רישום הרופא מנבא אובדנות?

(0)
לדרג

ניסוח המעיד על ריחוק רגשי בתיעוד הרפואי של חולים יכול לנבא אובדנות של החולים. לטענת המחקר החדש, הריחוק הרגשי הלא מודע מעיד על מנגנון הגנה של הרופא

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ניתן לזהות חולים בסיכון לאובדנות על ידי הערכת הרשומות הרפואיות: זוהה קשר בין השימוש של רופאים בשפה מרוחקת לבין סיכון מוגבר לאובדנות של המטופל. זאת על פי מחקר חדש שממצאיו הוצגו במאמר שפורסם בכתב העת Psychiatric Services .

נטייה לפנות לייעוץ רפואי טרם הניסיון האובדני

החוקרים מדווחים כי מטופלים שביצעו ניסיון אובדני נטו לפנות להערכת איש צוות רפואי זמן קצר לפני הניסיון האובדני, אך למרות זאת, היה קשה לנבא את ביצוע המעשה האובדני. מחקרים קודמים השלימו ניתוח שפתי שכלל הערכה של היומנים, מכתבי ההתאבדות ופרסומים בכלי התקשורת של מטופלים שבשלב מאוחר יותר התאבדו, אך זהו המחקר הראשון להערכת כתבי הרופאים ככלי לזיהוי חולים אובדניים.

החוקרים בחנו את תכני רישומי הרופאים בקרב מדגם אקראי של רשומות רפואיות של 63 יוצאי צבא ארצות הברית שמתו עקב מעשה אובדני במהלך שנת 2009, וקיבלו טיפול במרפאות חוץ בשנה שקדמה לאובדנות. כמחציתם טופלו במסגרת שירותי בריאות הנפש. במהלך המחקר התבססו החוקרים על תוכנה ייעודית ליצירת קטגוריות נושאים הקשורות לשפה מרוחקת ולהערכת המגמות באמצעות ניתוח מילות מפתח.

שימוש נפוץ בשפה מרוחקת ברישום הרפואי

מהסקירה עלה שימוש נפוץ יותר בשפה מרוחקת בכתבי הרופאים שטיפלו בחולים שמאוחר יותר הלכו לעולמם עקב מעשה אובדני.

ריחוק רגשי הוא צעד שברובו נעשה באופן לא-מודע וכך רופאים חוסכים מעצמם את הטראומה הרגשית עקב המעשה האובדני של אחד המטופלים שלהם. שימוש תדיר בגוף ראשון או שני מעיד על קרבה בין-אישית, בעוד ששימוש בגוף שלישי מרמז לריחוק.

בניתוח הנתונים אישרו החוקרים את ההשערה כי בקבוצת החולים האובדניים צפויה שכיחות גבוהה יותר של שימוש במילים בגוף שלישי על ידי רופאיהם, בהשוואה לקבוצה המקבילה.

במידה שממצאים אלה יאושרו במחקרים נוספים אזי לתוצאות עשויות להיות השפעה משמעותית לזיהוי מטופלים בסיכון אובדני.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות הנפש
פורום דיכאון אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום