אבחנה נפשית לא תצוין בהפניה?

(1)
לדרג

לרופאי קופת החולים הסמכות לציין בהפניה של מטופל לבדיקה רפואית גם אבחנה נפשית שלו, אם קיימת. ח"כ קורן: זו אפליה. משרד הבריאות: שהקופה תחליט

מאת: מערכת zap doctors

הרפורמה בבריאות הנפש ממשיכה לעורר סוגיות שנויות במחלוקת: מסתבר כי קופות החולים רשאיות להחליט האם לציין בהפניות שלה לבדיקות ולטיפולים גופניים (כמו למשל בדיקות דם) גם אבחנות נפשיות של המטופל. עניין זה עמד במרכזו של דיון סוער שהתקיים אתמול (ד') בוועדת המשנה לעניין הרפורמה בבריאות הנפש.

בדיון השתתפו נציגים של קופות החולים ומשרד הבריאות שנדרשו להשיב לדרישה של חברי הוועדה לבטל את האפשרות ולהחליט באופן גורף על רגולציה בעניין לפיה לא יתפרסם שום פרט אישי הקשור בבריאות הנפש של המטופל.

הרופא המטפל רשאי לציין אבחנות נפשיות בהפנייה

נציג קופת חולים מאוחדת הבהיר כי אבחנות אלו אינן מצוינות בטפסי ההפניה של הקופה אך בקופות החולים מכבי ולאומית הבהירו כי לרופא יש בהחלט את האפשרות לציינן.

הפסיכיאטר הראשית של קופת חולים לאומית, ד"ר ארי לאודן: "במסמכים שיוצאים אצלנו מצוינות האבחנות, אך יש אפשרות לרופא לסמן שלא יצוינו".

מנהל מערך בריאות הנפש במחוז מרכז בקופת חולים מאוחדת, דני שניידרמן: "אצלנו האבחנות מוסתרות".

יעל נרדי ממערך בריאות הנפש במכבי שירותי בריאות: "במכבי ברירת המחדל היא לא לציין, אך הרופא יכול לבחור לציין".

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ נורית קורן, וח"כ מיכל בירן נזעקו: "ברירת המחדל צריכה להיות שלא מתפרסם שום פרט על טיפולי בריאות הנפש". ח"כ עאידה תומא-סולימאן: "לא ייתכן שתהיה גישה שונה לכל אחת מקופות החולים. על משרד הבריאות, שהוא הרגולטור, לחייב סטנדרט אחיד לכולן".

ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר טל ברגמן-לוי, אמרה בדיון בתגובה: "משרד הבריאות מוציא הנחיות, ועדיין כל קופה יכולה להחליט על שינוי, כל עוד עומדת בהנחיות שלנו. לא נגיד "לא" לקופה שמגדילה ראש ורוצה לספק פרטים נוספים לרופא המשפחה. כך גוברת בטיחותו הרפואית של המטופל והוא לא מקבל טיפולים או תרופות שמתנגשים ועלולים להזיק לו. מערכי ההחרגה ושמירת הסודיות פוגעים בו".

ח"כ קורן הבהירה שוב את עמדתה המתנגדת וסיכמה את הדיון כשאמרה: "האוכלוסיות רגישות וכולם צריכים לקבל את אותו השירות. יש פה אפליה ומשרד הבריאות לא מטפל בה. יש לאפשר לכולם הגעה לטיפול ראשוני ללא טופס 17 וללא פנייה לרופא המשפחה. הסטיגמות, הביורוקרטיה והטופסולוגיה מרתיעים רבים מלגשת ולקבל טיפול".

בואו לדבר על זה בפורום שווה לכל נפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום