כושר גופני בצעירים: ישתלם ללב

(0)
לדרג

כושר גופני בגיל צעיר מפחית סיכון לתמותה ולמחלות לב ודם בגיל מבוגר. כל עלייה בת דקה במבחן המאמץ, מורידה ב-15% סיכון לתמותה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

רמת סיבולת לב-ריאה בגיל צעיר עשויה לנבא תוצאות לבביות בטווח הארוך, לרבות היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה, ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון מטבוליים אחרים. כך עולה מנתוני מחקר פרוספקטיבי (Coronary Artery Risk Development in Young Adults) כפי שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

מהנתונים הסתבר כי בקרב משתתפים עם מדדים בסיסיים גבוהים יותר במבחן מאמץ על הליכון כאשר היו בגילאי 18-30 שנים, מדדי תפקוד הלב היו טובים. בנוסף, כל דקה נוספת במבחן המאמץ הבסיסי לוותה בירידה של 15% בסיכון לתמותה וירידה של 12% בסיכון למחלות לב וכלי דם.

קשר מובהק בין משך מבחן המאמץ לבין תפקוד הלב

מחקר ה-CARDIA כלל 5,115 מבוגרים צעירים בארבעה אתרים בארצות הברית. בניתוח הנתונים הנוכחי התמקדו החוקרים בנתונים אודות מעט יותר מ-4,800 משתתפים שהשלימו מבחן הליכון בתחילת המחקר בין מרץ 1985 ועד ליוני 1986. בניתוח משני הם בחנו גם תת-קבוצה של כ-2,500 משתתפים שהשלימו מבחן מאמץ שני לאחר שבע שנים.

בתום המעקב תועדו 193 אירועים של מחלות לב וכלי דם (4%). כמו כן, תועדו 273 מקרי תמותה (5.6%); אם כי 200 ממקרי התמותה הללו לא היו על-רקע מחלות לב וכלי דם.

לאחר שלקחו בחשבון את כלל המשתנים הרלוונטיים, הסיכון לתמותה היה נמוך ב-15% עם כל עלייה של דקה אחת במשך מבחן מאמץ בתחילת המחקר, והסיכון למחלות לב וכלי דם היה נמוך ב-12%. החוקרים זיהו קשר מובהק בין משך מבחן המאמץ ובין החמרה בתפקוד שריר הלב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר משמעותי בין סיבולת לב-ריאה ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה, ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון מטבוליים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב אימון גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום