הפרעות זיכרון: ניבוי לדמנציה?

(0)
לדרג

נשים מבוגרות עם תפקוד קוגניטיבי תקין המתלוננות על הפרעות זיכרון, בסיכון מוגבר לפתח אלצהיימר או מחלת דמנציה אחרת, כעבור שני עשורים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

נשים מבוגרות עם תפקוד תקין לפי מבחנים קוגניטיביים, אך עם תלונות סובייקטיביות בנוגע לתפקוד הזיכרון, בסיכון מוגבר משמעותית לדמנציה בעתיד הרחוק, כשני עשורים מאוחר יותר. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology בו דווח על ממצאי מחקר חדש בנושא.

הקשר הבולט ביותר היה כאשר תלונות סובייקטיביות בנוגע לזיכרון נחשפו רק מספר שנים לפני הערכה קוגניטיבית. אף על פי שתלונות סובייקטיביות נקשרו בעבר עם ליקוי קוגניטיבי, זהו אחד המחקרים הראשונים להערכת הקשר לאורך תקופה ממושכת.

תלונות על הפרעת זיכרון תסמין מוקדם לדמנציה?

מדגם המחקר כלל 1,107 משתתפות בעלות תפקוד קוגניטיבי תקין, שגילן היה 65 שנים ומעלה בתחילת המחקר. תלונות סובייקטיביות אודות תפקוד הזיכרון נבחנו זמן קצר לאחר תחילת המחקר ושוב לאורך הזמן, על-בסיס שאלת כן/לא: "האם את חשה כי את סובלת מהפרעות זיכרון יותר מאחרים?". המצב הקוגניטיבי לאחר 18 שנים (תקין, ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה) נקבע ע"י פאנל מומחים.

בתחילת המחקר, 8% מהמשתתפות (89 נשים) התלוננו על הפרעות זיכרון סובייקטיביות. החוקרים זיהו קשר בין תלונות סובייקטיביות ובין סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי לאחר 18 שנים. התוצאות נותרו ללא שינוי לאחר הוצאת המשתתפות שסבלו מדיכאון.

מממצאי המחקר עולה קשר בין תלונות סובייקטיביות אודות תפקוד הזיכרון ובין ליקוי קוגניטיבי כשני עשורים מאוחר יותר בנשים מבוגרות. ייתכן כי תלונות סובייקטיביות אלו הן תסמין מוקדם מאוד לתהליך נוירו-דגנרטיבי, דוגמת מחלת אלצהיימר.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום