חולה באסתמה? הכן עצמך לחורף

(0)
לדרג

החורף הישראלי הוא לא כל כך יציב, כך שבנוסף לימים גשומים, קרים וחורפיים, יש גם לא מעט ימים חמימים. שינויים קיצוניים אלה במזג האוויר עלולים לגרום להתקפים אצל חולי אסתמה. איך מתמודדים?

מאת: פרופ' צבי פרידלנדר

בישראל ישנם כ-300,000 חולים באסתמה, אשר מצבם ומחלתם תלויה בתדירות וחומרתם של ההתקפים. כ-5-10% מתוכם סובלים משלב מתקדם יותר של אסתמה, המוגדר כאסתמה קשה (Severe Asthma). אסתמה הינה מחלה דלקתית כרונית, בעלת דרגות חומרה שונות, כאשר הקשה שבהן מתאפיינת בדלקתיות כרונית בעצימות גבוהה, הכרוכה בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה המובילה להתקפי אסתמה (קוצר נשימה, צפצופים, לחץ בחזה ושיעול).

ההתקפים קשורים לחסימה בדרגות משתנות של זרימת האוויר בריאה, תוך שגורמי הדלקת פוגעים ברקמת דרכי הנשימה עד כדי מצב דלקתי קבוע שמוביל להיצרות בדרכי הנשימה ושינויים פיזיולוגיים קבועים. חולי אסתמה, בעיקר בשלבים המתקדמים של המחלה, מוגבלים מאוד בשל המחלה, מאחר שמדובר באנשים החווים קוצר נשימה קבוע המגביל את התפקוד היומיומי. רבים מהם אף נאלצים להתאשפז בשל חסימה בדרכי הנשימה והם מטופלים במספר רב של תרופות בכדי להשיג שליטה במחלה.

החורף מהווה קרקע פורייה להתפתחותם של התקפי האסתמה, משום שאלרגנים המעוררים התפתחות תגובות אסטמטיות צפים באוויר, במיוחד כשהטמפרטורה צונחת וקיימת נטייה לבלות במרחבים סגורים במשך שעות. אלרגיות החורף ותגובות האסתמה מלוות בהתעטשות, נזלת, גירוד עיניים, תחושת צריבה בעיניים, גירוד בגרון, צפצופים בריאות, שיעול, קשיי נשימה וחוסר נוחות בבית החזה. בתקופת החורף ישנה הכפלה בשחיות האשפוזים של חולי אסתמה.

אסתמה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אסתמה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד ניתן למנוע את ההתקפים?

תסמיני האסתמה במהלך החורף עשויים להישאר לאורך זמן או לצוץ ולהיעלם לסירוגין, בין השאר בשל הבדלי הטמפרטורות מהחללים הסגורים בהם אנו שוהים לבין הסביבה בחוץ.

כך לדוגמה, בבית ישנה חשיפה לגירויים בתדירות גבוהה יחסית בחורף, בהשוואה לעונות אחרות. בשל מזג האוויר הקר, רבים מפעילים אמצעי חימום. הפעלת תנורי חימום מובילה לפיזור של אבק, אבקת פרחים וצמחים וכן אלרגנים אחרים באמצעות מסננים, פתחי אוורור ושטיחים. האלרגנים הנפוצים הינם אבק, קשקשי בעלי חיים, חרקים ומכרסמים. ההימצאות בחללים, שאינם מאווררים מקשה על חולי האסתמה ואף עשויה להוביל להתפרצות של התקף ממושך וללא הטבה לאורך זמן.

מניעת ההתקפים והידרדרות במצב החולים תלויה ביכולת להימנע מן הגורמים המעוררים את התהליכים הדלקתיים. כלומר, לנסות ולהימנע מן האלרגנים. כך, אדם הרגיש לעשן סיגריות יימנע משהות בחללים בהם אנשים מעשנים, רגישים למזון יימנעו מצריכת אותו מרכיב וכדומה.

מאחר שאחד הגורמים המרכזיים להתקפי אסתמה הינה קרדית האבק המצויה בכל בית, ובחורף אנו שוהים בבית זמן ממושך יותר, ממומלץ לחולי אסתמה שלא לרהט את ביתם בשטיחים ווילונות רבים, להימנע משימוש בשמיכות וכריות העשויות נוצות ולהקפיד על אוורור הבגדים. בנוסף, מומלץ לחשוף מצעים, כריות ושמיכות לאור השמש, אשר 'הורג' את קרדית האבק הזקוקה ללחות רבה בכדי להתקיים.

דרך נוספת להימנע מהחמרות של האסתמה היא ע"י הפחתת החימום המוגזם בחורף, זאת על מנת למנוע חילופי טמפרטורה קיצוניים המובילים להתקף נשימתי.

גורם אחר המביא להחמרה ולהתקפים הינו הזיהומים הנשימתיים הנפוצים יותר בעונת החורף. לחולים הסובלים מאסתמה משמעותית מומלץ להתחסן בפני נגיף השפעת, ולהשתדל, ככל שניתן, להימנע מחשיפה לאנשים הסובלים מזיהומים נשימתיים ומשהיה ארוכה בחללים סגורים עם אנשים רבים.

אסתמה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אסתמה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מטפלים?

הטיפול באסתמה מתחלק לשני מצבים: מצב בו החולה אינו בהתקף ומצב בו יש צורך בטיפול דחוף. במצב דחוף, יש צורך בשימוש בונטולין או בבריקלין שנועדו לטיפול נקודתי במצב של קוצר נשימה, הנובעים מהתקף פעיל. במקרים רבים ההתקף הינו חמור הרבה יותר, עד שיש צורך לעשות שימוש בטיפולים נוספים סיסטמיים מבוססי סטרואידים.

חולה אסתמה הסובל מהתקפים תכופים מקבל, בד"כ, טיפול מניעתי קבוע המבוסס על משאפים ובהם מרחיבי סמפונות ארוכי טווח ותרופות שנועדו להפחית את ההתקפים, ובעיקר גם סטרואידים נשאפים. עיקר הטיפול באסתמה הוא מניעתי, מתוך מטרה להפחית למינימום החמרות, המעיבות על איכות החיים ועלולות לסכן את חיי החולים.

לעיתים, השימוש הקבוע בסטרואידים ובאדרנלין בקרב חולים אלו כרוך בעלייה בסיכון לפתח סוכרת, זיהומים, יתר לחץ דם, שברים, דיכוי חיסוני ועוד, ולכן חולי אסתמה, בפרט באסתמה קשה, זקוקים פעמים רבות לטיפול אחר נוסף, מאחר שהשימוש בסטרואידים אינו אפקטיבי יותר עבורם, או מסכן את בריאותם.

אפשרויות הטיפול בחולים באסתמה קשה מצומצמות יחסית, כך שחולים המגיעים למינון גבוה ביותר במשאפי הסטרואידים נאלצים לעבור לטיפול סיסטמי או לזריקות, בין השאר בתרופות ביולוגיות. טיפול שאושר לאחרונה בישראל, אם כי טרם הוכנס לסל הבריאות, מאפשר לחולי אסתמה קשה לקבל טיפול במשאף נוסף, ספיריבה רספימט. טיפול זה עשוי לשפר את ניהול האסתמה תוך שיפור תפקודי הריאות והפחתת החסימה למשך 24 שעות, וכן תואר כבעל יכולת להפחית בעד כ-30% את הסיכון להחמרות. הטיפול מגיע במשאף חדשני ונוח לתפעול, בטכנולוגיה המאפשרת פיזור החומר בחלל הריאות בצורה אחידה, עם תלות מופחתת ביכולת השאיפה של החולה. בדרך זו, יכולים החולים המתאימים לטיפול זה להפחית התלקחויות והתקפים ולשפר את איכות חייהם באופן כללי, ובימי החורף המאתגרים בפרט.

פרופ' צבי פרידלנדר, רופא מומחה ברפואה פנימית ומחלות ריאה, מנהל מרכז הדסה ל-COPD ונזקי עישון ומזכיר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות

בואו לדבר על זה בפורום אסתמה וקוצר נשימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום