כאבי צמיחה ביותר מרבע מהילדים

(0)
לדרג

כאבי צמיחה המאופיינים בכאב עמום, בעיקר באזור הברכיים לאחר פעילות פיזית מאומצת, נפוצים בקרב יותר מרבע מהילדים עד גיל 12. ד"ר דוד אנג'ל: משתנה מילד לילד

מאת: מערכת zap doctors

הילד מתלונן על כאבים באזור הברכיים?!: לפחות רבע מהילדים ועד ל-40% מהילדים עד גיל 12, סובלים מכאבים שזכו לכינוי "כאבי צמיחה". מהו כאב זה, ומה מקורו?:

ד"ר דוד אנג'ל, מנהל מחלקת אורתופדיה במרכז הרפואי בני ציון, אומר כי "איננו יודעים מה מקור הכאב בכאבי הגדילה. בעבר חשבו שמקור הכאב הוא בשרירים או בעצבים שנמתחים בזמן הגדילה, ולכן נוצר השם כאבי גדילה או "כאבי צמיחה". אך כיום מקובלת ההשערה שמקור הכאב הוא בשרירים וכי הוא קשור יותר למצב השרירים אחרי פעילות גופנית אינטנסיבית במשך היום ולכאב שרירים לאחר מאמץ. תומכת בהשערה זו העובדה שהכאבים שכיחים יותר אחרי ימים מאומצים יותר של ריצות ומשחקים פיזיים".

כאב עמום בעיקר באזור הברכיים

התופעה של כאבי צמיחה איננה ברורה כלל על אף שכיחותה בקרב 25%-40% מהילדים, כאשר הגילאים האופייניים לכאבי צמיחה הם 5-3 שנים ובקבוצת הגיל 12-8 שנים. האזור השכיח ביותר של הכאב הוא סביבות הברכיים (קדמת הירכיים והחלק האחורי של הברכיים והשוקיים), לא במפרק הברך אלא יותר בשרירים שבאזור. הילד לא יכול, בדרך כלל, להצביע על נקודת כאב ברורה והכאב יותר קהה, עמום ודיפוזי. מנהל מחלקת אורתופדיה במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר דוד אנג'ל, מציין כי, התמונה הקלינית והתלונות יכולות להיות שונות מילד לילד ואינן נשנות בהכרח מדי יום. אופייני שלפעמים התלונה תתייחס לכאב בצד שמאל, לפעמים לצד ימין ולפעמים לשתי הרגליים.

כואב בעיקר בערב או לפני השינה

לאחר שאובחנו אצל הילד כאבי הצמיחה, כדאי לעשות עיסוי או מתיחות לאזור, דבר שמקל על הכאב. גם חימום מקומי (מקלחת, בקבוק חם, כרית חשמלית) מקל אף הוא על הכאב. במקרים בהם אין ברירה, נותנים תרופות כמו אקמולי או נורופן. נתון חשוב נוסף הוא שהכאבים מופיעים בעיקר בערב או לפני השינה או שמופיעים באמצע הלילה אך מתפוגגים לחלוטין עד הבוקר.

מהם הסימנים המעוררים חשד לבעיות אחרות

הסימנים הבאים מפחיתים את הסבירות לכאבי גדילה: במידה שהכאב קיים גם בבוקר לאחר שנת הלילה ולא חולף, כאשר יש צליעה או הפרעה בפעילות ספורט ובעת משחק פיזי, כשקיימות תופעות כגון: חום, אבדן תיאבון, ירידה במשקל, שינוי בהתנהגות, פריחה או חולשה וכאשר בבדיקה הרפואית מוצאים אודם, נפיחות או חום מקומי מעל העצמות או במפרקים.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום