הזיהום בשיבא: "הרופא לא הדביק"

(0)
לדרג

שיבא: הרופא שנחשד כמקור ההדבקה בזיהום בעקבותיו נכרת רחמן של ארבע נשים אינו מקור ההדבקה, למעט אולי מקרה אחד. פרופ' רהב: "אשת הרופא נשאית החיידק ובהריון"

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (ב') דיון מיוחד בפרשת הזיהום בשיבא במהלכו נדבקו יולדות בחיידק טורף בבית החולים "שיבא" ורחמן נכרת. הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת עאידה תומא סלימאן, יואל חסון ומירב בן ארי.
לטענתה של פרופ' גליה רהב מ"שיבא" שהופיעה בפני הוועדה אין ספק שהרופא אינו מקור ההדבקה זולת אולי מקרה אחד שגם הוא מוטל בספק. עוד סיפרה רהב כי גם אשתו שבהריון נשאית של החיידק הטורף.

מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית חולים שיבא תל השומר, פרופ' גליה רהב, אמרה בדיון: "לא הייתה שום התפרצות של חיידק טורף, אלא 4 מקרים שונים של כריתת רחם. רק במקרה של אחת החולות נמצא סוג מסוים של סטרפטוקוקוס, אשר נמצא לאחר מכן גם אצל רופא, בבדיקות שערכנו. כל שאר המקרים אינם קשורים. הרופא הזה בכלל נבדק בטעות, הוא לא היה ברשימה של מי שבא עם אותה חולה במגע, אלא נזכר שהניח יד על בטנה במהלך בדיקה. כלל לא בטוח שהוא זה שהדביק אותה. ליתר ביטחון, הרחקנו אותו ועוד אחות שנתגלה אצלה סטרפטוקוקוס בגרון. אשת הרופא, הנמצאת בהיריון, התגלתה אף היא כנשאית של חיידק טורף".

החיידק הסטרפטוקוקוס נמצא אצל כולנו

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק: "שוחחתי עם הרופא וחיזקתי אותו. הוא מרגיש רע מאוד, לוקח את זה מאוד קשה. יש להדגיש שחיידק הסטרפטוקוקוס הוא חיידק שנמצא אצל כולנו, והידבקות יכולה להיות מאחד לשני ולאו דווקא בבית חולים. אפיץ המלצות לשטח להדגיש בפני נשים מהם סימני הזיהוי להידבקות, ואם מתגלה חשש, להנחות אותן להגיע למיון". פרופ' אפק ציין כי לאחרונה אירעו שני מקרי הידבקות בחיידק טורף בבית החולים "סורוקה", ובעזרת טיפול אנטיביוטי מוגרה המחלה.

חברי הכנסת סופה לנדבר ויואל חסון הודיעו כי בכוונתם לקדם החלטה לצמצם משמעותית ביקורי אורחים במחלקות היולדות, על מנת לשמור על סביבה סטרילית מחיידקים ככל הניתן. יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף הודיע כי יתמוך ביוזמה זאת.

אמצעי ההגנה היעיל היחיד נגד החיידק: מסיכה

פרופ' רהב הוסיפה: "זו מחלה נדירה, 6 מקרים על מאה אלף לידות. הדבר היחיד היעיל כנגדה הוא שימוש במסכות פנים בעת טיפול, ומשרד הבריאות יכול להורות על כך. מסוכן לתת ליולדת אנטיביוטיקה לשם מניעה, ואין טעם לבצע בדיקות סקר בקרב הצוות הרפואי; זה לא נהוג בעולם ולא ניתן לדעת מתי תתרחש הידבקות".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן ציינה במהלך הדיון כי מנסיונה האישי ומעדויות נשים נוספות, יש לעתים תחושה כי רופאים לא תמיד רגישים מספיק ומתייחסים לכריתת רחם כאל תהליך רפואי שיש לבצע, בלי לתת דעתם לתהליך הנפשי הקשה שעל הנשים לעבור.
חבריה לסיעה, חברי הכנסת אחמד טיבי ועבדאללה אבו-מערוף, רופאים במקצועם, טענו כי כריתות רחם מתבצעות רק במקרים קיצוניים של חוסר ברירה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום