דופק מואץ במנוחה סיכון לתמותה

(0)
לדרג

הסיכון לתמותה מכל סיבה עולה ככל שקצב פעימות הלב במנוחה עולה מעל ל-60 פעימות בדקה, ומעל ל-90 פעימות גדל גם הסיכון למוות ממחלות לב וכלי דם

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

קצב לב מהיר יותר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ולתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, גם ללא גורמי הסיכון המקובלים למחלות לב וכלי דם. כך מסתבר מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת CMAJ.

במסגרת הסקירה ביקשו החוקרים להגדיר טוב יותר את הקשר בין קצב לב במנוחה ובין תמותה ולשם כך מצאו בספרות הרפואית 46 מחקרים מתאימים. המדגם כלל נתונים אודות למעלה ממיליון ומאתיים אלף משתתפים וכ-79,000 מקרי תמותה מכל-סיבה ב-40 מחקרים.

הסיכון גדל עם העלייה בקצב פעימות הלב במנוחה

החוקרים מצאו כי באלו עם קצב לב במנוחה של 60-80 פעימות לדקה תועדה עלייה של 12% בסיכון לתמותה מכל-סיבה ועלייה של 8% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם קצב לב במנוחה של 45 פעימות לדקה. הסיכון גדל ב-45% לתמותה מכל-סיבה וגדל ב-33% לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם קצב לב במנוחה של מעל ל-80 פעימות לדקה.

טכיקרדיה מעלה הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם לא חל שינוי משמעותי בממצאים. הסיכון לתמותה מכל-סיבה היה גבוה יותר משמעותית, באופן לינארי, עם העלייה בקצב הלב במנוחה, בהשוואה לקצב הלב במנוחה של 45 פעימות לדקה. לעומת זאת, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם עלה משמעותית בקצב לב במנוחה של 90 פעימות לדקה, סף התואם לסף ההגדרה המקובלת לטכיקרדיה, קצב לב מואץ של 90 או 100 פעימות לדקה, (לשם מניעת מחלות לב וכלי דם במטופלים).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לפתח אלגוריתם חיזוי שייקח בחשבון את קצב הלב במנוחה וכן את גורמי הסיכון הידועים למחלות לב וכלי דם, ויאפשר לרופאים להתבסס על קצב לב במנוחה במצבים שונים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום