guillain-Barre syndrome ולאחרונה דווח על מספר חולים בעולם עם התסמונת בעקבות הנגיף. המחלה בדרך כלל קלה, נמשכת מספר ימים עד שבוע ועוברת לרוב ללא סיבוכים. מחלה קשה המצריכה אשפוז נדירה.

מסוכן מאוד לנשים הרות: סכנת מיקרוצפליה לעובר

כמו כן, קיים חשש כי הדבקה במחלה זו בזמן הריון עלולה לגרום למומים נוירולוגיים קשים לרבות מיקרוצפליה, היקף ראש קטן מאוד של העובר המלווה בפיגור התפתחותי. משרד הבריאות הברזילאי מדווח על עלייה חריגה במקרים של מיקרוצפליה לאחר ההתפרצות של המחלה במדינה.

התפשטות הנגיף לאזורים נוספים בעולם

ארגוני בריאות בינלאומיים (CDC ,ECDC, WHO) מדווחים על המשך התפשטות מחלת נגיף הזיקה באפריקה, בדרום מזרח אסיה ובאיי האוקיינוס השקט. לאחרונה, דווח על התפשטות המחלה באזורים חדשים בדרום ומרכז אמריקה כולל האיים הקריביים כגון בוונצואלה, פנמה, הונדורס, מרטיניק וגאנה הצרפתית.

האזורים הנגועים בנגיף הזיקה נכון להיום: דרום ומרכז אמריקה כולל האיים הקריביים, דרום מזרח אסיה, איי הים השקט ומרכז ומערב אפריקה. באיי קייפ ורדה מדווחים עד כה על 4800 מקרים חשודים. ניתן להתעדכן ברשימת המדינות המלאה באתר משרד הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום