השמנת יתר: ניתוחים בריאטריים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע השמנת יתר היא האויב מס' 1 של הבריאות שלנו? האם בישראל סובלים ממנה במיוחד, ביחס לשאר העולם? ואיך נפטרים מהבעיה המורכבת - פיזית ונפשית כאחד?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

השמנת יתר והשמנת יתר קיצונית הן תופעות נפוצות, בקרב האוכלוסייה הישראלית. ישראל סובלת ממגיפת השמנת היתר בשיעורים דומים לאלה של מדינות מפותחות בעולם המערבי; ועקומת השמנת היתר בישראל נמצאת בסימן עליה.

בסקר הבריאות הלאומי, שנערך בשנים 2007-8, נמצא כי יותר מ-30 אחוזים מכלל המבוגרים בישראל סובלים מעודף משקל, וכ-15 אחוזים מכלל המבוגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר. שיעור הגברים הסובלים מעודף משקל גבוה משיעור הנשים (39.8% לעומת 29.0%). שיעור הגברים הסובלים מהשמנת יתר דומה לזה של הנשים (15.1% ו-14.9%).

גם השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער בישראל, נמצאת במקום גבוה ולא "מכובד", בהשוואה למדינות דומות. שיעורי השמנת היתר בקרב ילדים ובני נוער בבריטניה ובארצות הברית, עדיין גבוהים מאלה שבישראל - אך בהחלט יש מקום לדאגה.

על פי נתונים שהתקבלו בשנת הלימודים 2007-8, כ-7.5 אחוזים מכלל הילדים בגיל 14-6 בישראל סובלים מהשמנת יתר. בסקר שנערך בשנת 2006, בקרב בני נוער בני 16-14, נמצא כי כ-12 אחוזים מהם סובלים מעודף משקל; וכשני אחוזים סובלים מהשמנת יתר. שיעורי הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר גבוהים אצל הבנים יותר מאשר אצל הבנות.

מדוע ילדים בישראל סובלים מהשמנת יתר?

ילדים ישראלים אינם צורכים מספיק פירות, הם פעילים פחות מאשר בעבר - ומרותקים מדי לטלוויזיה ולמשחקי מחשב. העובדה כי ברבים ממשקי הבית שני ההורים עובדים, יוצרת מצב שבו ילדים ובני נוער רבים נסמכים על ארוחות מהירות, או על מזון מעובד מהיר הכנה.

האם יש בארץ מספיק מודעות, לגבי הסכנות השונות של השמנת היתר?

למרות שיש בארץ מודעות לגבי השמנת יתר והסכנות הנלוות לה, הרי שזו מתקיימת בעיקר ברמה של מערכת הבריאות, אך לא באופן המחלחל הלאה בקרב האוכלוסייה: לא מבחינת הסברה מערכתית, אשר כמעט איננה קיימת, וגם לא מבחינת חינוך לבני הנוער לתזונה נכונה.

ישראל, למרות שיעורי השמנת יתר גבוהים, לא הכריזה בדומה לארצות הברית על השמנת היתר - כמגיפה. הכרזה דומה יכולה הייתה להקצות משאבים ותקציבים רבים, לצורך מחקר וטיפולים מונעים, ייעוץ תזונתי וחינוך אודות סכנות הטמונות בהשמנת היתר; וכן להביא להקצאת משאבים לחינוך לפעילות גופנית.

מהן הסכנות הבריאותיות של השמנת יתר?

הנזקים של השמנת יתר קיצונית לבריאותנו הם נזקים רבים. למעשה, בשנים האחרונות, יותר אנשים מוצאים את מותם כתוצאה ממחלות נלוות להשמנת יתר קיצונית, מאשר בעקבות נזקי עישון. השמנת יתר קיצונית הפכה לאויב הציבור מספר 1.

אלה הן רק חלק מן הסכנות הישירות, הטמונות במחלות הנילוות שהופעתן קשורה להשמנת יתר קיצונית: סוכרת - מכיוון שעליה במשקל היא גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2 (קרוב ל-90 אחוזים מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעלי עודף משקל); יתר לחץ דם; עודף שומנים בדם; תשניק נשימה בשינה; נטייה גוברת ללקות בשבץ; ירידה בתפקודים קוגניטיביים; מחלות פרקים, כתוצאה מעומסים גבוהים על מפרקי הגוף; תפקוד כליות לקוי; שכיחות יתר של מחלות לב ושל סרטן ועוד.

כדאי גם לדעת כי הריונות של נשים הסובלות מהשמנת יתר קיצונית מועדים לפורענות - ועלולים לגרום לסוכרת הריון, לחץ דם גבוה, סיבוכים בלידה וסיכויים גבוהים לניתוח קיסרי. כמו כן, אסור לשכוח כי השמנה עלולה לגרום לנזקים פסיכולוגים הנובעים כתוצאה מדימוי גוף נמוך, להסתגרות ולהימנעות מקשרים חברתיים.

מיהו מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי?

מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי הוא מי שחישוב מסת הגוף שלו, ה-BMI, גבוה בהרבה מהנורמה המומלצת. BMI הוא מדד השמנה המחושב על ידי חילוק משקלו של הנבדק בקילוגרמים, בגובהו במטר בריבוע. כך, לדוגמה, ה-BMI של אדם בגובה 1.70 מטר, השוקל 120 ק"ג, הוא 41.5.
אדם שה-BMI שלו גבוה מ-40 הוא מועמד מתאים לניתוח בריאטרי. אבל גם אנשים עם ערכיBMI הנע בין 35-40 יכולים לעבור ניתוח, אם הם סובלים מאחת התחלואות הקשות הנילוות להשמנת יתר, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם או תשניק נשימה בשינה. הניתוח הבריאטרי הוכח כיעיל מאוד, בהפחתת משקל - וכן בהטבה או בריפוי של מחלות נלוות ובכללן סוכרת.

כיצד יש להתכונן לניתוח, הן מבחינה בירוקרטית והן מבחינה רפואית?

לקראת ניתוח בריאטרי, על המטופל לעבור סדרת בדיקות בקופת החולים. הבדיקות בקופת החולים כוללות צילום חזה, א.ק.ג, צילום ושט קיבה או גסטרוסקופיה, אולטרסאונד בטן עליונה ובדיקות דם מקיפות; כמו כן, יש לבצע בדיקת רופא והערכת דיאטנית. אנשים הסובלים ממחלות נלוות להשמנה נדרשים לייעוץ רופא מומחה בתחום לפני הניתוח.

לאחר מכן, על המטופל לעבור ועדה בריאטרית בבית החולים שבו הוא עומד להינתח. אם אושר לניתוח, יופנה המטופל לכירורג בריאטרי לבדיקה - ולבחירת סוג הניתוח המתאים לו.

מה משך ההחלמה מהניתוח?

האשפוז אורך בדרך כלל יומיים - שלושה; ולאחר מכן, חופשת מחלה בת שבועיים, שלאחריה ניתן לחזור בהדרגה לפעילות רגילה. תקופת ההתאוששות מהניתוח משתנה מחולה לחולה; ותלויה רבות במצבו הפיזיולוגי טרם הניתוח.

האם לפני ואחרי הניתוח, נדרש לאכול תפריט מזון מיוחד?

שבועיים לפני הניתוח, מומלץ לאכול דיאטה דלה בפחמימות, כדי להקטין את גודל הכבד. התפריט מותאם למטופל באופן אישי, במפגש עם הדיאטנית לפני הניתוח.

יום לפני הניתוח, מומלץ לעבור לכלכלה נוזלית בלבד, הכוללת שתיה מרובה, מרק צח, תה, קרטיבים וג'לי. שמונה שעות לפני הניתוח, יש להיות בצום מוחלט.

יום לאחר הניתוח, מתחילים שתיה; וכעבור כשלושה ימים, עוברים לתזונה נוזלית הכוללת מעדנים ויוגורט. כ-10 ימים לאחר הניתוח, ניתן לאכול גבינות, פירה, קרקרים עם ממרחים.

החזרה לתזונה רכה כעבור שלושה שבועות; ולכלכלת תזונה רגילה, כעבור חודש - חודשיים. ההתקדמות בתזונה הינה אישית ומונחית על ידי הדיאטנית. חשוב להפריד בין אוכל לשתיה ולאכול מנות קטנטנות כל שלוש שעות. חשוב מאוד לשתות הרבה במהלך היום; כ-10-14 כוסות נוזלים ליום.

מהי, בעצם, מטרתו של הניתוח הבריאטרי - ומה מבוצע בו מבחינה טכנית?

כיום, הניתוחים להרזיה מבוצעים באופן זעיר פולשני, דרך חורים קטנים, מבלי לפתוח את הבטן. מספר ניתוחים מודרניים להרזיה פותחו בשנים האחרונות; ובכולם מקטינים את נפח הקיבה. בחלקם גם עוקפים חלק מהמעי.

מהם הניתוחים הנפוצים?

שרוול קיבה - ניתוח שבו יוצרים קיבה ארוכה וצרה, בצורת שרוול, בגודל של כ-50 סמ"ק. כך מגבילים את כמות האוכל לחמישית מנפח ארוחה רגילה. ניתוח זה גם מפחית את רמת הורמון הרעב גרלין, שמקורו בקיבה - וכך מושגת תחושת שובע.

מיני מעקף קיבה - ניתוח שבו יוצרים כיס קיבה ארוך וצר, בדומה לחצי שרוול - ואותו מחברים למעי הדק. בצורה זו, משיגים גם תחושת שובע והקטנת נפח הארוחות; וגם תת ספיגה של חלק מהמזון.

ישנם גם ניתוחים נוספים, כגון טבעת, מעקף קיבה ומעקף תריסריון. בחירת הניתוח המתאים ביותר הינה מלאכה מורכבת - ויש לעשותה במלוא תשומת הלב. לפני הניתוח, יש לדון עם כירורג בריאטרי על סוגי הניתוחים השונים, על היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ועל מידת ההתאמה האישית לניתוח. ההחלטה על סוג הניתוח המיטבי נעשית בשיתוף פעולה עם המטופל, לאחר שלמד את היתרונות והחסרונות של כל ניתוח.

מהי הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר?

הניתוח מעניק תחושה חדשה של שובע, כך שאוכלים פחות; אולם, במקביל, יש ללמוד כיצד להסתגל לאורח חיים חדש ובריא, כדי לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. צוות רב תחומי הכולל רופא, דיאטנית ותמיכה פסיכו-סוציאלית, מלווה את המטופלים לפני ואחרי הניתוח. דיאטנית, פסיכולוגית, קבוצות תמיכה, מאמני כושר - כולם מסייעים מאד בלימוד דרך חיים חדשה ומסייעים להצליח לשנות את אורח החיים ולמצות את המירב מהניתוח.

למי לא מומלץ לגשת לניתוח זה? מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם מהניתוח?

הסיבוכים הנובעים מניתוח בריאטרי אמנם אינם מועטים, אך הם עדיין אינם סיבה שלא לעבור אותו, למי שאיכות חייו נפגעת באופן משמעותי, כתוצאה מהשמנת היתר הקיצונית ומהמחלות הנלוות אליה, שכן ניתוחים להרזיה הינם הדרך האפקטיבית ביותר, להשגת ירידה במשקל לאורך זמן - ולשיפור וריפוי תחלואות נילוות להשמנה.

הסיכונים של הניתוחים כוללים: דימום, דליפה מהקיבה או מהמעי, היצרות, כיב, בקע בדופן הבטן, היווצרות קרישי דם, יצירת אבנים בכיס המרה, חסרים תזונתיים ולעתים גם תופעות נפשיות, כגון דיכאון וקושי להסתגל למצב החדש.
לפיכך, יש לאמוד לקראת ניתוח את הסיכון מול התועלת - ולהעריך היטב את בריאותו של המטופל ואת חוסנו הנפשי.

מדוע חשוב המעקב שלאחר הניתוח?

המעקב הרפואי לאחר הניתוח חשוב מאוד, במטרה לשמור על ירידה מבוקרת במשקל ועל בריאות תקינה. כמו כן, בעקבות הירידה במשקל, משתפרות התחלואות הנלוות להשמנה; ולכן יש צורך בהתאמת מינון הטיפול התרופתי הקבוע ואף הפסקתו.

במעקב הדיאטני, ניתנות הנחיות תזונתיות והמלצות לתוספי מזון וויטמינים, התמיכה הפסיכו-סוציאלית מסייעת בשינוי הרגלי האכילה וקבוצות התמיכה מסייעות בתקופה של השינוי הדרסטי בהרגלי החיים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום