ליצמן: ממוגרפיה מגיל 40

(0)
לדרג

שר הבריאות ליצמן ופרופ' פרץ: לאור הצערת גיל ביצוע בדיקת הממוגרפיה בעולם יש לעודד המגמה גם בישראל. עמותת אחת מתשע: אין מענה לנשים מתחת גיל 40

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מבוצעת בדיקת ממוגרפיה בנשים, שאינן בסיכון לסרטן שד, החל מגיל 50, אולם בשל המגמה העולמית של הצערת גיל הבדיקה אומר היום (ג') שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן, כי הוא רואה בחיוב את הקדמת גיל הזכאות לממוגרפיה שגרתית גם בישראל.

הדברים נאמרו במהלך ביקורו במכון "הלאה" לאבחון ולבריאות השד בירושלים. השר הודיע על הקמת ועדת מומחים מקצועית, אשר תבחן סוגיה זו והבטיח כי המלצותיה יאומצו גם במחיר העלויות הגבוהות הצפויות.

רבע מהחולות בסרטן שד - מתחת לגיל 50

בביקור הוצגו בפני השר נתונים המבססים את היתרונות הרבים לביצוע בדיקות ממוגרפיה כבדיקת סקר שגרתית כבר החל מגיל 40. במכון "הלאה" שבדק בשנתיים האחרונות כ-37,200 נשים, נבדקו 3,540 נבדקות שגרתיות, שאינן נמצאות ברמת סיכון גבוהה ונמצא כי הקדמת הגיל ההתחלתי של האבחון תורמת באופן מכריע להצלת חיים.

סטטיסטית, כ-25% מכלל הנשים המאובחנות מדי שנה בישראל עם סרטן השד הן צעירות מתחת לגיל 50. ממצאי המבדק מראים כי הגילוי המוקדם באוכלוסיית הסקר בגיל הצעיר מגיע ליותר מ-50% בהשוואה לנשים מעל לגיל 50 הזכאיות לבדיקת ממוגרפיה בסל הבריאות כיום.

טומוסינטזיס לאבחון מוקדם בנשים שגילן מתחת ל-40

צוות מומחים במכון "הלאה" בראשות ד"ר ימין כהן הגיע למסקנה ששימוש בטכנולוגיית הדמיה מתקדמת, דוגמת טומוסינטזיס, המפלחת את רקמת השד לשכבות דקיקות במודל תלת ממד, מצמצמת משמעותית את התשובות החיוביות המוטעות, ומעלה בכ-50% את הגילוי המוקדם של סרטן שד חודרני (INVASIVE CARCINOMA). יש לציין שאין בבדיקה זו תוספת קרינה מייננת.

בקרב הנשים הצעירות שנבדקו התגלו למעלה מ-77% ממקרי הסרטן בשלב מוקדם מאוד, כאשר הגידול קטן מ-1 ס"מ ללא מעורבות של בלוטות לימפה ו\או גרורות מרוחקות. הגילוי בשלב כל כך מוקדם מאפשר החלמה מלאה ביותר מ-90% מהמקרים, ללא צורך בטיפול כימי עתידי.

פרופ' תמר פרץ, מ"מ מנכ"ל הדסה ומנהלת מכון שרת לאונקולוגיה, סבורה אף היא כי יש לבחון מחדש את הגיל בו רצוי להתחיל בבדיקות סקר לסרטן שד בנשים שאינן בסיכון מוגבר וציינה כי סרטן השד הוא סיבת המוות המובילה כיום בנשים בישראל מעל לגיל 60, בעוד גיל האבחון נמצא במגמת ירידה. הגיל הממוצע לאבחון סרטן שד בקרב ילידות הארץ, יהודיות הוא 46 ובלא יהודיות אף פחות מזה.

בתגובה לממצאים אלה אמרה יעל שפירא, מנכ"לית עמותת "אחת מתשע": "עמותת אחת מתשע מברכת על צעדיו של שר הבריאות ומשרדו לקידום סוגיית גילוי מוקדם של סרטן השד בקרב נשים מתחת לגיל 50. כ-20% מהנשים המאובחנות מדי שנה הן מתחת לגיל 50, ולכן מציאת פתרון ויישום מדיניות חדשה עבור הנשים הללו הם הכרחיים. יתרה מזאת, אל לנו לשכוח כי ישנן נשים מתחת לגיל 40 שעבורן בדיקת הממוגרפיה אינה רלוונטית. נשים אלו נותרות ללא מענה, ויש לתת על כך את הדעת. על משרד הבריאות לדאוג למדיניות מוסדרת נוספת אשר תתאים לאוכלוסייה זו, ותאפשר גילוי מוקדם של סרטן השד גם לנשים מתחת לגיל 40".

יש לציין כי האיגודים המקצועיים ברחבי העולם חלוקים בסוגיית הגיל המומלץ לביצוע ממוגרפיה כבדיקת סקר: במדינות אירופה מבצעים את הבדיקה החל מגיל 50 בשל החשש מפני תשובה חיובית, שעלול לגרום למתח נפשי ולטיפולים מיותרים וכן בשל העובדה שלנשים צעירות רקמת שד צפופה ובדיקת ממוגרפיה אינה רגישה מספיק. לעומת זאת, בארה"ב מבצעים את הבדיקה כבר מגיל 40.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום