מחלת כליות סופנית: בגלל הבשר?

(0)
לדרג

צריכה גבוהה של בשר אדום, בעיקר בקרב מבוגרים שמנים, מעלה הסיכון לפתח מחלת כליות סופנית. החלפתו בעוף הפחיתה את הסיכון ב-66%, ובדגים ובביצים בכ-50%

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

נמצא קשר בין צריכת בשר אדום לבין הסיכון לפתח מחלת כליות סופנית בחולים ממוצא סיני בקרב האוכלוסייה הכללית של סינגפור. כך על פי ממצאים חדשים שדווחו במהלך כנס ה-Kidney Week שנערך בסן פרנסיסקו.

החוקרים התבססו על נתונים אודות כ-60,000 משתתפים שגויסו בין השנים 1993-1998 למחקר Singapore Chinese Health Study, שכלל משתתפים שמוצאם מסין, בגילאי 45-74 שנים. שאלון תזונה שימש לאיסוף נתונים אודות הרגלי צריכת מוצרי מזון ספציפיים וכן את מספר וגודל המנות. נתונים מהמאגר הארצי Singapore Renal Registry שימשו לזיהוי 951 מקרים של התפתחות מחלת כליות סופנית במהלך מעקב ממוצע של 15.5 שנים, עד דצמבר 2012.

מחלת כליות סופנית בעיקר קרב מבוגרים מעשנים שמשקלם גבוה

חולים שפיתחו מחלת כליות סופנית נטו להיות מעט מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו שלא פיתחו את הפגיעה בכליה, עם שכיחות גבוהה יותר של עישון סיגריות בשלב מסוים, יתר לחץ דם ו/או סוכרת. כמו כן, משקל הגוף של החולים שפיתחו מחלת כליות סופנית היה מעט גבוה יותר.

החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין הסיכון למחלת כליות סופנית ובין צריכת חלבונים בשלושת הרבעונים העליונים, לאחר תקנון לגיל, מין, רמת השכלה ושנת ראיון. עם זאת, כאשר החוקרים תקננו למשתנים דוגמת אורחות חיים ומחלות כרוניות, הקורלציה החיובית נחלשה, למעט במקרה של צריכת בשר אדום.

קורלציה בין צריכה רבה של בשר אדום למחלת הכליות

למעשה, הסיכון למחלת כליות סופנית היה גבוה יותר ב-40% ברבעון העליון של צריכת בשר אדום, בהשוואה לרבעון התחתון. הקשר בין צריכה רבה של בשר אדום והסיכון למחלת כליות סופנית נותר עקבי גם לאחר הוצאת משתתפים עם מחלות רקע מניתוח הנתונים. הקורלציה החיובית לא תוארה עם צריכת עופות, דגים, אצות, ביצים, מוצרי חלב או מוצרי סויה ודגנים.

החלפתו בחלבונים אחרים מפחיתה הסיכון למחלה

החלפת מנת בשר אדום במנת עוף, לדוגמה, הביאה לירידה של כ-66% בסיכון היחסי למחלת כליות סופנית, כאשר עם דגנים נרשמה ירידה של 54% בסיכון היחסי, עם דגים היקף הירידה עמד על 52% ועם ביצים הסיכון היחסי ירד ב-52%.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את הקשר הפתופיזיולוגי בין צריכת בשר אדום לבין הסיכון לפתח מחלת כליות סופנית ולבחון אם החלפת בשר אדום במקורות חלבונים אחרים בחולים עם מחלת כליות תדחה התקדמות למחלת כליות סופנית.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום