אי מתן ויטמין k: סכנה לתינוק

(0)
לדרג

לא מומלץ לוותר על מתן ויטמין k ליילודים. מחסור בוויטמין החיוני לקרישת הדם עלול לגרום לדימומים קשים ואף למוות. מספר תינוקות אושפזו השנה במצב קשה

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים מתריעים על הסכנה שבהחלטה שלא לתת ליילודים זריקת ויטמין k: היום (ב') פרסם המשרד דף קורא להורים ובו הסבר על חשיבות הוויטמין לרכים הנולדים. מסתבר כי בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים של תינוקות שאושפזו במצב קשה עקב דימום מסוכן במוח כתוצאה מחוסר בוויטמין K, שנבע מסירוב ההורים לתת ליילוד לאחר לידתו זריקה של הוויטמין.

בדף נכתב: "משרד הבריאות, האיגוד לרפואת ילדים, האיגוד לרפואת ילודים והאיגוד להמטולוגיה-אונקולוגיה ילדים רואים בדאגה רבה סירוב הורים למתן ויטמין K בזריקה לאחר הלידה, טיפול שהוכח כיעיל במניעת דימומים ביילוד היכולים לסכן את חייו ואת בריאותו. הטיפול הנו פשוט, בטוח, יעיל ומציל חיים".

הוויטמין חיוני לקרישה אך אינו זמין ליילוד

ויטמין K חיוני לקרישה תקינה של הדם. לתינוק הנולד אין רמה מספקת של ויטמין K מאחר שרמת ויטמין K בדם הטבורי נמוכה מאוד ורמת הוויטמין K נמוכה מאוד גם בחלב האם, כך שצפוי מחסור של הוויטמין החיוני בשבועות הראשונים לחיים של היילוד.

מחסור בוויטמין עלול לגרום לדימומים קשים ואף למוות

כתוצאה מחוסר בוויטמין K היילוד עלול לסבול מדימומים קשים ובכללם דימומים תוך-מוחיים. הדימומים יכולים להופיע עד לגיל 3 חודשים. בעבר, בעידן שלפני מתן הטיפול השגרתי בוויטמין K, כאחוז וחצי מהיילודים סבלו מדימומים כתוצאה מהחוסר בוויטמין K.

בישראל, כמו בעולם, ניתנת זריקה של 1 מיליגרם של ויטמין K לשריר לאחר הלידה למניעת החוסר ולמניעת הדימומים הקשים היכולים לנבוע מכך. מאז שניתנת זריקת ויטמין K כשגרה, נעלמה למעשה המחלה של דימומים מחוסר ויטמין K.

מתן הוויטמין דרך הפה: לא מומלץ!

בדף הקורא עליו חתומים פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, ופרופ' אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים, נכתב עוד: "על הורים הבוחרים במתן ויטמין K דרך הפה לדעת כי טיפול דרך הפה, המחייב מתן מנות חוזרות, פחות יעיל בהשוואה למתן ויטמין K בזריקה, וחושף את הילוד לסכנה ממשית של דימומים קשים לרבות במוח ואף למוות, בעיקר אחרי גיל שבועיים. משרד הבריאות, ואיגודי רופאי הילדים קוראים להורים להקפיד על מתן ויטמין K בהזרקה לתוך השריר לאחר הלידה, כפי שמומלץ מזה שנים".

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום