ניתוח קטרקט בלייזר: החזרת הראייה ואיכות החיים

(0)
לדרג

תהליך הקטרקט, שמתרחש בשל הזדקנות עדשת העין הטבעית, שמאבדת מגמישותה וצלילותה, מוביל לראייה ירודה. ניתוח לייזר בהרדמה מקומית מאפשר שיפור משמעותי

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

"אם עברתם את גיל 60, יש סיכוי גבוה שאתם חווים ירידה הדרגתית בראייה, שמובילה לטשטוש בראייה - ולעיתים גם לסנוורים בלילה", מסביר ד"ר עמנואל שוולב, מנתח בכיר במכון העיניים של בית החולים שיבא, תל השומר וב"עתידים מדיקל סנטר".

לדבריו: "זהו תהליך הקטרקט, שמתרחש בגלל הזדקנות עדשת העין הטבעית, שמאבדת מגמישותה וצלילותה. כשדרגת הקטרקט מתקדמת, הראייה כל כך ירודה - והתמונה מטושטשת עד כדי כך, שלא ניתן לזהות פרטים".

מה עושים במסגרת ניתוח קטרקט?

ד"ר שוולב מסביר: "הטיפול היחיד לכך הוא ניתוח קטרקט, במסגרתו מוציאים את העדשה העכורה - ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית צלולה. כך משתפרת חדות הראייה במידה ניכרת - והתוצאות מצוינות. מדובר בניתוח הנפוץ ביותר בקרב בני הגיל השלישי; הניתוח קצר, מבוצע בהרדמה מקומית וההחלמה מהירה מאד".

קטרקט (אילוסרציה צילום shutterstock(
קטרקט (אילוסרציה צילום shutterstock(

מהו מהלך ניתוח קטרקט?

"במהלך הניתוח, יוצרים פתח זעיר בקרנית של 2.2 מ"מ, דרכו מחדירים מכשיר אולטרה סאונד זעיר, בעזרתו מפוררים את עדשת העין - העכורה ושואבים אותה. לאחר מכן, משתילים במקומה את העדשה המלאכותית הזעירה", מסבירה ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מנהלת תחום גלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנתחת בכירה בתחומי קטרקט וגלאוקומה וכן מנתחת ב"עתידים מדיקל סנטר".

ד"ר קפלן-מסאס מציינת כי "קיימות שתי שיטות לביצוע ניתוח קטרקט; הראשונה כוללת שימוש בסכין כירורגית זעירה. בשנייה, רוב שלבי הניתוח מבוצעים באמצעות מכשיר לייזר מדויק. על בסיס נתונים מדויקים, יוצרים הן את הפתחים בקרנית והן את הפתח בקופסית העדשה. הניסיון שלנו מראה כי בניתוח קטרקט באמצעות לייזר, רמת הדיוק גבוהה מאד, ההחלמה מהירה והתוצאות מצוינות".

ד"ר יגאל רוטנשטרייך, מנתח בכיר וראש שרות אלקטרופיזיולוגיה במכון העיניים בשיבא, תל השומר וב"עתידים מדיקל סנטר", מוסיף: "היתרונות העיקריים של ביצוע ניתוח קטרקט באמצעות טכנולוגיית לייזר, הם: דיוק גבוה במיקום ובגודל הפתחים בקרנית, יצירת פתח עגול ומדויק בקופסית העדשה ומיקום מדויק יותר של העדשה המלאכותית.
בנוסף, יש אפשרות לטפל באסטיגמציה (צילינדר) באמצעות השתלת עדשות טוריות וכן אפשרות להשתלת עדשות מולטיפוקליות, לשיפור הראייה לרחוק, לקרוב ולמרחק ביניים, כגון עבודה מול מחשב - ובכך להפחית את התלות במשקפיים. במקרים רבים, המטופלים אינם זקוקים למשקפיים לאחר ניתוח קטרקט, הכולל השתלת עדשה מתקדמת".

ד"ר רוטנשטרייך מוסיף: "ביצוע הניתוח באמצעות לייזר מאפשר לנו, המנתחים, לפרק את העדשה העכורה באמצעות אנרגיה נמוכה יותר - וכך להפחית את הסיכוי לפגיעה בתאי האנדותל שבקרנית ולבצקת בקרנית לאחר הניתוח. כמו כן, הלייזר מקל על ביצוע ניתוח קטרקט במקרים מורכבים של קטרקט 'בשל', אצל מטופלים הסובלים מניסטגמוס ובמקרה של עיניים קטנות".

חשוב לציין כי שיפור הראייה, בפרט בגילאים המתקדמים, הוא בעל השלכה קוגניטיבית רבה - ומשמר טוב יותר את החשיבה, כפי שהוכח במחקרים גדולים".

לדברי ד"ר מיכאל כהנא, מנתח עיניים בכיר בבי"ח שיבא, תל השומר, בתחום קטרקט וקרנית וב"עתידים מדיקל סנטר": "ניתוח קטרקט מבוצע בהרדמה מקומית, באמצעות הזלפת טיפות אלחוש לעיניים - והמטופל אינו חש בכאב. מכיוון שהחתכים זעירים, אין צורך בתפרים".

"ניתוח קטרקט בלייזר נמשך כ-15-20 דקות לעין; ולאחר מנוחה בת כשעה, משוחרר המנותח למנוחה בביתו. הביקורת הראשונה לאחר ניתוח הקטרקט מבוצעת ביום שאחרי וביקורת שנייה כעבור שבוע. אם יש צורך, את העין השנייה מנתחים בדרך כלל כעבור שבועיים עד חודש ימים".

למה צריך המנותח לצפות לאחר ניתוח קטרקט?

ד"ר כהנא: "המטופל צריך לצפות לכך שבימים הראשונים יש סיכוי להילות וסנוורים - והראייה תתייצב בתוך מספר ימים.

על המטופל להקפיד על הזלפת טיפות אנטיביוטיות, על פי המרשם והמינון שיקבל מהרופא המנתח.

במקרה של הרגשה של גוף זר בעין, תופעה שנובעת מיובש בעיניים לאחר הניתוח, מומלץ להשתמש בדמעות מלאכותיות ללא חומר משמר".

מהן המגבלות לאחר הניתוח?

אין להרטיב את העין ולחפוף שיער למשך שבוע ימים.
אין לשחות בים או בבריכה למשך חודש ימים.
אין לעסוק בפעילות גופנית מאומצת למשך שבועיים ימים.
אין לאפר את העיניים או למרוח קרם למשך שבועיים.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט וקטרקט בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום