דלקת מפרקים פסוריאטית: יש טיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כ-50% מהחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית לא מוצאים מזור למכאוביהם. הליגה האירופית לראומטיזם: על הטיפול להתמקד, לא רק בתסמינים, אלא במקור הדלקתי של המחלה

רופאה ריאומטולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
077-9979591 (מספר מקשר)

למרות הטיפולים השונים הקיימים כיום, חלק ניכר מהחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית עדיין סובלים מכאבים מתמשכים ומדלקת פעילה, דבר שמקשה מאוד על תפקודם - ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך. אגודות רופאים וחולים בעולם מצביעים על כך שלאחד משני חולים אין טיפול מתאים - ומציעים פתרונות. החלטות ועדת סל התרופות ישפיעו על החולים הללו.

מהי דלקת מפרקים פסוריאטית (ספחתית)?

דלקת מפרקים פסוריאטית (ספחתית) היא שילוב של שתי מחלות כרוניות (מחלת עור ודלקת מפרקים). גברים ונשים בכל גיל חולים בדלקת, אך היא שכיחה בעיקר בגילאים 30 עד 50. זו מחלה שבה המערכת החיסונית של החולה תוקפת את עצמה, גורמת לדלקת פעילה בעור ובמפרקים - ומסכנת את החולים בה בנזקים גופניים ותפקודיים.

האם יש תחלואה נלווית?

דלקת מפרקים פסוריאטית מאופיינת גם בתחלואה נלווית: כ-40% מהחולים סובלים גם מהתסמונת המטבולית: יתר לחץ דם, השמנת יתר, עלייה בשומנים בדם וסוכרת מבוגרים; כל אלה כרוכים בתחלואה ותמותה גבוהה, ממחלות לב וכלי דם.

שליטה מלאה במחלה לא רק מונעת כאבים ומשפרת תפקוד, אלא מפחיתה סיבוכים ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

מה שכיחות המחלה?

בדלקת מפרקים ספחתית חולים כ-37 מיליון צעירים בעולם. המחלה מתבטאת בנגעים עוריים אופייניים לפסוריאזיס, דלקת, כאב, נפיחות ונוקשות של המפרקים. כשהדלקת איננה מטופלת, המחלה גורמת לנזק בלתי הפיך למפרקים - ופוגעת ביכולתם של החולים לקיים אורח חיים תקין.


צילום: שאטרסטוק

האם יש תקווה להפיכת המחלות האלה ל"שקטות"?

בהחלט. לאחרונה הכריזו איגודי רופאים וחולים: יש תרופות חדשות ויש יעדים לשאוף אליהם - לא רק טיפול בתסמינים, אלא הפיכת המחלות הללו למחלות "שקטות", המאפשרות קיום אורח חיים תקין ללא סיבוכים.

האם יש דרגות שונות של חומרה? מה הטיפול בכל אחת מדרגות החומרה?


הטיפול במחלה נקבע, בדרך כלל, על פי תסמיני המחלה, השונים בין החולים - החל מחולים "קלים" עם מפרק אחד נפוח וביטוי עורי קל וכלה בחולים "קשים", שלהם מספר רב של מפרקים נפוחים ומחלות נלוות, כמו השמנת יתר, סוכרת ויתר לחץ דם.

בעבר, הטיפול הראשוני נעשה בתרופות אנטי דלקתיות ונוגדות כאב, לצד פיזיותרפיה ורפואה משלימה. מספר תרופות (מטוטרקסט או ארבה) מסוגלות לשנות את מהלך המחלה, אבל במקרים בהם תרופות אלה אינן יכולות "לשלוט" בדלקת, ניתן טיפול בתרופות ביולוגיות מתקדמות - ובהן: אנברל, יומירה, רמיקייד וסימפוני (חוסמי (TNF, שפותחו הודות לפענוח התהליכים המחוללים את הדלקת. התרופות החדשות מפחיתות את התהליך הדלקתי במפרקים, הכאב, הנפיחות וקישיון הבוקר, מונעות הרס המפרקים - ויש להן השפעה מיטיבה על נגעי העור.

עם זאת, בניגוד לדלקת מפרקים שגרונית, המציעה לחולים בה מגוון רחב של טיפולים חדישים, מספר הטיפולים בדלקת מפרקים פסוריאטית עדיין מוגבל. קרוב ל-40% מהחולים אינם רואים הטבה מספקת בטיפולים הקיימים.

מהם הקווים המנחים לטיפול במחלה?

לאחרונה פרסמו הליגה האירופאית נגד ראומטיזם (EULAR) , The European League Against Rheumatism וקבוצת GRAPPA הבינלאומית (רופאים ראומטולוגים ורופאי עור) קווים מנחים חדשים לטיפול בחולים בדלקת מפרקים פסוריאטית (PSA).

המלצות EULAR מתבססות על 2,665 מחקרים ואבסטרקטים שפורסמו בין השנים 2010-2014 וחוות דעת מומחים שחברו לצוותי משימה. EULAR הציבה יעדים טיפוליים חדשים במחלה. היא אינה מסתפקת יותר בשיכוך התסמינים, אלא מבקשת להפוך את המחלה ל"שקטה" (רמיסיה מלאה), על ידי מתן טיפול מוקדם ככל האפשר, לדיכוי הדלקת ומניעת הנזקים וקיום מעקב אינטנסיבי, לבחינת יעילות הטיפול. המטרה: למנוע נזקים בלתי הפיכים במערכת השלד ומחלות נלוות - ולעזור לחולים לקיים שגרת יום ללא מגבלות תפקוד.

EULAR, שעם חבריו נמנים גם עמותות חולים, היו הראשונים לדבר על כך שחולים רבים אינם מקבלים טיפול מתאים - ולהדגיש את חשיבותם ונחיצותם של טיפולים בעלי מנגנוני פעולה חדשים ושונים מהתרופות הקיימות. לכן, ה-EULAR כולל בקווים המנחים החדשים את התרופה סטלרה, המנטרלת חלבונים טבעיים IL-12) ו-IL-23), שככל הנראה מעורבים בהתפתחותן של מחלות דלקתיות, כמו פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית. במקרים מסויימים, טיפול זה מומלץ כקו ביולוגי ראשון ובמקרים אחרים, כטיפול ביולוגי שני, לאחר כישלון הטיפול בנוגדי TNF.

לטובת החולים והקהילה הרפואית, יש לקוות כי בימים הקרובים יבשר סל הבריאות על הכללת סטלרה לחולי דלקת מפרקים ספחתית. בכך, יצטרף משרד הבריאות הישראלי לרוב מדינות אירופה וקנדה, המממנות את הטיפול לחולים הללו.

בנוסף, האיגוד מדגיש את הצורך במתן טיפול רב תחומי בחולים שסובלים מאוד מביטויי המחלה, מפגיעתה במספר מפרקים ומתחלואה נלווית כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב.

ד"ר ואלרי אלוש היא ראומטולוגית בכירה, המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל אביב.

  • צור קשר
ד"ר אלוש ואלרי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום