משחק וידאו יחליף את הריטלין?

(0)
לדרג

ADHD: משחק וידאו מהנה לילדים הסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות משפר התסמינים בילדים ללא תופעות לוואי. יחליף את הטיפול התרופתי?

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

משחק וידיאו המבוסס על התפקוד הקוגניטיבי ומסייע בבקרת קשב מביא לשיפור התסמינים בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder). כך עולה מתוצאות מחקר פיילוט חדש כפי שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-62 מטעם ה-American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

במהלך המשחק, המשתתפים מניעים דמות במסלול שרמת מורכבותו הולכת וגדלה. הנעת הדמות מבוססת על שינוי זווית האייפד קדימה ואחורה, כאשר בו זמנית מופיעים מספר אובייקטיבים על המסך בכל מספר שניות ועל הילד המשחק לקבל החלטות במהירות.

הנאה ממשחק הווידאו בקרב הילדים

מדגם המחקר כלל 80 ילדים בגילאי 8-12 שנים משלושה מרכזים: מחצית מהילדים אובחנו עם ADHD והשאר לא סבלו מהפרעות פסיכיאטריות כלל. הילדים קיבלו הוראה לשחק במשחק הווידאו בביתם למשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, במשך ארבעה שבועות.

הממצא העיקרי שעלה מהמחקר היה כי המשתתפים נהנו לשחק במשחק שכן הילדים שיחקו במשחק במשך תשע שעות בממוצע. הילדים דירגו את החוויה כ-7 מתוך 10 נקודות במונחים של היקף ההנאה מהמשחק שכן לא היה מדובר במשחק הטוב ביותר בו שיחקו אי-פעם.

יחד עם זאת, אף אחד מהמשתתפים הצעירים לא פרש מהמחקר ועבור החוקרים אלו ממצאים חיוביים, מאחר שמדובר בממצאים חריגים במחקר סובלים מ-ADHD: לרוב במחקרים להערכת טיפול תרופתי, שיעורי הפרישה מהמחקר נעים בין 10-15%, לעומת זאת, במקרה זה, אף אחד לא פרש מהמחקר. בסיכומו של דבר, יש לזכור שלא רק שמדובר בפרוטוקול ישים אלא גם חסר תופעות לוואי.
ההורים התבקשו לדרג את החוויה של ילדיהם ו-77% דיווחו כי החוויה הייתה בהחלט משתלמת או, לכל הפחות, משתלמת במידה מסוימת.

משחק וידאו כחלופה לטיפול תרופתי?

סימנים לתועלת הטיפול: החוקרים בחנו את התוצאות שנחשבו כקריטיות ביותר במונחים של תפקוד קוגניטיבי לרבות קשב, זיכרון עבודה, אימפולסיביות ודיווח הורי על תפקוד ניהולי בחיי היומיום. מהממצאים עלה כי חל שיפור משמעותי בכל התחומים הללו.

יש לציין כי ההורים הביעו חשש כי ההתערבות עשויה להוביל לשימוש מופרז במשחקי וידיאו בילדים, אך מציינים כי החלופה היא התערבות תרופתית, שחסרונותיה גדולים הרבה יותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום