סרטן בילדות: סיכון לאוטואימוניות

(0)
לדרג

מחלה ממאירה בילדות מעלה בבגרות את הסיכון ב-40% ויותר, להתפתחותן של מחלות אוטואימוניות שונות דוגמת אנמיה המוליטית, אדיסון וסוכרת

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מטופלים ששרדו מחלות ממאירות בילדות, מצויים בסיכון מוגבר להתפתחותן של מחלות אוטואימוניות (מחלות בהן הגוף מפתח נוגדנים התוקפים תאים בגוף) בשלב מאוחר יותר בחייהם. כך על פי מאמר שפורסם החודש בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases ובו דיווחו חוקרים על ממצאי מחקר חדש בנושא.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-20,000 משתתפים עם אבחנה של ממאירות בילדותם מדנמרק, איסלנד ושבדיה, לפני גיל 19 שנים, ששרדו לפחות שנה לאחר האבחנה. עוד אספו החוקרים נתונים אודות קבוצת השוואה שכללה כ-125,000 משתתפים באותו הגיל, מאותו המין ומאותו אזור המגורים ולא סבלו מממאירות לפני גיל 19 שנים.

עלייה בסיכון להתפתחות של מחלות אוטואימוניות

מהנתונים עולה כי בקרב השורדים נרשמה עלייה של 40% בסיכון להתפתחותן של מחלות אוטואימוניות. בעיקר תוארה עלייה בשכיחות של אנמיה המוליטית כרונית, של מחלת אדיסון ושל פוליארטריטיס נודוזה. בדומה לכך, מקרים של מחלת לב ראומטית, סקלרודרמה, ITP (Idiopathic Thrombocytopenic Purpura), השימוטו, אנמיה ממארת, סרקואידוזיס, תסמונת סיוגרן וסוכרת, היו נפוצים יותר בקרב נבדקים ששרדו ממאירות, בהשוואה לאלו שלא אובחנו עם ממאירות לפני גיל 19 שנים.

בחלק מהממאירויות הסיכון להפרעה גדול יותר

החוקרים חישבו גם את העלייה האבסולוטית בסיכון להתפתחות מחלות אוטואימוניות במדגם זה ומצאו כי העלייה האבסולוטית הייתה גבוהה יותר עבור סוכרת תלוית-אינסולין ומחלת אדיסון. למעט המחלות: תסמונת שיוגרן, השימוטו ומחלת לב ריאומטית כרונית, לא תועדו הבדלים בין גברים לבין נשים.

כאשר המשתתפים סווגו לפי סוג הממאירות, החוקרים מצאו כי באלו שאובחנו עם לוקמיה, לימפומה על-שם הודג'קין, גידולי כליה וגידולים במערכת העצבים המרכזית, תועד סיכויים של 40-60% להתפתחותה של הפרעה אוטואימונית בשלב מאוחר יותר, בהשוואה לאלו שלא אובחנו עם ממאירות בילדות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום לוקמיה ואונקולוגיה ילדים
פורום החלמה מסרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום