משקה ממותק? סיכון לספיקת הלב

(0)
לדרג

נמצא קשר בין שתיית שני משקאות קלים ביום לבין עלייה משמעותית בסיכון לאי ספיקת לב בגברים ללא קשר לגורמי סיכון אחרים כמו סוכרת, עודף משקל וגיל מבוגר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ממצאי מחקר נוסף תומכים בקשר בין משקאות ממותקים ובין פגיעה בעורקים הכליליים: מהנתונים משבדיה עולה כי בקרב גברים שנהגו לשתות משקאות ממותקים בכל יום תועד סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב. מחקר העוקבה השבדי (Cohort of Swedish Men) מבוסס האוכלוסייה כלל למעלה מ-42,000 גברים בגיל העמידה ומעלה, ומצא כי צריכת שני משקאות קלים ומעלה בכל יום לוותה בעלייה של 23% בסיכוי להתפתחות אי-ספיקת לב במהלך 11 שנות מעקב, בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות ממותקים כלל.

הקשר הוכח גם ללא קשר למחלת הסוכרת

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר האפשרי בין משקאות ממותקים ובין הסיכון לאי-ספיקת לב. הם כללו גברים בגילאי 45-59 שנים שהתבקשו למלא שאלוני תזונה וכן שאלונים להערכת הפעילות הגופנית ואורחות חיים, בשנת 1997. מנת משקה אחד הוגדרה ככוס אחת או 200 מ"ל. מיץ פירות לא נחשב כמשקה ממותק.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים העשויים להשפיע על הממצאים, החוקרים זיהו קשר משמעותי בין הסיכון לאי-ספיקת לב ובין שתיית שני משקאות קלים ביום ומעלה, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל משקאות קלים עם עליה של כ-20% בסיכון לאי-ספיקת לב. קשר זה נותר גם לאחר הוצאת חולי סוכרת מניתוח הנתונים.

לא זוהה קשר משמעותי בין היקף צריכת המשקאות הממותקים ובין הרגלי העישון, עודף-המשקל, או גיל של מעל ל-65 שנים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
תזונה קלינית
קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום