השמנה במתבגרים? לאכול יחד

(0)
לדרג

ארוחות של מתבגרים עם בן משפחה מבוגר מסייעות בהפחתת השמנת יתר, בהורדת לחץ הדם ובאיזון רמות השומנים בדם. מומלצות לפחות שש ארוחות משפחתיות שבועיות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מסתבר כי שילוב של ארוחות משפחתיות בתזונת מתבגרים חיונית לבריאותם: בקרב תלמידים בכיתה ט', האוכלים לפחות ארוחת אחת בשבוע עם בן משפחה מבוגר, תועדו שיעורים נמוכים יותר של השמנת-יתר כמו גם רמות שומנים נמוכות יותר ולחץ דם נמוך יותר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שתוצאותיו הוצגו במהלך כנס ה-Canadian Cardiovascular Congress.

ארוחה משפחתית: מפחיתה השמנה ומורידה לחץ דם

המחקר מבוסס על נתונים אודות כ-14,000 תלמידי כיתה ט', שלקחו חלק בתכנית Health Heart School's Program, תכנית אוניברסאלית להערכת גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ולהדרכה בנוגע לאורחות חיים בריאים. הרגלי התזונה, כולל תדירות המקרים בהם המתבגרים רכשו ארוחת צהריים בבית הספר, ארוחות במסעדות, או לחילופין סעדו את ארוחותיהם בבית עם בן משפחה מבוגר, נבחנו על-פי שאלוני תזונה.

בקרב מתבגרים שאכלו לפחות ארוחה אחת עם בן משפחה ובאלו שעשו זאת בתדירות גבוהה יותר תועד סיכוי גבוה יותר לקטגורית מדד מסת גוף נמוכה, עם יחס מותן-ירך טוב יותר, כמו גם פרופיל שומנים ולחץ דם טובים יותר, בהשוואה לילדים מתבגרים שאכלו את ארוחותיהם לבד. התועלת הגדולה ביותר תוארה במתבגרים שאכלו ארוחת ערב עם בני משפחה שש או שבע פעמים בשבוע.

עדיין לא נבחנה השפעתה של האכילה במסעדות

החוקרים לא זיהו קשר בין השמנה, רמות כולסטרול ולחץ דם בקרב ילדים שאכלו ארוחת ערב במסעדות בתדירות גבוהה יותר. הם מסבירים כי ידוע היטב כי אוכל במסעדות מכיל כמות רבה יותר של מלח, שומנים, סוכרים וקלוריות סמויות. בקרב מתבגרים שאכלו לבדם בתדירות גבוהה יותר ובאלו שרכשו ארוחת צהריים בבית הספר, תועד סיכוי גבוה יותר לארוחה במסעדות.

למרות הקשר בין ארוחה עם בן משפחה והפחתת ההשמנה וייתר הסמנים, החוקרים לא ניתחו את תכולת הארוחות שהילדים אכלו בגפם ומתכננים לעשות כן בהמשך.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום