סוכרת הריון: חשוב להיבדק

(1)
לדרג

סוכרת הריונית היא תופעה די שכיחה: 4%-10% מהנשים יסבלו ממנה. מדוע חשוב להיבדק בשבוע הנכון - ואיך נמנעים מסכנות ומסיבוכים אצל היולדת והעובר?

מאת: ד"ר סופיה סולצמן

מהי סוכרת הריונית, המופיעה פתאום בזמן הריון אצל אישה שלא סבלה מסוכרת מעולם? סוכרת הריונית היא בעצם אי סבילות לסוכר, שמתפתחת אצל אישה במהלך ההריון. ההורמונים שמופרשים מהשליה גורמים לחוסר רגישות הגוף לאינסולין, חומר שעוזר לנו לנצל את הסוכר. כתוצאה מכך, בשליש השלישי להריון, רמת הסוכר בדם האמא העתידית עולה, ולעתים לרמות חריגות - עד כדי מצב של סוכרת הריונית.

מהי שכיחות הסוכרת ההריונית?

תופעת הסוכרת ההריונית היא תופעה די שכיחה במדינת ישראל; ובין 4% ל-10% מכלל הנשים ההרות סובלות ממנה. לכן כל אישה הרה בישראל עוברת בדיקת סקר לסוכרת הריונית.

האם סוכרת הריונית עלולה להישאר בגוף גם אחרי הלידה או שהיא חולפת מעצמה?

ברוב המקרים, סוכרת הריונית חולפת לאחר הלידה. יציאת השליה מהגוף גורמת לירידה של כל ההורמונים שהפריעו לאיזון הסוכר במהלך ההריון. לכן, שעות ספורות אחרי הלידה, במרבית המקרים רמת הסוכר חוזרת להיות תקינה.

מהם תסמיני סוכרת הריונית?

סוכרת הריונית היא אויב שקט: אין לה תסמינים בכלל. לכן, אם לא מבצעים את הבדיקות הנכונות, אפשר לפספס אותה בקלות - ולגרום לסכנת חיים. מדובר במחלה מסוכנת אשר מחייבת בדיקות פרטניות.

סוכרת הריון (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סוכרת הריון (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מאבחנים סוכרת הריון ובאיזה שלב של ההריון?

התפתחות של סוכרת הריונית תלויה בהתפתחות השליה; לכן, הביטוי שלה מופיע בדרך כלל בשליש השלישי להריון, אחרי שבוע 24. בישראל, שיטת האבחון היא בת שני שלבים, במסגרת בדיקות סקר על חשבון סל הבריאות. בשלב ראשון, כל אישה עוברת העמסת חמישים גרם של סוכר ענבים מומס במים, ומבצעת בדיקת דם שעה לאחר שתיית התמיסה. תוצאה תקינה שוללת סוכרת הריונית, אבל תוצאה לא תקינה איננה מאבחנת אותה סופית. לכן, מי שאצלה התקבלה תוצאה חריגה, עוברת לשלב השני: בדיקת סוכר בצום והעמסת מאה גרם של סוכר; ואחריה, נדרש ביצוע של שלוש בדיקות דם, בהפרש של שעה בין כל אחת ואחת מהבדיקות.

יש לציין שלעתים סוכרת מתגלה לפני שבוע 24, במסגרת בדיקות שגרתיות הניתנות על ידי הרופא המטפל. במקרים כאלה, יש סיכון גבוה כי מדובר בסוכרת כרונית - ולא בסוכרת כתוצאה מהריון.

כיצד מסכנת סוכרת הריונית את האם ואת העובר?

כאשר סוכרת הריונית לא מטופלת היא גורמת לעובר לגדול יותר ממה שנחוץ, או לפתח ריבוי של מי שפיר, מה שגורם ללידות ארוכות יותר, לקרעים בלידה, לסיכון מוגבר לניתוח קיסרי - ולסיבוך נדיר, אך מסוכן: כליאת כתפי העובר בלידה נרתיקית. במקרה זה, הראש של העובר נולד כרגיל, אך כתפיו נתקעות בתעלת הלידה, ונדרשת התערבות רפואית כדי לשחרר את הכתפ התקועה ולהשלים את לידת התינוק. מהלך כזה יכול להיגמר בשיתוק זמני או אפילו קבוע באחת הידיים של התינוק הרך. בנוסף לכל אלה, המחלה גורמת לעובר להיות פחות בשל לחיים, מחוץ לגוף האם. התינוק הגדול שנולד לאם שחולה בסוכרת הריונית, עלול לסבול מאי-ספיקה נשימתית, בדומה לפג קטן, עד כדי צורך להנשמה מלאכותית.

במקרים קיצוניים, כאשר קפיצות הסוכר בדם של האם גבוהות מאוד, נשקפת סכנה לחיי העובר בהיותו ברחם, במיוחד בחודש האחרון להריון.

כיצד מטפלים בסוכרת הריונית?

הטיפול העיקרי בסוכרת הריונית הינו אכילה נכונה ומסודרת. לשם כך, יש צורך בפניה דחופה לדיאטנית, שתדריך את האישה מה לאכול; וגם: מתי לאכול. במקביל, האישה מתחילה לעקוב אחרי רמות הסוכר בדמה באופן עצמאי. האישה שסובלת מסוכרת הריונית אמורה לבצע מעקב צמוד במרפאת הריון בסיכון גבוה, מרפאה שבה הרופא עוקב אחרי רמות הסוכר הנמדדות - ובמקרה הצורך, נותן למטופלת טיפול תרופתי, על ידי כדורים או זריקות אינסולין. במרפאה מתבצע גם מעקב אחרי גדילת העובר ואחרי כמות מי השפיר שהוא מפריש. טיפול קפדני ומוצלח בסוכרת הריונית הוכח ככזה המסוגל למנוע את כלל הסיבוכים של המחלה.

בנוסף לנשים שסובלות מסוכרת הריונית, מומלץ להקפיד על פעילות גופנית, ככל הניתן. פעילות גופנית אארובית, כגון הליכה, שחיה או תרגילי אארובי, מספר פעמים בשבוע, הוכחה כמשפרת את איזון הסכרת ההריונית ומורידה את הסיכוי לצורך בהוספת טיפול תרופתי.

האם גם אחרי לידה של אישה שחלתה בסוכרת הריון, נדרש להיות במעקב?

בדרך כלל, סוכרת הריונית חולפת עם הלידה, אבל במקרים מסוימים, אותה מחלה זמנית היא בעצם הביטוי הראשון של סוכרת כרונית שהתפתחה אצל האישה תוך כדי הריון. לכן, חשוב מאוד להשלים את אבחון הסוכרת דרך רופא משפחה, כאשר האישה מסיימת את משכב הלידה, כחודשיים אחרי הלידה.

ד"ר סופיה סולצמן היא מומחית להריון בסיכון גבוה ולסוכרת הריונית, במרכז רפואי "פוריה" ובקופת חולים "כללית".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום