מחלות חניכיים: מניעה, אבחון וטיפול

(0)
לדרג

מחלות חניכיים הן תופעה שכיחה באוכלוסייה, הגורמת לנסיגת עצם הלסת שחובקת את השיניים. כיצד מזהים מחלת חניכיים? מהם נזקי ההזנחה - ואיך מטפלים?

מאת: ד"ר יניב מאייר וד"ר ערן גבאי

מחלת חניכיים מתחילה בדלקות חניכיים לא מטופלת; הסימנים המקדימים באים לידי ביטוי בדימום, אודם, ריח לא נעים ונפיחות. לא כל הסימנים חייבים להופיע, אך אם הדלקת אינה מטופלת בזמן, המצב עלול להחמיר - ועלול להתפתח עד כדי פגיעה במנגנון האחיזה של השן וספיגה של עצם הלסת, סביב שורשי השיניים, אשר מתבטאת בסופו של דבר בתזוזת שיניים ואף באובדן שיניים.

כיצד דלקת החניכיים הכרונית מתפתחת למחלת חניכיים?

דלקת חניכיים (פריודונטיטיס) פוגעת ברקמת החניכיים. התהליך הדלקתי פוגע בסיבי הקולגן ברקמות סביב השן. כתוצאה מכך, חלה ספיגה של העצם סובבת השן - ונוצרים כיסים עמוקים בחניכיים, בצמוד לשן. דלקת חניכיים אשר איננה מטופלת לאורך זמן, עלולה להימשך באופן רציף, לאורך שנים רבות - ומובילה למצב של מחלת חניכיים כרונית מתמשכת.

מהי מחלת חניכיים כרונית?

מחלת חניכיים כרונית היא סוג מחלת חניכיים הנפוצה בעיקר בקרב מבוגרים. ניתן להבחין בסימני המחלה כבר סביב גיל 40. קצב התקדמות המחלה מושפע ממספר גורמים: הצטברות חיידקים, הזנחה, עישון, מחלות סיסטמיות (כגון סוכרת) ונטייה גנטית. הגורם הגנטי הוא בעל השפעה משמעותית ויכול להוות הסבר להבדלים בחומרת המחלה, בין אנשים שונים בעלי רמת היגיינה אוראלית דומה.

האם קיימות מחלת חניכיים גם אצל ילדים?

מחלת חניכיים אצל ילדים נקראת מחלת חניכיים אגרסיבית; והיא מופיעה, בדרך כלל, בגיל העשרה. מחלת חניכיים אגרסיבית, כשמה כן היא, גורמת לנזקים גדולים ביותר - בזמן קצר ביותר. קיימים שני סוגים של מחלת החניכיים האגרסיבית: מחלה ממוקדת, אשר תוקפת בד"כ שיניים ספציפיות; וסוג שני, נדיר יותר, של מחלה מפושטת.

ישנם מחקרים המראים כי אי טיפול במחלה הממוקדת עלול להוביל לפגיעה גם בשיניים נוספות. גורמי המחלה הם בעיקר חיידקים, ממינים ספציפיים, בעלי תכונות אלימות במיוחד. גם במקרה זה, הגורם הגנטי מהווה גורם משמעותי - ואף ביתר שאת. בשל כך, עם גילוי המחלה אצל אחד הילדים, מומלץ לבדוק את כל יתר בני המשפחה. גילוי וטיפול מוקדם מאפשר להציל שיניים, אשר יאבדו בגיל צעיר מאוד, ללא טיפול.

מחלות חניכיים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
מחלות חניכיים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

האם קיימים סוגים נוספים של מחלות חניכיים?

בנוסף למחלת החניכיים הכרונית והמחלה האגרסיבית, על שני סוגיה, קיימת מחלת חניכיים נוספת: מחלה פריודונטלית בעלת אופי כיבית-נמקית. מחלה זו היא בבסיסה מחלה זיהומית אקוטית ומתבטאת בנמק של רקמת החניכיים והסיבים המקשרים בין שורש השן לבין העצם העוטפת את השן.

סוג מחלה זה הינו נדיר למדי ויופיע, בדרך כלל, במקרים של אנשים בעלי מחלות רקע קשות, כגון חולי סוכרת, חולי איידס, מדוכאים חיסונית ואף בקרב מעשנים כבדים.

כיצד מטפלים במחלות חניכיים?

השלב הראשון כולל אבחון אצל רופא החניכיים; ובעקבותיו, שלב ההכנה הראשונית. בשלב זה, נעשה ניקוי כללי בחלל הפה. בחלק מהמקרים, ייעשה גם ניקוי עמוק מתחת לחניכיים. במקביל, כל השיניים שזקוקות לטיפול דנטלי יטופלו, על מנת שלא יהוו מקור לזיהום. אחרי שהשתלטנו על גורמי הזיהום והדלקת, תבוצע הערכת מצב מחדש.

הערכה זו כוללת תיקון נזקי דלקת החניכיים; במקרים קשים, יבוצעו גם טיפולים מקומיים של הזרקת אנטיביוטיקה. במצבים מסוימים, אף ייערכו ניתוחים לשחזור עצם הלסת שנפגעה -ושיקומה. השלב הכי חשוב הוא השלב האחרון, שלב התחזוקה. המטופל צריך להקפיד להגיע כל 3-4 חודשים לביקורת ולטיפול שיננית, במשך כל חייו.

מטרת התחזוקה היא למנוע את חזרת המחלה ולשמר המצב הקיים, אותו השגנו במהלך שלבי הטיפול הקודמים, לאורך שנים רבות.

מחלות חניכיים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
מחלות חניכיים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

אילו טיפולים כירורגיים נפוצים לטיפול במחלת חניכיים קשה?

1. פעולה כירורגית משחזרת באופן חלקי או מלא את אובדן העצם, על ידי השתלת תחליף עצם.

2. פעולה כירורגית המאפשרת חשיפת שורשי השיניים - והסרת משקעי אבנית וחיידקים מפני שטח שורשי השיניים ואזור מסעף השורשים.

3. פעולה כירורגית שמטרתה צמצום והעלמת כיסים עמוקים באופן מבוקר, לשם ניקוי ותחזוקה טובים יותר.

מה קורה במקרה של חוסר תחזוקה?

חוסר תחזוקה מוביל לחזרה של מחלת החניכיים; ולכן יש חשיבות מכרעת לביצוע תחזוקה ומניעה של הישנות המחלה, לאורך השנים.

מהן "נורות האזהרה" למחלת חניכיים?

סימנים נפוצים למחלת החניכיים: נפיחות, אודם, ריח רע וגם היסטוריה של מחלת חניכיים במשפחה (גנטיקה). חשוב להדגיש כי זיהוי הסימנים למחלה מעיד על בעיה אשר אסור להתעלם ממנה.

עם זיהוי הסימנים, מומלץ לפנות לבדיקת רופא מומחה למחלות חניכיים. הזנחה עלולה להביא לתוצאות קשות של אובדן שיניים וצורך בטיפולים מורכבים. לעומת זאת, כאשר האבחנה מתבצעת בזמן, הטיפול הרבה יותר קל ופשוט. חשוב לזכור שחניכיים בריאות צריכות להיות בצבע ורוד בהיר - ואינן מדממות בזמן הצחצוח.

מה הקשר בין סוכרת לבין מחלת חניכיים?

מחלת הסוכרת מגדילה פי 3 את הסיכוי לחלות במחלת חניכיים. גם קצב התקדמות המחלה מהיר יותר אצל סוכרתיים, למרות שסימני מחלת החניכיים זהים. הסיבה לסיכוי המוגבר היא רמות הגלוקוז הגבוהות בנוזל החניכי. גם היצרות חלל כלי הדם פוגעת בשיווי המשקל התקין של החניכיים. בנוסף, תגובת מערכת החיסון איננה מיטבית אצל חולי הסוכרת. ישנה גם פגיעה בתאים אשר אחראים על ההגנה הראשונה של הגוף מפני זיהומים, כולל זיהומים בחניכיים.

האם כל רופא שיניים יודע כיצד לטפל במחלת חניכיים?

מומלץ לבצע את הטיפול בחניכיים אצל רופא מומחה לרפואת חניכיים, פריודונט. רופא זה הוסמך לאחר התמחות בת ארבע שנים, מעבר ללימודי רפואת השיניים הכלליים. במסגרת התמחותו, התמקצע באבחון וטיפול במחלות חניכיים. במקרה של בעיה בחניכיים, חשוב ומומלץ לטפל אצל מומחה אשר מכיר את גורמי המחלה, סוגיה השונים ומיומן בטכניקות הטיפול במחלות החניכיים השונות.

ד"ר יניב מאייר וד"ר ערן גבאי הם מומחים לפריודונטיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רופאי שיניים - מומחים למחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום