בעיות ראייה בילדים: שימו לב לגיל 8

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע חיוני מאוד לאבחן מוקדם ובאופן מדויק בעיות ראייה אצל ילדים? מהי הדרך הנכונה? מהן אפשרויות הטיפול? ומדוע גיל 8 הוא גיל משמעותי במיוחד בהתפתחות הראייה?

אופטומטריסט
03-6337000

אקומודציה היא הפוקוס הטבעי של עדשת העין; שיא יכולתה מתרחש בגיל 10 - ועם הגיל היא יורדת. בסביבות גיל 45, רבים זקוקים למשקפי קריאה. אבחון ראייה אידיאלי צריך להיות עד גיל 8. זהו הגיל בו מתרחשת ההתפתחות הסופית, בין המוח לבין מערכת הראייה. אם קיים פער ראייה בין שתי העיניים או פזילה לא מתוקנת, שלא אובחנו בזמן, אז סביר שתתפתח עין עצלה.

האם בדיקת ראייה שגרתית מספקת?

לילדים עד גיל 8, יש לבצע בדיקת עיניים אצל רופא עיניים ילדים, על מנת שיבצע הרחבת אישונים. הרחבת האישונים, נעשית בעזרת טיפות. פעולה זו, מנטרלת את היכולת הטבעית והבלתי מודעת של הילד להתגבר על הבעיה. יש לבצע את הבדיקה בשלוש נקודות זמן: בין גיל חצי שנה לגיל שנה, בגיל שלוש וחצי ולפני כיתה א'. אם לא נערכת בדיקה כזו, אז האפשרות לגלות בעיית ראייה היא רק ע"י דיווח שמגיע מבית הספר או הגן.

לאחר גיל 8 הבדיקה יכולה להיעשות על ידי אופטומטריסט. סיבה נוספת וחשובה מאוד לבדיקה ואבחון הינה קושי בקשב וריכוז, שבהרבה מקרים נובע מבעיות בראייה דו עינית, שיתוף הפעולה בין העיניים אינו תקין, ואז מפנים את הילד לבדיקת מיקוד אצל אורטופטיסט (מומחה לתפקודי ראייה וראייה דו עינית).

מדוע קשה לאבחן לקויות ראייה אצל ילד?

פעמים רבות, מאתרים בבדיקת ראייה לקויות ראייה, אף על פי שהילד אינו מתלונן. אם לילד יש בעיה של רוחק ראייה, הוא יכול להתגבר עליה על ידי אקומודציה באופן טבעי, ולכן הוא לא יתלונן על כך. תהליך זה דורש מהילד מאמץ העלול לגרום, בסופו של דבר, לפזילה. מצב אחר שיכול להיות הינו פער בראייה בין שתי העיניים, כך שעין אחת רואה טוב יותר מהשנייה. במקרה זה המוח מעדיף להתייחס לעין המובילה ולדכא את העין הפחות טובה, כך תתפתח עין עצלה.

עין עצלה יכולה להתפתח במצב שיש פער בליקוי האופטי בין שתי העיניים או מפזילה, והמוח יעדיף לעבד את המידע מהעין שדורשת ממנו פחות מאמץ אם זה ליקוי אופטי קל יותר, או לקבל את התמונה שמגיעה מהעין הישרה, ובכך להתעלם מהתמונה מהעין הסוטה.

מה ניתן לעשות במצב כזה?

עד גיל 8, המוח פלסטי - ולפיכך ניתן לגרום למוח להתייחס שוב לעין הזו. לאחר שמאתרים בעיית עין עצלה, יש לתקן את הליקוי האופטי המתאים, ע"י משקפיים ומעקב, אם חל שיפור בחדות הראייה של העין, ובשיתוף הפעולה בין העיניים.

בהמשך מכסים את "העין הטובה" , למספר שעות ביום, כדי להכריח את המוח להשתמש בעין העצלה. כמו כן, כיום ניתן לעשות פעולות נוספות לחיזוק העין והקשר בין שתי העיניים על ידי תוכנת מחשב מיוחדת עם משחקים מגוונים, שעובדת על טכניקה של תלת מימד, ומשקפי פולרויד לשיפור עבודה דו עינית.

 קושי של שתי העיניים לתפקד יחד. צילום: שאטרסטוק

מה הקשר בין הפרעות קשב וראייה?

חשש להפרעת קשב, מתבררת, פעמים רבות, כבעיית ראייה. ילד שמתקשה לשמור על ריכוז בכיתה, לעקוב אחר העתקה מהלוח ולקרוא לאורך זמן, כחלק מתהליך האבחון שולחים גם לבדיקת מיקוד ראייה אצל אורטופטיסט. פעמים רבות מגלים ש"הפרעת הקשב" היא בעצם תולדה של קושי של שתי העיניים לתפקד יחד, מה שמקשה על שינויי פוקוס בין מרחקים, כגון קריאה מהלוח וכתיבה במחברת והתכנסות של העיניים בזמן קריאה. ניתן לסייע לילד על ידי תרגול ייעודי.

בעיה זו כוללת מספר לקויות:

● אקומודציה - מיקוד העין לראייה טובה במרחקים שונים, על ידי שינוי בקמירות העדשה התוך עינית. אם יש קושי בהפעלת או שחרור האקומודציה יש לכך השפעה על הראייה הדו עינית.
● יכולת התכנסות - כאשר מסתכלים למוקד קרוב/ קריאה, שתי העיניים צריכות להתכנס פנימה, אם היכולת הקיימת נמוכה, זה משפיע על הריכוז לקרוב. ניתן להרחיב את הגבולות על ידי תרגול.
● תנועות עיניים שנקראות סקאדות - אלו התנועות של קפיצה בין מילה למילה, לפעמים יש מצב של over/under shoot, כלומר הקפיצה אינה מכוונת למקום הנכון, ואז יש דילוג על מילים/ שורות.

לסיכום הפרעות הראייה השכיחות הינן: פזילה, עין עצלה, שליטה באקומודציה, קושי בהתכנסות, בעיה בתנועות העיניים והפרעה בראייה תלת מימדית.

טיפול בהתאמה האישית לבעיה ולגיל הילד. צילום: שאטרסטוק

מהי קליניקת אורטופטיקה?

הקליניקה מתמחה בפתרון בעיות ראייה אצל ילדים - ומציעה שלל שיטות טיפול, בהתאמה אישית לבעיה ולגיל הילד. לקליניקה מטרה אחת, להביא לכך ששתי העיניים יעבדו יחדיו. אורטופטיקה, משמעותה ראייה ישרה; והקליניקה עוסקת באבחון ובטיפול בהפרעות בתנועת העיניים ובתיאום ביניהן (כולל בדיקת תנועות עיניים, מיקוד, בדיקת פזילה, מדידת תפקוד הראייה הדו-עינית, עין עצלה וראייה כפולה).

מה השלב הראשון בטיפול בקליניקה?

בשלב הראשון מתבצע האבחון, בו נבדק הילד באופן מדוקדק: האם יש פזילה בחלק מהזמן? האם הילד מתעייף מקריאה - ומתי? האם הילד מתלונן על בעיה ספציפית? לעיתים יש פזילה המצריכה ניתוח, אך ישנן פזילות 'קטנות' שניתן לטפל בהן ללא ניתוח - והקליניקה היא המקום לכך. למעשה, רופא העיניים עושה את הבדיקה של הרחבת האישונים, ולאחר מכן, בקליניקה, נבדקים כל יתר התפקודים: התכנסות, אקומודציה, מיקוד ראייה ועוד. בנוסף, בודקים האם יש ראייה דו עינית, פזילה סמויה או עין עצלה. בסיום הבירור ואיתור הקשיים, מחליטים על שיטת טיפול.

מהן אפשרויות הטיפול?

קיימים הרבה אמצעי טיפול ועזרים; למשל, כשמדובר בעין עצלה הטיפול עובד על גירוי של העין העצלה, כדי למנוע דיכוי של התמונה המגיעה מעין זו, במטרה לגרום לה לשתף פעולה עם העין הטובה. כאשר יש התכנסות נמוכה, הטיפול מסייע להרחבת טווח העבודה של העיניים. ישנם מכשירים שונים לעבודה על הטכניקות השונות, וכן תוכנה שעובדת על תלת מימד עם משקפי פולרויד, ומוצגת על גבי מסך גדול.

בתוכנה יש שימוש במשחקים שונים בהתאם לגיל הילד. משך הטיפול כ 8-10 מפגשים, כאשר התהליך כולל גם תרגול בעזרת תוכנה ביתית. מטרת התרגול היא לקבוע אלמנט מייצג לכל עין - ולוודא חיבור ביניהן. עבודה בתלת מימד תומכת בראיית מכלול התמונה הגדולה. בנוסף, יש עזרים נלווים בטכנולוגיה מאוד מתקדמת.

מדוע התאמת משקפיים עדיף לבצע בחנות לילדים?

בחנות המשקפיים שמתמחה בילדים יודעים לעשות את ההתאמה הכי נכונה לילד. בחנות מודעים לחשיבות התאמת המסגרת לפנים של הילד, ומבצעים התאמה נכונה של עדשות המשקפיים למרשם של הילד מבחינת עובי וקלות העדשות. חשוב שהמסגרת תשב בנוחות על הפנים של הילד, בשלוש נקודות אחיזה, גשר האף ומאחורי האוזניים.

לילדים קטנים ותינוקות, יש גשר אף מאוד רך, לכן לפעמים נתאים אפון אנטומי שישב בנוחות על האף. וכן, כדי שהמשקפיים לא יגלשו ניתן להתאים לתינוקות מוטות קייבל (מוטות המתעגלים מאחורי האוזניים). חשוב לשים לב להתאמה נכונה של גודל וצורת העדשה, כך שהיא תכסה את כל העין, והילד לא יוכל "להציץ" מעל המשקפיים.

אורטל ורובל בסכס היא אופטומטריסטית ואורטופטיסטית "ורובל - קליניקה לאורטופטיקה", דיזנגוף סנטר, תל אביב

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

  • צור קשר
ורובל אופטיק בוטיק (אופטיק סנטר)
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום