עמידות לאנטיביוטיקה: ידע יעזור?

(0)
לדרג

תפיסות שגויות בעולם לפיהן העמידות לאנטיביוטיקה היא של הגוף ולא של החיידק ושנטילה בזמן תמנע אותה. ארגון הבריאות העולמי: מודעות ושימוש נכון יעזרו

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מה אתם יודעים על עמידות לטיפול אנטיביוטי?: מסקר בינלאומי שערך ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, עולה כי ברחבי העולם קיימות תפישות שגויות בקרב הציבור בכל הנוגע לטיפול האנטיביוטי ולסכנות הבריאותיות הנלוות לעמידות זו.

הסקר נערך באופן פרטני או דרך רשת האינטרנט ובו נשאלו 10,000 מבוגרים בנוגע להבנתם את נושא הטיפול האנטיביוטי והעמידות לטיפול האנטיביוטי. הסקר נערך ב-12 מדינות (שתי מדינות בכל אזור של ארגון הבריאות העולמי): ברבדוס, סין, מצרים, הודו, אינדונזיה, מקסיקו, ניגריה, רוסיה, סרביה, דרום אפריקה, וייטנאם וסודן.

הרוב: העמידות לאנטיביוטיקה היא של הגוף

76% מהמשיבים סברו כי עמידות לטיפול אנטיביוטי מתפתחת כאשר הגוף (ולא חיידקים) מפתח עמידות לאנטיביוטיקה, 66% האמינו כי אין סכנה לזיהום עמיד לטיפול תרופתי במידה שמקפידים על נטילת אנטיביוטיקה בהתאם להוראות ו-44% מהמשיבים סברו כי עמידות לטיפול אנטיביוטי היא בעיה רק בקרב אלו הנוטלים טיפול אנטיביוטי בקביעות.

הקהילה הרפואית תמצא פתרון לבעיה האומנם?

57% מהמשיבים סברו שאין הרבה הניתן לעשות לעצירת עמידות לטיפול אנטיביוטי, 64% האמינו כי הקהילה הרפואית תפתור את הבעיה בטרם תהפוך לאיום רציני. 64% דיווחו שלמיטב ידיעתם העמידות לטיפול אנטיביוטי היא סוגיה העשויה להשפיע עליהם ועל בני המשפחה שלהם, אך לא הבינו היטב כיצד הדבר משפיע עליהם ומה ביכולתם לעשות בנושא.

כשמרגישים טוב מותר להפסיק מיד את הטיפול?

64% מהמשיבים האמינו כי טיפול אנטיביוטי עשוי לשמש לטיפול בנגיפים ו-32% האמינו כי הם יכולים להפסיק נטילת טיפול אנטיביוטי כאשר הם חשים טוב יותר, במקום השלמת הטיפול כפי שהומלץ.

תוצאות הסקר מתפרסמות במקביל להשקת קמפיין חדש מטעם ארגון הבריאות העולמי, שכותרתו: "Antibiotics: Handle With Care" במטרה להגביר מודעות ולעודד הרגלים נכונים בקרב הציבור, קובעי המדיניות ואנשי המקצוע למניעת ההתפתחות וההתפשטות של העמידות לטיפול אנטיביוטי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום