הדפסת תלת ממד: שוכפלה עצם

(0)
לדרג

שתל מורכב, המשחזר עצם בית חזה וצלעות, יוצר בהתאמה אישית באמצעות מדפסת תלת ממד והושתל בהצלחה בגופו של חולה סרטן בספרד. טכנולוגיה רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח ראשון מסוגו: עצם חזה וצלעות מטיטניום שנוצרו באמצעות מדפסת תלת ממד בהתאמה אישית, הושתלו בגופו של חולה סרטן בספרד.

חולה הסרטן, בן ה-54, סבל מסרקומה על קיר החזה שהייתה מפושטת גם סביב עצם החזה ובחלק מהצלעות. בכדי להסיר את הגידול, נאלצו המנתחים להסיר חלק מבית החזה של שלד החולה - חלק הקשה לשכפול. בדרך כלל, במקרים מסוג זה, נעשה שימוש בלוח טיטניום לחיזוק מבנה בית החזה, אך זה לא פתרון אידאלי משום שהלוח עלול להשתחרר ולהגביר את הסיכוי לסיבוכים.

הדפסת תלת ממד - רמת דיוק גבוהה

הדפסת התלת ממד התקדמה מאוד בשנים האחרונות כך שכיום ניתן לייצר במהירות שתלים בהתאמה אישית, לאור רמת הדיוק הגבוהה והסיכוי הנמוך לכך שחלקים מהשתל ישתחררו, אם בכלל.

בית חולים ספרדי ביקש מחברה אוסטרלית למכשור רפואי לייצר שתל מטיטניום המותאם אישית לחולה כך שיוכל להחליף את המבנה המורכב של בית החזה והצלעות שלו. הצוות השתמש בסריקות CT ברזולוציה גבוהה של בית החזה של החולה כדי לשחזר מודל של קיר החזה ושל הגידול הממאיר שהיה מחובר אליו. מודל תלת ממדי זה אפשר למנתח לתכנן באופן מדויק היכן יחתוך את בית החזה.

בנוסף, הדבר אפשר לחברה האוסטרלית לייצר שתל מדויק שיתאים לאזור אותו יש להוציא בניתוח וכן להגיע להתאמה מרבית לצורה ולגודל של בית החזה של החולה.

שתל מאבקת טיטניום מומסת

המעבדה בה נבנה דגם תלת הממד, השתמשה בקרן אלקטרונים חזקה שממיסה את אבקת המתכת עד שזו הופכת לאובייקט תלת ממדי, שכבה אחר שכבה.

השתל מהטיטניום הושתל בגופו של החולה בהצלחה ובמהרה הוא שוחרר מבית החולים וחזר לביתו.

בעבר נעשו ניתוחים דומים בחלקים אחרים של הגוף (בעקב למשל), אולם עד למקרה זה, לא נעשה מעולם ניתוח מורכב באזור רגיש זה של הגוף בשילוב של שימוש בשתל שיוצר במדפסת תלת ממד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום